Hlavní obsah

Red Bull vyvíjí své první „auto“. Okruhová střela o výkonu 1 100 koní stojí 150 milionů

Foto: Red Bull

1 100 koní, 150 milionů a čistě okruhové využití. Red Bull RB17 bude naprosto nekompromisní okruhová zbraň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Společnost, kterou běžně známe pro výrobu energetických limonád a která v posledních circa deseti letech provozuje jeden z nejúspěšnějších týmů Formule 1, se chystá postavit své první auto. I když – byť říkáme „auto“, máme na mysli ve skutečnosti formuli dostupnou pro „běžné“ smrtelníky ochotné utratit 150 milionů korun…

Článek

Auto od Red Bullu si již brzy budete moci koupit! Tedy za předpokladu, že se vám na účtě, pod polštářem, uvnitř pohovky nebo ve zlatě leží bezmála 150 milionů korun. Red Bull totiž vyvíjí okruhovou zbraň, která vyzve ty nejvytříbenější supersporty z celého světa.

Foto: Red Bull

Red Bull už kdysi představil čistě okruhový typ X-1, byť se nakonec do výroby nedostal. Podle počítačových simulací měla být tato “ Formule bez hranic“ rychlejší než Formule 1.  Typ X-1 bohužel existoval pouze ve virtuální realitě, RB17 už bude mít větší štěstí

Paradoxní je, že vůz Red Bullu s pracovním označením „RB17“ by se měl postavit také Astonu Martin Valkyrie, který firma pomáhala vyvíjet – dočkáme se bratrovražedného souboje? My teď každopádně víme, že RB17 vznikne v pouhých padesáti kusech, každý s cenou těsně nad pěti miliony liber – což v našich penězích dělá aktuálně nějakých 144 milionů.

Kromě oné ceny však zní velmi zajímavě také pohon chystaného supersportu. O ten se totiž má starat vidlicový osmiválec zkombinovaný s hybridním pohonem, který by vyplňoval „mezery“ spalovacího motoru, díky čemuž by kombinovaný výkon činil až 1 100 koňských sil.

Nepochybně tedy půjde o nebezpečného soka pro výše zmíněný Aston Martin, který díky hybridnímu V12 dává výkon 1 160 koní, případně pro Mercedes-AMG One, který disponuje výkonem nějakých 1 000 koní. Na co tedy Red Bull bude spoléhat, je extrémní aerodynamika získaná lety praxe v kombinaci s nevídaně nízkou hmotností.

Bude však RB17 používat technologie ze světa Formule 1? Na to můžete vzít jed! Red Bull koneckonců zvolil název RB17 zcela záměrně – typ RB17 totiž bude částečně zapadat mezi loňský monopost RB16b a letošní RB18.

Foto: Red Bull

Red Bull X-1 využíval naprosto extrémní aerodynamiku včetně přísavného efektu a větráků. Řada z těchto řešení se podle všeho dostane i na výsledný typ RB17, který bude rovněž určen striktně pro okruhovou jízdu

Vývoj tohoto vozu přinese celou řadu výhod – a nebude to jen z hlediska získané expertízy při vývoji. Red Bull předpokládá, že vůz, který bude vyvíjen v novém zařízení Red Bull Advanced Technologies v britském Milton Keynes prakticky hned vedle sídla závodního týmu Formule 1, přinese až 100 nových pracovních míst.

„Nejde možná o vůz Formule 1, ale nepochybně je pro naše středisko Red Bull Advanced Technologies důležitým projektem,“ prohlásil Christian Horner, šéf závodního týmu Red Bull F1 Racing. „V našem technologickém kampusu tak budeme schopni vyvíjet a postavit produkční vůz značky Red Bull,“ dodal slyšet Horner, který šéfuje jak divizi pro Formuli 1, tak právě vývojové divizi Advanced Technologies.

Foto: Red Bull

Red Bull X-1 byl úchvatný a ambiciózní projekt, který dle počítačových simulací byl o poznání rychlejší než vozy Formule 1, za hranici virtuální reality se však bohužel nedostal. RB17 je tedy do určité míry jeho duchovním nástupcem

Podobně jako v případě Aston Martin Valkyrie bude na projekt dohlížet britský konstruktér Adrian Newey, který působí u Red Bullu jako technický ředitel. Je tedy evidentní, že vůz bude mít opravdu pokročilou aerodynamiku. Společnost Red Bull se dokonce nechala slyšet, že bude disponovat přísavným efektem dosud nevídaným u produkčního vozu. Nechme se překvapit.

Red Bull už však do značné míry má nějaké zkušenosti s okruhovým speciálem – zasvěcení si možná vzpomenou na brutální Red Bull X-1 (nebo také X2010), prototyp, který sice existoval pouze ve virtuální realitě, avšak přesto byl překvapivě promyšlený.

Ten měl pohánět dvakrát přeplňovaný V6 o výkonu přes 1 500 koní, hmotnost přitom měla být jen cca 600 kg. Red Bull pomocí četných počítačových simulací zjistil, že takový vůz by v reálu mohl být na dané trati až o deset sekund na kolo rychlejší než vůz Formule 1, což je teda něco.

Red Bull už každopádně spolupráci s týmem Aston Martin definitivně ukončil, hlavní příčinou je fakt, že předseda Aston Martinu Lawrence Stroll koupil tým Force India a přejmenoval jej právě na Aston Martin, díky čemuž Red Bull od spolupráce odstoupil. Stanou se z dávných přátel nepřátelé na život a smrt?

Reklama