Hlavní obsah

Krása střídá nádheru: Do aukce míří fantastická sbírka supersportů a hypersportů, desítky milionů budou lítat vzduchem

Foto: RM Sotheby’s
11:39
11:39

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Aukční společnost RM Sotheby's pořádá dražbu jedné z nejzajímavějších sbírek superaut a hyperaut, jaká se kdy objevila. Do prodeje totiž míří ikony, které byly samy o sobě takřka nedosažitelné. A že by je někdo prodával? To se stává výjimečně.

Článek

Kolekce nazvaná Tailored for Speed je bezpochyby jednou z nejzajímavějších sbírek, která se v posledních letech objevila na trhu. Jde totiž o vyvážený výběr 41 vyhledávaných moderních sběratelských vozů, a to od závodních přes supersporty až po hypersporty.

Ferrari 333 SP

Vrcholem aukce bude rozhodně závodní Ferrari 333 SP z roku 1998 s předpokládanou konečnou cenou až 5 milionů švýcarských franků, což je asi 130 milionů korun.

Závodní model 333 SP byl navržený s využitím technologií nasazených v seriálu F1, takže je postaven na monokoku z karbonu, má čtyřlitrový dvanáctiválec, který se později v upravené formě objevil u legendárního modelu F50.

Foto: Neil Fraser, RM Sotheby's

Závodní kousek nosí výrobní číslo 22 ze 40.

Nejvíce model zazářil v roce 1998 na závodu 24 hodin Daytona, kde italské stáji pod křídly týmu Momo zajistil první vítězství od roku 1967. Aktivní kariéra modelu skončila až v roce 2002, nicméně do té doby dokázal startovat na více než 350 závodech.

Až do testování vozu 499P v roce 2022 byl vůz 333 SP jediným prototypem sportovního vozu moderní éry z Maranella. Nabízený kus je 22. ze 40 vyrobených a má certifikát originality od Ferrari.

Ferrari FXX K Evo

Dalším grálem je závodní Ferrari FXX K Evo z roku 2016, jehož prodejní cena se odhaduje až na 4,5 milionu franků, což dělá asi 117 milionů korun.

Pochází totiž z programu XX, který produkuje špičkové závodní speciály pro věrné klienty Ferrari. V letech 2005 až 2010 značka slavila dva velké úspěchy, a to s modelem FXX založeným na Enzu a poté s modelem 599XX založeným na produkčním 599 GTB.

Foto: RM Sotheby’s

FXX K Evo je jedním z vrcholných závodních strojů Ferrari.

Pokračovatel FXX K dostal základy LaFerrari a výkon přes tisíc koní, v roce 2017 začala značka nabízet majitelům vylepšení ve formě Ferrari FXX K Evo s ještě lepší aerodynamikou i přítlakem.

V březnu roku 2016 byl nabízený vůz poškozen na trati, rok na to dostal vylepšení ve formě FXX K Evo, v roce 2023 prošel generálkou a vloni byl testován jeho motor s výsledkem opotřebení pouhých 7 %. Na tachometru pak svítí nájezd 5 709 km.

Ferrari LaFerrari Aperta

Otevřené LaFerrari z roku 2017 v béžovém laku má potenciál jít do světa za až 4,2 milionu franků, tedy za necelých 110 milionů korun.

Hlavní rival Porsche 918 a McLarenu P1 dostal 6,3litrový dvanáctiválec převzatý z FXX a elektromotor k tomu, což vozu zajišťuje kombinovaný výkon takřka tisíc koní a zrychlení z nuly na sto za 2,6 sekundy.

Foto: Neil Fraser, RM Sotheby's

Ferrari LaFerrari Aperta bylo vyrobeno v počtu 210 kusů.

Karbonová karoserie byla navržena s důrazem na sezení, proto se u každého LaFerrari posez přizpůsoboval kupujícímu. O standardní sedačku ale ve skutečnosti moc nejde, je to spíš lehká konstrukce s Alcantarou a výplněmi připevněnými k podlaze.

Uzavřených LaFerrari se prodalo celkem 499, nicméně po roce 2016 se objevila výroční otevřená varianta nazvaná Aperta, finálně vyrobená v počtu 210 kusů. Nabízený vůz má opět certifikaci originality a nízký nájezd jen 3 929 km.

