Hlavní obsah

Sedany byly kdysi oblíbené i v Česku. Renault Thalia se prodával za cenu, za kterou dnes nekoupíte ani slušnou ojetinu

Foto: archiv automobilek
8:23
8:23

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Sedany patří mezi karosářské varianty, které jsou dnes na ústupu. Kdysi byly velmi oblíbené, takovou karoserii nabízela i nejlevnější auta na trhu.

Článek

Automobilové trendy se v posledních letech mění, což značně ovlivnilo i nabídku karosářských variant. Jestliže kdysi bývala paleta derivátů osobních automobilů poměrně bohatá, dnes hrají prim různá SUV a crossovery. Ze slávy ustoupily i kdysi žádané sedany, které dnes primárně nabízejí prémiové značky. Pár sedanů ale pořád najdeme i mezi mainstreamovými značkami.

Nabídka sedanů mainstreamových výrobců každopádně v Evropě bývala bohatší, a to přestože evropští zákazníci už od nějakých devadesátých let dávali přednost spíše jiným karosářským variantám - hlavně kombíkům, což nabídku logicky ovlivňovalo.

Sedany bývaly oblíbené hlavně jakožto reprezentativní automobily, jezdívali s nimi manažeři, oblíbené bývaly také u taxislužeb. Jasné oddělení motoru, kabiny a zavazadlového prostoru (nejen designově, ale i prakticky) bylo u takových vozidel žádané. Pokud se totiž musí do kufru pro zavazadla, nijak to neomezuje posádku, protože zavazadelník je oddělený od kabiny. I proto jsou sedany dodnes oblíbené v zemích s teplým podnebím, kde se hodí, když při nakládce zavazadel nejde do kabiny teplý vzduch.

V posledních letech už tato praktičnost není tak vyhledávaná a zákazníci hledají spíše jiné vlastnosti, proto tak frčí napříč světem různé crossovery a SUV. Z toho důvodu i v USA, zemi kdysi zaslíbené sedanům, tento typ postupně mizí a segment začíná být také vyhrazen hlavně prémiovým výrobcům.

Když byl Renault levnější jak Dacia

To v Evropě je tento trend ještě zřetelnější. Byly doby, kdy se na evropských trzích prodávaly i malé sedany. A velmi úspěšně! Oblíbený býval hlavně Renault Thalia, sedan na bázi hatchbacku Clio, který patřil mezi nejlevnější automobily na českém trhu. Konkrétně na začátku roku 2013 byly skladové zásoby Thalie vyprodávané za ceny od neskutečných 139 900 korun!

V té době se Renault Thalia dokonce prodával levněji než vozy Dacia! Logan totiž tehdy na několik měsíců vypadl z nabídky, první generace kvůli nízkým prodejům skončila předčasně a druhá generace odhalila svůj český ceník až v únoru 2013. Tehdy první cena Loganu činila 159 900 korun.

Právě Logan je ale jedním z důkazů postupného upozaďování sedanů na evropských trzích. Třetí generace sedanu Logan ještě na český trh na jaře 2021 dorazila, avšak už s jedinou motorizací, s tříválcem schopným spalovat benzin i LPG. Model ale na českém trhu propadl, zákazníci dávali přednost hatchbacku Sandero či jiným modelům z nabídky – Joggeru a Dusteru. Ve výsledku tak u nás bylo Loganů třetí generace registrováno jen pár kusů, v roce 2022 proto sedan nadobro vypadl z českého prodeje.

Foto: archiv automobilek

První Logan zahajoval moderní éru Dacie, ve své době byl hodně žádaný.

Kdysi široká nabídka Astry i Focusu

Postupný odchod sedanů se však odehrál také mezi kompakty. Dlouhodobě karoserii sedan nabízel třeba Opel Astra. Poslední generací s touto karosářskou variantou byla nicméně Astra J, tehdy se sedan vyráběl až do roku 2018, tedy ještě v době, kdy už na trhu byla Astra K. Ta obecně omezila nabídku, v rámci úsporných opatření a zefektivnění výroby Astra páté generace dorazila jen jako pětidveřový hatchback a kombi. Předchůdce přitom vedle sedanu nabízel také třídveřový model GTC, od modelu byl odvozen i kabriolet Cascada.

Foto: archiv automobilek

Taková kdysi bývala nabídka Opelu mezi kompaktními vozy, třídveřák, MPV, kabrio ani sedan dnes už v nabídce značky nejsou.

