Článek
Seznamte se, tohle je Mr. Pix. Maskot inspirovaný pixelovými světly moderních Ioniqů je jasným důkazem, že designéry Hyundai jejich práce fakt baví. A taky potvrzuje jejich vlastní slova, že svými výtvory chtějí především bavit vás. „Design je pro nás velmi důležitý prvek. Správný design by měl zaujmout, potěšit a nadchnout,“ říkal Simon Loasby, hlavní šéf designu Hyundai.

Mr. Pix vznikl tak trochu náhodou, jako drobná radost tvůrčích myslí. Líbil se ale všem a našel si místo na mnoho detailů konceptu. Zkuste hledat…
Ostatně se podívejte na nový koncept Three, předobraz produkčního modelu Ioniq 3, moderního elektrického hatchbacku, který si s ničím nespletete. Dokonce ani s jiným Ioniqem. „Naše auta jsou jako šachové figurky. Každá má svůj účel a tomu je přizpůsobená, stejně jako naše auta: Každé vypadá jinak, ale na první pohled jasně poznáte, že jde o Hyundai a poznáte i o který,“ vysvětloval Loasby. Koncept Three se tak zásadně liší od hranatého Ioniqu 5, proudnicového Ioniq 6 i… docela nepopsatelného Ioniqu 9, ale mnoho výrazových prvků mají společných a spousta detailů je pojí dohromady.
Základní klínovitá silueta konceptu Three je zcela jednoduchá, zaoblené plochy karoserie s neobvyklými zlomy a ohyby zase úžasně rafinované. Vypadá jako socha vytesaná z jednoho kusu oceli. Což vůbec není daleko od pravdy. „Jsme nejspíš jediná automobilka na světě, která staví auta z oceli, kterou si sami vyrábíme. A tohle auto je toho oslavou,“ popisoval Simon Loasby. A pak ukazuje na zaoblení obří plochy kapoty za předním nárazníkem, ostrou hranu a úplně jiný poloměr zaoblení u horní hrany dveří. Pokud víte aspoň něco málo o výrobě aut, určitě tušíte, že je to hodně smělé – a hlavně drahé – řešení. Jsme moc zvědaví, jestli se dostane do produkčního auta…

Concept Three vypadá jako závoďák vystřižený ze sci-fi. Produkční model nejspíš nebude zase o tolik krotší!
Koncept Three totiž vznikal opačným způsobem – nejdřív bylo hotové produkční auto, pak se designéři mohli vyřádit na konceptu. „První náčrty vznikly před 2,5 lety. Přesně si vzpomínám na ten noční videotelefonát s kolegou, který mi ukazoval své skici. Hned jsem mu řekl, že to je ono,“ vypráví Loasby. Až potom se tvůrci konceptu rozvášnili a základní tvary doplnili širokou maskou s pixelovým displejem podtrhnutou ostrým splitterem, otvor sání v širokých prazích, vytažený ducktail (zadní spoiler) propojený se světly a hluboký difuzor (což jsou prvky, které u sériovky rozhodně neuvidíme). Díky tomu vypadá koncept Three skoro jako supersport. Kdyby mu dali 650koňovou techniku z Ioniqu 6 N, vyrobili omezenou sérii a s cenovkou třeba tři miliony, jen by se po něm zaprášilo. Když to fungovalo u Renaultu…

Obří difuzor u produkčního modelu nejspíš neuvidíme. Když si zvětšíte obrázek, dole na středové části vám designéři nechali vzkaz: „May the downforce be with you“ (Ať vás přítlak provází).
Jak u exteriérových prvků můžeme jen odhadovat, co se v produkci objeví a co ne, u kabiny je to poměrně snadné – u Ioniqu 3 neuvidíte z konceptu nejspíš vůbec nic. Její design je totiž jen cvičením na téma, jak přestěhovat futuristický obývák do interiéru auta. „Snažili jsme se vytvořit příjemné a uklidňující prostředí, kde se budete cítit jako doma,“ popisoval Loasby.