Ferrari Daytona SP3

Nepřímý nástupce LaFerrari, tak je mnohými označován model Daytona SP3. Do prodeje míří rudý kousek z roku 2024 a předpokládá se, že se může prodat až za 4,2 milionu franků, tedy opět za necelých 110 milionů korun.

Model inspirovaný starými závodními Ferrari nesází na aktivní aerodynamiku, nýbrž vzývá tu pasivní, čemuž odpovídá jeho konstrukce. Nabízený kus má 6,5litrový dvanáctiválec, výkon 829 koní a zrychlení z nuly na sto za 2,85 sekundy.

Foto: Simon Gosselin, RM Sotheby's

Ferrari Daytona SP3 se inspiruje historickými závoďáky.

Není s podivem, že tento zakázkový vůz disponuje opět certifikátem originality a má nízký nájezd pouze 2 933 kilometrů.

Pagani Huayra Roadster BC

Neméně ikonický hypersport od Pagani, navíc v provedení roadster. Otevřená Huayra BC z roku 2021 v modrém hávu má šanci jít k novému majiteli za předpokládaných 3,5 milionu franků, tedy za 91 milionů korun.

Každý, kdo zná Pagani, tak ví, že jde o umělecká díla na kolech a odkaz nadšence Horacia, který když dostal v Lamborghini košem, tak si založil vlastní podnik.

Foto: Neil Fraser, RM Sotheby's

Nabízený kousek má extrémně nízký nájezd, a to necelých 550 km.

Huayra postavená ve vývojových šlépějích Zondy R postupně rostla, až v roce 2016 dorostla do provedení BC s uzavřenou a později i otevřenou karoserií. Tento model byl mimochodem osobní poctou Bennymu Caiolovi, jednomu z prvních investorů do Pagani a vůbec prvnímu zákazníkovi značky.

Každý ze 40 kusů modelu Huayra Roadster BC má šestilitrový dvanáctiválec naladěný na 800 koní a točivý moment 1 050 Nm. S hmotností 1 250 kg jde o silniční raketu s titanovým výfukem, maximálka činí až 370 km/h. Nabízený kus 33/40 je ve stavu nového, protože ujel bezmála 550 km.

Bugatti Chiron Super Sport

Patří k velmi rychlým hypersportům, bylo vyrobeno v roce 2023 a jmenuje se Bugatti Chiron Super Sport. Ikona rychlosti se může prodat za předpokládaných až 3,5 milionu franků, což je v přepočtu 91 milionů korun.

Provedení Super Sport je o 25 cm delší než standardní Chiron, má aerodynamičtější karoserii a také ikonický motor W16 8,0 litru o výkonu 1 578 koní. Díky němu auto zvládne zrychlení z nuly za sto za 2,4 sekundy a elektronicky omezená maximálka se zastaví na hranici 440 km/h.

Foto: Simon Gosselin, RM Sotheby's

Bugatti Chiron Super Sport jede až 440 km/h.

Jeden z 80 vyrobených kusů Super Sport a jeden z 500 vyrobených Chironů má také velmi nízký nájezd. S 516 kilometry jde prakticky o nové vozidlo.

Pagani Huayra R

Sice nemůže na silnice, ovšem na závodní trati předvede takové rodeo, že bude kdejaké Ferrari závidět. Speciál z roku 2022 v modrožluté barvě má předpokládanou prodejní cenu až 2,8 milionu franků, tedy 73 milionů korun.

Oznámení ostrého závodního modelu Huayra R znamenalo předzvěst konce výroby modelu, ovšem rozhodně to nebyl důvod ke smutku. Naopak 30 limitovaných kousků R verze bylo inspirovaných formulemi, proto se role pohonné jednotky ujal atmosférický dvanáctiválec točící 9 000 otáček za minutu.

Foto: Simon Gosselin, RM Sotheby's

Pagani Huayra R je vrcholem modelové řady, navíc se zpívajícím dvanáctiválcem.