To konkurenční Ford Focus karoserii sedan nabízí i v dnešní, čtvrté generaci. Určena je však primárně pro asijské trhy, Focus sedan se nicméně ještě v roce 2024 prodával i na maďarském trhu, a to s turbodieselem 1.5 EcoBlue (85 kW) a osmistupňovým automatem. Bohužel, výroba Focusu pro Evropu má definitivně skončit už v listopadu 2025, a to bez přímé náhrady. Ford zkrátka věří právě dnes tak oblíbeným SUV a crossoverům, v Evropě tak na konci roku nebude prodávat žádný klasický vůz – jeho modelová paleta se omezí na crossovery, SUV a osobní dodávky, potažmo sportovní Mustang.

Foto: archiv automobilek

Ford Focus v Evropě brzy skončí, sedan je primárně určen pro Čínu, nabízel se ale i na vybraných trzích starého kontinentu.

Podobná situace je také u Volkswagenu, který šel nicméně odlišnou cestou než konkurence. Kompaktní sedan od VW měl odjakživa vlastní jméno, ať už šlo o model Bora, Vento nebo Jetta. Právě Jetta se dodnes vyrábí, a to pro Čínu nebo Severní i Jižní Ameriku. V Evropě se naposledy oficiálně prodávala Jetta generace A6 uvedená v roce 2010. Ta se od předchůdce odlišila tím, že dostala svébytný vzhled, který už nevyužíval stejných komponentů jako soudobý Golf. Na evropských trzích se prodávala do roku 2018, kdy skončila kvůli nízkým prodejům bez přímé náhrady.

Foto: archiv automobilek

Kompaktní sedany Volkswagenu se jmenovaly různě, Jetta se u nás naposledy prodávala v roce 2018.

Aktivní v segmentu bývali také Francouzi, kteří vsadili na cenově dostupné modely. Konkrétně je řeč o Citroënu C-Elysée a Peugeotu 301, které byly primárně určeny pro méně náročné trhy, ať už na severu Afriky, ve východní Evropě nebo v Latinské Americe. Oba se však prodávaly i v Česku, s nálepkou dostupného vozu pro méně náročné zákazníky. Vyráběly se ve španělském závodě Vigo. Zatímco 301 skončila v Česku bez přímé náhrady, v rámci orientace značky na horní část mainstreamu, Citroën dnes nabízí kompaktní model C4 X, což je takový crossover využívající prvky sedanu, fastbacku či SUV.

Dnešní trh mainstreamových sedanů

To dnešní nabídka sedanů mainstreamových značek je na českém trhu o poznání užší než kdysi. Ford, Opel ani Volkswagen už v segmentu nefigurují. Roli nejdostupnějšího sedanu dnes hraje Fiat Tipo sedan, který se prodává s cenami od 429 900 korun. Pod kapotou mu přitom paradoxně pracuje turbodiesel 1.6 MultiJet, což je pohon, který je dnes v kompaktní třídě spíše na ústupu. Ostatně i Tipo na čas z tuzemské nabídky vypadlo, aby se v květnu 2025 zase vrátilo, tentokrát už pouze ve formě sedanu.

Podobnou anabázi zažil i Renault Mégane Grandcoupé, nástupce kdysi oblíbeného Fluence. Ten z českých ceníků zmizel, aby se v létě 2024 vrátil jako lákadlo pro zákazníky hledající auto se spalovacím motorem. Mégane Grandcoupé totiž dnes hraje roli alternativy ke crossoveru Mégane E-Tech, který je bateriovým elektromobilem. A podle všeho ji zvládá obstojně, protože svou nabídku postupně rozšířil, vedle benzinového 1.3 TCe (103 kW) s manuálem i dvouspojkovým automatem lze objednat také turbodiesel 1.5 Blue dCi (85 kW).

Foto: archiv automobilek

Renault Mégane Grandcoupé se do české nabídky vrátil, dnes cílí na zákazníky hledající osvědčenou techniku bez elektrifikace.

To některé japonské automobilky zůstávají sedanům věrné dlouhodobě. Toyota Corolla sedan každopádně hraje roli alternativy, když nabízí jediný pohon v podobě jednotky 1.8 Hybrid (103 kW). Nabídka Mazdy 3 sedan je o poznání bohatší, respektive na obdobné úrovni jako odvozený hatchback. Tříprostorovou trojku pořídíte s atmosférickým benzinovým čtyřválcem 2.5 Skyactiv-G (103 kW), stejně jako s unikátním 2.0 Skyactiv-X (137 kW) kombinujícím prvky zážehových i vznětových pohonných jednotek.

Kdo by pak hledal alternativu k zavedeným výrobcům, je tu DongFeng Shine. Levný sedan čínské produkce nabízí netradiční vzhled a jednoduchou techniku, v základu je poháněn atmosférickou patnáctistovkou.

Načítám