Hlavní obsah

Kolik stojí monopost Formule 1: Jsou součástky, které můžete sehnat za tisícovku

Foto: Red Bull

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Diskuze na téma „kolik stojí monopost Formule 1“ se řeší v nejedné hospodě. Je na čase vnést do tohoto tématu trochu světla, abyste před přáteli či kolegy mohli vytasit své vědomosti.

Článek

Formuli 1 jako nejvyšší ligu motorsportu asi nemá cenu představovat. A připomínat, že monoposty jsou napěchované špičkovou technologií, by bylo také jako nosit dříví do lesa. Řada odborníků je dokonce přirovnává k velmi nízko letícím letadlům, neboť používají k udržení na trati stejný princip, který letadlo používá k udržení ve vzduchu, jen naopak. Tomu odpovídá i cena – jak vozu, tak i komponentů, z nichž je sestaven.

Stovky milionů létají vzduchem

Foto: Red Bull

Průměrná stáj Formule 1 má okolo 300 zaměstnanců, jejich roční plat z celkového rozpočtu zabírá cca 40 milionů dolarů (asi 1 miliardu Kč)

Každá stáj má (alespoň tedy oficiálně) omezený roční rozpočet na 145 milionů dolarů (tedy cca 3,6 miliardy Kč). Jenže tohle nestačí vydělit počtem monopostů na sezónu. Do této částky totiž spadají náklady na výzkum a vývoj, fungování celého týmu, logistiku, mzdy (pouze astronomické odměny pilotů a pár dalších výjimek se do této celkové částky nezapočítávají), marketing a spousta dalších záležitostí. Jen náklady na zaměstnance týmu F1 ročně spolknou okolo 40 milionů dolarů (cca 1 miliardu Kč).

Cena samotného monopostu – raději si na to sedněte – se pak pohybuje v rozmezí 12 –15 milionů eur (290 až 360 milionů Kč). Uf! Vždyť už jen samotný volant vyjde na 50 tisíc eur (1,2 milionu Kč), set předního a zadního křídla stojí dohromady nějakých 200 tisíc eur (necelých 5 milionů Kč).

Nejdražší jsou na monopostu Formule 1 šasi, motor a převodovka – jejich cena dohromady dá nějakých 10 milionů eur (240 milionů Kč). K nejlevnějším komponentům patří třeba matice kola s cenou do 40 eur, tedy do tisícovky. Za matici z vítězného monopostu jsou však někteří sběratelé ochotni dát až osminásobek!

Ojetina

Foto: Kevin Van Campenhout ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

I když si našetříte na nějaký „ojetý“ monopost, moc si jej stejně neužijete – už jen samotné nastartováním jeho motoru riskujete ztrátu hodnoty

Dát 300 milionů korun za nový monopost je pochopitelně mimo finanční možnosti drtivé většiny z nás – ale co takhle nějakou ojetinu? Bohužel ani v tomto případě nejde o levnou záležitost. Stále se totiž pohybujeme ve vysokých desítkách milionů, u vítězného auta nebo kousku, se kterým jezdil slavný pilot, už šplháme zpět ke stovkám milionů.

Pro lepší orientaci si uveďme pár příkladů. K těm levněj… pardon, méně drahým patří třeba monopost McLaren Kimiho Räikkönena z roku 2003, který se nedávno prodal za 50 milionů korun. Ferrari F300 Michaela Schumachera z roku 1998 se vydražilo za 155 milionů Kč.

Nejdražším moderním monopostem je opět Schumacherův monopost, konkrétně typ F2003-GA s cenovkou 366 milionů Kč – a to je ještě jeden z těch méně dominantních! Úplně nejdražším monopostem je pak historický Fangiův Mercedes W196R z roku 1954 – jeho cena atakuje 700 milionů korun.

Jde to ještě levněji

Foto: Collecting Cars

Nemusíte mít hned celý monopost, mohla by vám stačit jen jeho součást – třeba motor. Ani to však není levná záležitost

Přece jen se dá sehnat monopost Formule 1 ještě levněji – a teď nemyslíme modýlky, které dostanete na pumpě k plné nádrži vysokooktanového paliva. Existuje totiž celá řada předváděcích vozů, „show carů“ či takzvaných maket, chcete-li. Vozů, které na první pohled zcela odpovídají svým funkčním protějškům, ale zároveň za ně dáte „jen“ nízké jednotky milionů korun (bavíme se o částkách do 3 milionů Kč).

Takovému vozu zpravidla chybí pochopitelně to nejdůležitější – jeho pohonné ústrojí. I přesto si jej můžete užívat – buďto s lahodným aperitivem v ruce u praskajícího krbu, když si jej vystavíte v obýváku, nebo může sloužit jako parádní „kostra“ pro závodní simulátor.

Formule 1 na silnici

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG One je opravdovou Formulí 1 schválenou pro silnice – jeho pohonné ústrojí pochází přímo z monopostu Mercedes-AMG W06 Hybrid z roku 2015

S touto odvážnou myšlenkou si v minulosti pohrávala spousta konstruktérů, málokdo ji však dotáhl do konce. Zkřížit Formuli 1 se silničním autem dá totiž strašnou spoustu práce – dokonce i jeden z největších a nejstarších výrobců na světě, automobilka Mercedes, přiznává, že vývoj jejich supersportu Mercedes-AMG One byl jednou z největších konstruktérských výzev.

Přesto podobný vůz plánuje i Red Bull. Jejich typ RB17 by měl pohánět hybridní V8 biturbo o výkonu cca 1 100 koní, hmotnost se má vejít do jedné tuny. Vzniknout má jen 50 exemplářů a každý bude stát přesně 5 milionů liber (aktuálně cca 140 milionů Kč). Ale dokud ho neuvidíme na silnici, tak neuvěříme…

Reklama

Načítám