Hlavní obsah

Větší kufr než Octavia a také nižší spotřeba: Praktického fešáka od Renaultu si zamilují nejen chalupáři

Foto: Renault

S francouzskou značkou Renault jsme vyrazili do Paříže, abychom na její domácí půdě poprvé vyzkoušeli modernizovanou verzi oblíbeného a velmi úsporného hybridu E-Tech pod kapotou pohledného a praktického crossoveru Symbioz. Tipnete si, jaké spotřeby jsme dosáhli?

Článek

Model Symbioz je v nabídce Renaultu stále novinkou, kterou se zákazníci učí poznávat. Přestože ji už vlastně znají – tenhle model je totiž nejblíž tolik oblíbenému Cliu kombi, akorát jeho prostornost a praktičnost přináší v trochu víc sexy stylu kompaktního crossoveru. Nebo snad víte o hezčím autě za rozumné prachy, které dokáže nabídnout 624litrový kufr?

K nečekaně obřímu vnitřnímu prostoru (můžete si s ním trochu hrát díky zadní lavici posuvné o 16 cm) si můžete připočítat mimořádnou úspornost. Jeho inovovaný hybrid nabíjený pouze jízdou chytře kombinuje benzinový atmosférický čtyřválec se dvěma elektromotory (jeden se stará o jízdu a rekuperaci, druhý uhlazuje řazení a doplňuje točivý moment spalováku) prostřednictvím efektivní multimodální převodovky (má čtyři, resp. nyní už pět kvaltů pro spalovák a dva pro elektromotor).

Foto: Renault

Hybridní Symbioz si polepšil o 20 koní, a přitom má ještě nižší spotřebu.

To už vlastně určitě znáte nazpaměť. Nejspíš ale nevíte, že ho Renault pro letošní rok notně vylepšil. Spalovák si polepšil o dvě deci objemu (místo šestnáctistovky tak jde o osmnáctistovku), elektrickou vodní pumpu, vysokotlaké přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů, navíc má o 10 % delší zdvih a pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu (částečně otevřené sací ventily při začátku fáze stlačení umožňují pracovat s ochuzenou směsí) – výsledkem je nejen o 20 koní vyšší kombinovaný výkon (nyní tak nabízí 160 koní), ale především o 9 % nižší spotřeba emise CO2.

Novopečený milionář

První modely poháněné hybridem E-Tech se na trhu objevily již v roce 2020 (Clio, Captur a Arkana). Od té doby se jejich prodeje více než zčtyřnásobily a dnes tvoří hybridy 44 % celkových prodejů značky. Stačilo tedy pouhých pět let a Renault již brzy oslaví 1 milion vyrobených hybridů. Gratulujeme!

Foto: Renault

Největší vychytávkou full-hybridu od Renaultu je jeho multimodální převodovka (má čtyři, nyní už dokonce pět kvaltů pro spalovák a dva kvalty pro elektromotor, synchronizaci zajišťuje další elektromotor), dost efektivní a hladce řadící.

Renault slibuje, že si hybridní Symbioz v kombinovaném režimu řekne o 4,3 litru na sto kilometrů (což v kombinaci s 48litrovou spotřebou znamená dojezd na jednu nádrž až 1 100 km). My jsme na testovacím okruhu lépe odrážejícím běžné použití (město a mimo město s minimem dálnic) dosáhli dokonce rovných čtyř litrů, aniž bychom se museli nějak zvlášť snažit – prostě jsme jen pluli s provozem.

Foto: Renault

Město a okresky běžným tempem zvládá hybridní Symbioz za čtyři litry na sto, i s dálnicemi byste se měli vejít do pěti litrů. Na jednu nádrž tak ujedete až tisíc kilometrů.

A to doslova, protože Symbioz je navzdory ostrým hranám jeho exteriéru uvnitř úžasný mazel. Vždy se rozjíždí tiše a hladce na elektřinu, a když pak ve vyšších rychlostech naskočí spalovák, nijak svým projevem neruší. Většinou si toho ani nevšimnete a užíváte si snadné a přirozené řízení, komfortní a tichý podvozek a celkově uklidňující jízdu. Symbioz je prostě radost řídit, i když se jen znuděně ploužíte po městě nebo uvolněně plachtíte po okreskách.

Takže až se půjdete podívat k Renaultu, zapamatujte si jméno Symbioz, moderní a víc cool interpretaci Clia v kombíku. A chtějte ho s hybridem E-Tech 160, protože právě s ním vyniknou nejvíc jeho přirozené vlastnosti a vás potěší každá návštěva benzinky, kterou si díky jeho skvěle nízké spotřebě budete moci nechat ujít. A všichni budou šťastní. Tedy až na vašeho benzinkáře…

Renault Symbioz s full-hybridním pohonem E-Tech 160 (a s dvouspojkovým automatem) vyjde na ceníkových 706 000 Kč, ale aktuálně ho můžete sehnat s ECO bonusem a bonusem R5START (cenové zvýhodnění a výhodnější financování dostupné pro soukromé i firemní zákazníky) za mnohem zajímavějších 581 580 Kč. Ještě víc ušetříte, pokud sáhnete po mild-hybridní motorizaci s výkonem 140 koní a manuální převodovkou – ta stojí 629 000 Kč, respektive 534 970 Kč s bonusy.

Načítám