Článek
Jméno Bigster je tu s námi již od roku 2021, kdy jej automobilka poprvé použila pro - na své poměry - odvážný koncept. V průběhu let se ukázalo, že z vize vzejde nejen třetí pokračovatel Dusteru, ale i stejnojmenné vlajkové SUV, které s menším sourozencem sdílí architekturu, ale přerůstá jej rozměry i výbavou.
Bigster má na délku přes 4,5 metru a hlavně vepředu je menšímu Dusteru velmi podobný. Znalci si všimnou rozdílných nárazníků, všední kolemjdoucí ale praští do očí až prodloužená silueta. Bigster je o dvacet čísel delší (plus čtyři centimetry na rozvoru) a za zadní nápravou vozí batůžek s obrovským zavazadelníkem. Ten se ve vyšších výbavách poprvé u značky Dacia otevírá elektricky.

Kufr Bigsteru pojme v základním uspořádání od 612 do 702 litrů. Ten náš s hybridním pohonem je nejmenší, přesto pořád dost velký i pro vícečlennou rodinu. Navíc má pravidelné tvary a pod podlahou další úložný prostor. Vejde se sem dokonce i rezerva!
Zadní sedadla se sklápějí v poměru 40/20/40, prostřední část slouží zároveň jako opěrka a držák na nápoje či telefony zadních cestujících. Prostoru je tu i pro urostlého dospělého dost, kabina navíc působí vzdušně, i když našemu exempláři chybí panoramatická střecha (slyšíte správně, u Dacie rovněž novinka).

Bigster má světlou výšku 22 cm (s klasickým benziňákem i možnost čtyřkolky) a kolem celé karoserie odolnou ochranu z recyklátu.
Řidič se zase může těšit na perfektní mix tradice s modernou. Ve výbavě nechybějí dvě desetipalcové obrazovky – jedna zastupuje budíky, druhá multimédia uprostřed. Obě mají kvalitní obraz, jednoduchou grafiku a intuitivní ovládání. Mapové podklady zrcadlené z telefonu (třeba navigaci Waze) si tady navíc můžete promítnout přímo do budíků. Na druhou stranu tu ale pořád zůstává plno fyzických tlačítek včetně samostatné lišty pro nastavení teploty. Obzvlášť velkou pochvalu si zaslouží čudlík vlevo od volantu. Po jeho dvojstisku totiž vypnete všechny otravné asistenty. Hurá!

Ptáte se na bohatou výbavu „našeho“ stupně Journey? Tady je - 18″ kola z lehkých slitin, elektricky ovládané víko zavazadelníku, handsfree karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10″ digitální přístrojový štít, 10,1″ obrazovka s navigací, audiosystém Arkamys se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka telefonu, s hybridem pak i adaptivní tempomat…
Za volantem se snadno zabydlíte, všechno podstatné máte okamžitě při ruce. Hlavně teď v letních měsících nás na palubě Bigsteru štve jediná věc - eko materiál MicroCloud, ze kterého jsou zhotovené sedáky a opěradla všech sedaček. Na dotyk není moc příjemný, ale hlavně je totálně neprodyšný a potí se z něho zadek i záda. Klasická látka, kterou mají nižší výbavové stupně, nám paradoxně přijde lepší.
Pro dobrodruhy
Protože jsou Dacie především auta pro běžné lidi, připravil si výrobce outdoorové příslušenství, které ocení zejména dobrodruzi. Něco už nicméně znáte z Dusteru:
- Pack Sleep vám po montáži vytvoří vzadu dvojlůžko (190 × 130 cm), poličku a úložný prostor.
- Střešní nosič s nosností 80 kg asi netřeba popisovat. Je to klasická zahrádka pro transport věcí, které se nevejdou do kufru.
- Stan je navržen tak, aby přesně navazoval na zadní část Bigsteru.
- Loketní opěrka Nomad je de facto batohem (takto a takto vypadá), který si můžete vzít s sebou.
- Organizér na zadní stranu předního sedadla slouží jako kapsář.
- Nákladní box patří na tažné zařízení a jde o další úložný prostor. Alternativa klasické rakve.

Spaní v Bigsteru s výhledem na hvězdy? Žádný problém.
Ta spotřeba je omyl?!
Full hybridní pohon není u Dacie úplnou novinkou, nějaký čas se už nabízí v Dusteru nebo Joggeru. Novinkou je ale jeho poslední evoluce, kdy dosavadní jedna-šestku střídá čtyřválcová atmosférická osmnáctistovka. Systémový výkon si polepšil na 155 koní, točivý moment má hodnotu 205 newtonmetrů, inženýři navíc hovoří o optimalizovaném řízení otáček a vyšší účinnosti.
Dynamika odpovídá papírovému zrychlení na stovku za necelých deset sekund. Do sedačky vás Bigster nepřišpendlí, síly pro bezpečné předjetí má ale pořád dost. Díky elektrickému dopingu navíc na sešlápnutí akcelerátoru reaguje okamžitě a od světel tak vystřelíte podobně svižně jako v elektromobilu. Specifikem je multimódová převodovka (4 stupně pro spalovák, 2 pro elektromotor) bez spojky a synchronů, která při plné akceleraci docela dlouho přemýšlí, než vystřídá elektrický pohon za benzin.

S takovou světlostí se Bigster neztratí ani v lehkém a středně těžkém terénu.
Pokud ale patříte mezi pohodovější řidiče, odvděčí se vám nová technika fantastickou spotřebou. Městem a okreskami totiž Bigster korzuje s průměrem 4,5 l/100 km, s opravdu lehoučkou nohou se dokonce můžete dostat na hodnoty začínající trojkou! A ani na dálnici to není špatné, 1 100 kilometrů za formulí 1 do Maďarska jsme ve dvou lidech s plným kufrem absolvovali s apetitem 5,5 litru na sto.
I když se teprve seznamujeme, už teď můžeme pochválit podvozek na obouvaných osmnáctkách, který je proti Dusteru naladěný plavněji a celkově velmi komfortně. Překvapuje nás i pohoda na palubě, Bigster je totiž velmi dobře odhlučněný a přepínání mezi elektrickou a benzinovou jízdou za klidného tempa prakticky neznatelné.
Nový hybrid je high-tech vrcholem modelu, pořád jej ale pořídíte i se všednějšími motory. Základ s benzinovým tříválcem (140 koní) stojí 549 900 Kč, jeho kombinace s LPG startuje na 554 900 Kč, variace se čtyřkolkou (ta má o deset koní méně) přijde na 607 900 Kč. Hybrid od 672 900 Kč je mimochodem jedinou motorizací, která se nabízí s automatickou převodovkou, všechno ostatní jsou šestistupňové manuály.
Tolik úvodní dojmy k našemu novému dlouhodobému přírůstku v Garáži. A pokud vás na horké novince Dacie zajímá něco konkrétního, klidně nám napište do diskuze. Všímáme si totiž, že kdekoliv s autem zastavíme, tam se Bigster velmi rychle stane středem pozornosti a terčem zvídavých pohledů.
Technické údaje | Dacia Bigster Hybrid 155 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 789 cm3 |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 116 kW (156 k) |
Točivý moment | 205 Nm |
Převodovka | 4+2 stupně, automatická multimódová |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 419 - 1 487 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 570/1 813/1 711 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 612 - 1 912 l |