Kabina je čisté sci-fi, nic z toho u produkčního auta nejspíš neuvidíme.
Při bližším průzkumu najdete spoustu krásně propracovaných detailů (třeba další pixelový displej v centru volantu, citlivé ambientní osvětlení) a vtipných pomrknutí (kromě pár vyobrazení Mr. Pixe třeba taky nápisy na sedačkách Thrillseeker u spolujezdce a Troublemaker u řidiče), ale co by vás opravdu mohlo zaujmout, jsou dotykové plochy u volantu.

Designéři se snažili zkombinovat hravost a pohodlí.
Ty ztělesňují představu o ovládacích prvcích, které by měl řidič vždy po ruce. „Kabinu jsme navrhovali podle hesla ‚Oči na silnici, ruce na volantu‘ – tedy abyste se mohli plně soustředit na řízení a nerozptylovali se ovládáním. Na těchto tlačítkách u volantu byste tak mohli mít nadefinované rychlé volby, které by automaticky provedly několik navolených operací,“ vysvětloval Zdeněk Borýsek, český designér Hyundai, který se podílel na návrhu interiéru.

Programovatelné ovládací prvky by vám mohly usnadňovat soužití s autem. Někdy v budoucnosti.
A proč by takhle odvážný design interiéru neuvidíme u produkčního auta? „Stejně jako designéři exteriéru, i my jsme svázaní mnoha normami a požadavky – bezpečnost, ergonomie, odolnost a trvanlivost a tak dále,“ přiznává Borýsek. Škoda, takhle čistý, barevný interiér bez záplavy displejů by se nám moc líbil…
Ale nepochybujeme, že se nám produkční verze Ioniqu 3 bude líbit i tak. Koncept Three dělá ohromnou parádu a působí velmi sebevědomě a my věříme, že se velkou část tohoto dojmu podaří designérům převést i na auto, které si budete moci už zhruba za rok koupit.
Tři otázky pro Xaviera Martineta, prezidenta a CEO Hyundai Motor Europe
Kam se v nabídce automobilky Hyundai zařadí Ioniq 3?
„Koncept Three ukazuje, že nám záleží na B-segmentu a již brzy do něj uvedeme čistě elektrický model. Ten doplní naši velmi širokou nabídku moderních elektromobilů, které pokrývají všechny části trhu – od velkých SUV v podobě Ioniqu 9 přes auta střední třídy díky Ioniqu 5 a 6 až k těm nejmenším, jako je Kona a Inster. Právě mezi Konu a Inster zamíří produkční verze tohoto konceptu, tedy Ioniq 3.“

Xavier Martinet přišel k Hyundai z Dacie a rovnou letos 1. ledna nastoupil na nejvyšší pozici Hyundai Motor Europe.
Na jaké další novinky se můžeme těšit?
„Nezapomínáme ani na ostatní zákazníky, kteří ještě nejsou připravení na čistou elektromobilitu. Již brzy uvedeme nový model i20 a Bayon s hybridním pohonem, také pro oblíbený model i30 chystáme ještě jednou modernizaci. Pořád nám jde o to, aby zákazníci měli co nejširší možnost výběru a volili podle svých skutečných potřeb.“
Co stojí za úspěchem automobilky Hyundai?
„Snažíme se v této turbulentní době zůstat flexibilní a soustředit se na to, co trh chce a co zákazníci opravdu potřebují – nabídnout jim ty správné modely s těmi správnými pohony. V rámci čistě elektrických pohonů jsme dosud pokrývali vyšší segmenty, které zajímají především firemní flotily, nyní postupujeme i k nižším segmentům relevantním pro soukromé zákazníky. Inster byl první, následovat bude právě Ioniq 3. Při tom všem se ale snažíme být především autentičtí, nikoho nekopírovat a vyvíjet značku a její modely, aby všechno dohromady dávalo zákazníkovi smysl.“