Hlavní obsah

Audi a Porsche rozehrávají velkou hru. Vstupem do Formule 1 mohou hodně získat, ale také ztratit

Foto: Liberty media

Letošní sezona je (zatím) záležitostí Ferrari a Red Bullu. Budou si to stejně jednou rozdávat i Porsche s Audi?

16. 6. 2022

Dvě konkurenční značky z jednoho koncernu spřádají plány na vstup do světa královny motosportu. Proč? Jaké jsou zájmy? Jakou půjdou cestou? Proč je na to teď ta nejlepší chvíle? Kolik miliard je to bude stát? A kolik miliard na tom mohou prodělat?

Článek

Aston Martin je dokonalým příkladem toho, že angažmá ve Formuli 1 nemusí být žádná velká výhra. Britská značka se vrátila do tohoto kolotoče v předchozí sezoně a je stejně úspěšná, jako když to udělala prvně v roce 1959. Tehdy v šesti závodech nezískala ani jeden bod. Ale to bychom jí křivdili. Vloni jí patřilo v poháru konstruktérů sedmé místo a letos… Letos je se sedmi body zatím devátá z deseti týmů. Jen pro srovnání, Red Bull na prvním místě má o 228 bodů víc. Astony Martin zabírá režie nejvíc, když je nějaký problém na trati, modely Vantage se totiž střídají s Mercedesy-AMG Black Series v roli safety caru. Ale ani tohle jim moc nejde: „Jejich safety car je pomalý jak želva,“ rozčiloval se Max Verstappen po závodě v Austrálii. „Při jízdě za ním je těžké udržet zahřáté pneumatiky,“ přisadil si Charles Leclerc.

Proč začínáme zrovna Astonem? Protože tady je vidět, že i pro tak známou a silnou značku nemusí být vstup do F1 zlatou vstupenkou k větší prestiži a k lepším prodejům. Ba právě naopak. A i na tohle by u Audi a Porsche měli myslet.

Foto: Porsche

Porsche je v poslední době spojováno hlavně s Le Mans. Naposledy zde vyhrálo v roce 2017

Na druhu stranu, nejen Audi a Porsche si moc dobře všímají, jak popularita F1 zase roste. A nejvíc v USA, tedy na trhu, kde obě dvě značky cítí příležitost. Vstupenky na Velkou cenu Miami se prodávaly za 342 dolarů (7 975 Kč), což je víc než lístky na finále NBA nebo Stanley Cupu. A závod samotný vidělo víc než 240 tisíc fanoušků. Pojede se pak ještě v Austinu a v Mexiku. A příští rok přibude Las Vegas.

Nemusíte mít zrovna velký přehled, aby vám bylo jasné, že za vším stojí Netflix a jeho série Drive to Survive, kterou čeští fanoušci znají jako Touha po vítězství. Lidé chtějí víc než jen koukat, jak necelé dvě hodiny jezdí monoposty za sebou a občas se někdo předjede. Jakmile ti piloti schovaní za zrcadlovým hledím mají jména a tváře, když začneme vnímat a odhalovat zákulisní triky a tahanice, když známe souvislosti a víme, kdo jde komu po krku a komu jde doslova o krk (čti kariéru), je najednou všechno tak nějak víc vzrušující. A je úplně jedno, jestli na Formuli 1 koukáte v USA nebo v Česku.

Takže tady máme příběhy, rychlá auta, elektrifikaci a taky peníze. U Audi i Porsche moc dobře vědí, že ve Formuli 1 se dá spousta peněz nejen utratit, ale doslova spálit. Vyhodit oknem. Spláchnout do kanálu. Ať to nazvete jakkoliv, F1 je motorsport a tam se peníze hlavně utrácí. Ale i vydělávají. Formule 1 v roce 2021 totiž vykázala roční tržby ve výši 2 miliardy a 136 milionů dolarů, jelo se 22 závodů. Čistý zisk byl 92 milionů dolarů. Společnosti a promotéři platí za to, aby byli spojováni s majestátností F1 a právě tohle je největším zdrojem příjmů královny motosportu, je to celých čtyřicet procent příjmů. Jen Katar platí 55 milionů dolarů ročně za smlouvu na hostování F1, Mexiko platí 25 milionů dolarů.

Foto: Liberty Media

Velká cena Kataru je pro pořadatelskou zemi prestižní a ceněnou záležitostí

Týmy dostávají peníze od Formule 1 podle jasně daných smluv a získaných bodů. U většiny týmů jsou výdaje vyšší než zisk. Jen ti nejlepší můžou vydělat. Týmy jako Ferrari, Mercedes a Red Bull mají se sponzory, jako jsou Oracle, Puma, Tag Heuer a Walmart, smlouvy na milionové částky. Bavíme se o jednotkách, ale i stovkách, třeba Red Bull Racing v únoru podepsal jedinou sponzorskou smlouvu v hodnotě 150 milionů dolarů s Bybit, singapurskou kryptoměnovou platformou, což znamená, že do týmové pokladny přitekla vskutku citelná částka.

A ty peníze za úspěch? Téměř polovinu zisku F1 tvoří peněžní odměny, které se pak dělí do dvou kategorií. Polovina jde na F1 a její akcionáře, polovina jde do týmů, které si peníze rozdělí na základě konečného pořadí za rok. I to tedy může vydělat balík peněz, pokud máte odpovídající výsledky.

Jenže ta největší hodnota je v tom, že můžete říkat, že to bylo vyvinuto a testováno ve Formuli 1. Tedy pokud se nejedná zrovna o již zmíněný Aston Martin. Vítězství v F1 posiluje image značky a povědomí napříč různými segmenty. A není náhodou, že velká zadní křídla, řazení pádly pod volantem nebo karbon všude, to všechno se dá prodat tak, že se to zrodilo právě ve světě nejrychlejších formulí.