Speciál vážící 1 050 kg posílá 850 koní skrze šestirychlostní sekvenci na zadek, jede hodně přes 320 km/h, nabízí vysoký přítlak, ochrannou klec a další závodní prvky.

Nabízený vůz byl vyrobený jako 11/30 a disponuje příplatky za nějakých 7 milionů korun a má najeto jen 470 km.

Lamborghini Sián FKP 37

Mild-hybridní hypersport Lamborghini Sián FKP 37 z roku 2021 míří do prodeje a má šanci atakovat hranici 2 milionů franků, tedy 52 milionů korun.

Jde o první 48voltový mild-hybrid od Lamborghini, který ve spolupráci s 6,5litrovým vidlicovým 12válcem vyprodukuje systémový výkon 808 koní a nabídne zrychlení z nuly na sto za 2,8 sekundy. Vyrobeno bylo pouze 63 kusů, tento dražený měl v době zalistování do katalogu nájezd pouze 352 km.

Foto: Neil Fraser, RM Sotheby's

Lamborghini Sián má nízký nájezd 352 km, je tedy jako nové.

Vůz měl jediného vlastníka a byl servisován přímo v Lamborghini Curych. Poslední údržba vyšla majitele na v přepočtu 110 tisíc korun. Tak jen ať máte představu.

Mercedes-AMG GT2 PRO

Teprve vloni vyrobený Mercedes-AMG GT2 PRO se může prodat za až 350 tisíc švýcarských franků, tedy za 9,3 milionu korun.

Tenhle speciál je zaměřený na všechny vášnivé jezdce a sběratele, kteří chtějí vlastnit něco skutečně jedinečného. Zastavěný čtyřlitrový osmiválec totiž v útočném režimu vyprodukuje až 750 koní, což se hodí na rychlá kola nebo předjíždění.

Foto: Neil Fraser, RM Sotheby's

Mercedes-AMG GT2 PRO se prodává ve stavu nikdy nepoužitého.

O řazení se stará šestirychlostní sekvence, stabilitu řeší nastavitelný podvozek, chlazení zase vylepšené systémy. Uvnitř však nechybí klimatizace nebo řada zakázkových prvků. Zajímavostí také je, že model dodaný prvnímu majiteli do Švýcarska prý nebyl nikdy použitý.

Ferrari Testarossa Monodado

Tohle výjimečné Ferrari z roku 1987 má přízvisko Monodado, protože jeho kola mají jednu centrální matici. Odhadovaná prodejní cena je 110 tisíc franků, tedy 2,8 milionu korun.

Foto: Simon Gosselin, RM Sotheby's

Ferrari Testarossa Monodado má potenciál se prodat za 2,8 milionu korun.

Dvanáctiválcová ikona dostávala pravidelný servis a v roce 2015 i certifikát Ferrari potvrzující původní barvu, číslo podvozku, motor i převodovku. S nájezdem 44 962 km a kompletní dokumentací půjde jistě o zajímavý vůz pro sběratele.

Další klenoty

Mimo toho do dražby RM Sotheby's míří vozy převážně od Ferrari, nicméně samé skvosty. Kupříkladu jde o Ferrari FXX Evo (2009), Ferrari LaFerrari (2014), Ferrari 599XX Evo (2012), Ferrari F40 (1989), Ferrari Monza SP1 (2021), Ferrari 812 Competizione A (2024), Ferrari 488 GT3 Evo (2020), Ferrari F12tdf (2016), Ferrari Superamerica (2005) nebo třeba Ferrari 400i Automatic (1980).

Foto: Simon Gosselin, RM Sotheby's

Mimo Ferrari jdou do dražby také vozy od Pagani, Mercedesu nebo Bentley.

Mimo Ferrari jde například o vozy Lamborghini Huracán Tecnica 60th Anniversary Edition (2024), Mercedes-AMG GT Track Series (2022), Bentley Continental GT3-R (2016) či třeba Pagani Utopia (2024).

V hotelu The Dolder Grand Hotel ve švýcarském Curychu budou už v sobotu 11. října všechny vozy vystaveny, samotná aukce začne ve tři odpoledne. Je nanejvýš jasné, že vzduchem budou lítat miliony franků, eur i dolarů.

Načítám