Hlavní obsah

Jean Alesi nevyhrál s Ferrari 643 ani jediný závod, přesto dnes monopost stojí majlant

Foto: Peter Singhof ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Monopost Ferrari 643 nevyhrál v roce 1991 jediný závod, přesto jde z historického hlediska o významnou formuli, zejména pro fanoušky Scuderie Ferrari

Některé historické monoposty nemusejí být úspěšné, aby za ně sběratelé zaplatili horentní sumy. Důkazem budiž Ferrari 643 z roku 1991. Nevyhrálo mistrovství, nevyhrálo dokonce ani jediný závod, přesto je sběratelsky významné. Podíl na tom má i jezdec, který s ním jezdil…

Článek

Raná devadesátá léta byla epickou érou motorsportu. Jednou z výrazných osobností této epochy byl i Jean Alesi. Ten se hned ve svém prvním startu ve Formuli 1 na Velké ceně Francie v roce 1989 umístil na 4. místě. Pro nováčka a jezdce stáje Tyrrell šlo tehdy o fantastický start.

Že nešlo o náhodu, prokázal talentovaný Francouz v sezoně 1990 a zejména na Velké ceně USA, kde po dobu 25 kol sváděl úchvatný souboj o vedení se samotným Ayrtonem Sennou. Nabídka pak přišla z Williamsu i z Ferrari, Alesi nakonec podepsal u italské stáje, čímž si splnil klukovský sen.

Foto: Peter Singhof ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Ferrari 643 poháněl atmosférický vidlicový dvanáctiválec o výkonu 710 koní. Řadilo se tu tehdy poměrně novátorskou sedmistupňovou převodovkou s řazením pádly

Jeho prvním „služebákem“ u Ferrari byl právě typ 643, který vidíme na fotografiích. Dnes už víme, že sezona 1991 patřila Brazilci Sennovi a stáji McLaren, pro fanoušky Jeana Alesiho a zejména stáje Ferrari má však vůz zásadní historický význam, přestože se s ním Alesi v závodě umístil nejlépe třetí.

Ferrari tehdy v Poháru konstruktérů bralo 3. místo (se sbíráním bodů pomohl Alesimu tehdejší týmový kolega Alain Prost, ani ten ale žádné vítězství nezískal) a po sezoně vůz putoval do rukou jistého jihoafrického sběratele, jehož sbírku monopost zdobil až do roku 2010. O údržbu vozu se starali dva specializovaní pracovníci přímo z Maranella, součástí údržby bylo mimo jiné i pravidelné nastartování motoru.

Poté vůz koupil nadšenec z Německa, který se s ním pravidelně zúčastňoval závodů historických vozů jako například Oldtimer Grand Prix na Nürburgringu nebo Minardi Days v Imole. Tento sběratel a dnes už bývalý majitel vůz nakonec prodal za vyšší částku, než odborníci, a dost možná i on sám, očekávali.

Aukční síň odhadovala, že se cena zastaví někde mezi 2,9 až 3,4 milionu eur (72 až 82 milionů Kč). Nakonec však tento pohledný a bezesporu ikonický monopost s 3,5l V12 pod kapotou změnil majitele za 3 661 250 eur (téměř 88 000 000 Kč).

Svou roli jistě sehrál fakt, že s vozem jezdil právě Alesi, což byl ve své době miláček takzvaných Tifosi, skalních fanoušků Scuderie. Monoposty s velkými atmosférickými motory z 90. let a přelomu milénia jsou dnes navíc nesmírně ceněné. Vliv na cenu nepochybně měl i fakt, že jde zkrátka a dobře o monopost stáje Ferrari.

Reklama

Načítám