A tohle všechno si u Porsche a Audi moc dobře uvědomují. A protože jim je Evropa malá (a v souvislosti s tím, co se chystá, bude ještě hůř), tak by se nějaký ten frontální útok na světové trhy opravdu hodil. „Náš sport je ještě pořád v celé severní Americe nedostatečně sledován a zpeněžen,“ řekl v jednom rozhovoru Greg Maffei, prezident a generální ředitel společnosti Liberty Media, která F1 vlastní. „Nemyslím si, že se to vyřeší za týden, ale myslím, že je to zajímavá dlouhodobá příležitost a že nás v tomhle ohledu čekají světlé zítřky.“ Už to vidíte v souvislostech?

Existují tři způsoby, jak by Audi a Porsche mohly do světa F1 vstoupit. Tím prvním je jako dodavatel motorů. Třeba Mercedes má motory hned ve čtyřech z deseti týmů na startovním roštu F1. A Porsche už v osmdesátých letech krátce dodávalo přeplňované motory McLarenu a na počátku devadesátých let stavělo pohonné jednotky pro Footwork (dříve Arrows).

Lepší a efektivnější by však bylo koupit stávající tým a použít tuto platformu pro vlastní rozvoj. No a třetí možností je spustit svůj vlastní tovární tým jako třeba Ferrari, což by však vyžadovalo nejen stovky milionů dolarů na výzkum, inženýrství a vybavení, ale i další investice. A hlavně by to chtělo to, co Porsche ani Audi nemají, a sice čas.

Mluvčí obou značek odmítli odpovědět na otázky, jaká z variant je ve hře, a tak můžeme jen spekulovat. Audi již dříve oznámilo, že stojí o McLaren, a to nejen o tým Formule 1, ale jako o celek, včetně výroby silničních aut. Podle některých zpráv nabídlo Audi přibližně 556,3 milionu dolarů, ale McLaren dál tvrdí, že nic takového není ve hře. A je veřejným tajemstvím, že Porsche jedná s Red Bullem o poskytnutí pohonných jednotek. „Plány Porsche, i když nebyly oznámeny, jsou zcela konkrétní,“ řekl generální ředitel mateřské skupiny Volkswagen Group Herbert Diess. „A plány Audi jsou méně pokročilé, ale postupují.“

A Diess pak dodal: „Předpokládáme, že v roce 2026 nebo 2028 bude Formule 1 největší motoristickou podívanou na světě, že ji čeká dramatický nárůst sledovanosti v Číně i ve Spojených státech. Bude to tak největší marketingová platforma pro prémiová vozidla.“

Obě dvě značky mají s motorsportem na té nejvyšší úrovni svoje zkušenosti, ale příklad Astonu Martin ukazuje, že mohou taky hodně ztratit. Jenže pak je tady třeba zlaté vejce v podobě Ferrari, které sice čeká na titul ve Formuli 1 už dlouhých třináct let, ale pořád jde o jednu z nejsilnějších značek světa a nejsilnější značku mezi automobily. Ferrari sice vyrábí jen něco málo přes 11 000 vozů ročně, což je v prostonání s Audi i Porsche vskutku zanedbatelné číslo, ale veze se na obrovské stopě loajality, dědictví a vítězné tradice podpořené především svým dlouholetým zapojením do F1. Souhrnně má italský výrobce superaut a závodní tým hodnotu více než 27 miliard dolarů.

Foto: Ferrari

Každý centimetr čtvereční si Ferrari nechává tučně zaplatit

„Je to ztělesnění luxusu. Ferrari je i nadále obdivované a žádané po celém světě,“ napsal David Haigh, generální ředitel analytické společnosti Brand Finance. „Není divu, že je mnoho spotřebitelů, kteří nejspíš nikdy nebudou vlastnit vůz Ferrari, ale koupí si tašku, hodinky nebo pouzdro na mobil ozdobené vzpínajícím se koněm.“ Úspěch závodních vozů Ferrari v padesátých a šedesátých letech zkrátka značce vybudoval slávu a reputaci, ze které těží dodnes. Každý třetí fanoušek f´Formule 1 je zároveň fanouškem Ferrari. A u Porsche i Audi si tohle moc dobře uvědomují.

A taky si uvědomují, že teď, s přechodem na elektromobilitu a s příchodem nových pravidel pro F1, je dost možná ideální doba pro vstup do královny motorsportu. Změny pravidel totiž stanoví, že v roce 2026 budou mít všechny závodní vozy F1 nové motory, které jsou více elektrifikované a poháněné syntetickým palivem. Obojí Porsche i Audi zajímá. Úpravou se taky vyrovnají podmínky pro všechny značky, které by mohly chtít vstoupit do série. Všichni budou stavět motory, aby vyhověli změně pravidel, a všichni tedy budou na stejné startovní čáře.

„Nemůžete vstoupit do Formule 1, dokud se neotevře technologické okno, což znamená, že abyste se tam dostali, musíte změnit pravidla, aby všichni měli na začátku stejné podmínky,“ řekl Diess. „Takže to, co se chystá, to je ideální příležitost. Formule E byla jen přípravkou. Pokud chcete dělat motorsport na té nejvyšší úrovni, budete muset dělat F1. Bez debat.“

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se obě dvě značky se vstupem do F1 popasují. Jaká bude strategie, jaká uloví jména, jaké budou úspěchy. Že je Formule 1 nudná? Už dávno ne. Neplatí to na trati, ani v zákulisí.

Reklama

Sdílejte článek