Hlavní obsah

Volkswagen ID.5 vypadá zatraceně sexy, ale uvnitř je docela prostý a ve finále taky pěkně drahý

Foto: Tomáš Kopečný

Volkswagen ID.5 je designově účelový. Možná až moc

Není té jednoduchosti trochu moc? Ptáme se při pohledu na právoplatně vrcholový model ID.5 německého Volkswagenu. Na jednu stranu se vůz topí v technologiích, na stranu druhou v lecčem působí jako bílé plátno čekající na svého malíře. Tak či onak svezení stojí za to, a to hned z několika důvodů.

Článek

Je baculatý, prostorný, odlišný a sakra švihácky. O Volkswagenu ID.5 nelze říct, že by se nepovedl. Teprve až ladně namalované křivky karoserie do tvaru kupé rozbíjí tu běžnou konvenci nabubřelých SUV, svažující se záď dodá trochu té sportovní elegance, navíc zakončené tím, co každý automobilový fanda miluje – křídlem.

Foto: Tomáš Kopečný

Ladné křivky doplňuje záď zakončená křídlem

Tedy alespoň zezadu ID.5 nevypadá, že její hlavní rysy někdo namaloval během polední přestávky na oběd. Příď poté hovoří designovým jazykem známým z ID.3 a ID.4, který je velmi prostý, avšak inspirovaný původním Volkswagenem Type 4. Tam hledejte skutečný původ.

Autu skutečně nelze upřít bohatou prostornost. Konečně je tu model, který alespoň zčásti inklinuje ke všemi slibovaným vzdušným interiérům. Prvně je to dané rozměry vozidla, následně i tím, že jde o elektromobil, jenž nepotřebuje neforemný pohonný agregát, výfukovou soustavu nebo palivovou nádrž.

Foto: Tomáš Kopečný

Auto se vskutku povedlo, ale něco mu chybí

Místa je dostatek vpředu, vzadu i v kufru, který má 549 litrů. Dveře jsou optimálně velké, nastupování komfortní, posez vysoký. Tohle všechno vývojářům Volkswagenu klaplo skvěle, možná až natolik, že opomněli na pár podstatných věcí.

Dotykománie

Podívejte se do kabiny a hledejte ovládací prvky. Co vidíte? No vlastně skoro nic. Začneme přístrojovým štítem, chudým jako kostelní myš. Digitální „budíky“ zobrazují pouze tři datové části (asistenty, jízdní data, navigace) a tím to hasne.

Foto: Tomáš Kopečný

Vnitřek je takříkajíc prostý

Ano, je tu příplatkový obří head-up displej, co dokáže varovat před opuštěním jízdního pruhu, ukazovat navigační pokyny, promítat rychlost, upozornit na nebezpečí, bezpečnou vzdálenost a na řadu dalších věcí. To je na druhou stranu úžasné, jak inženýři přenesli pokročilou rozšířenou realitu do současných aut.

Do toho najdete pod čelním sklem animovanou světelnou lištu, ukazující třeba směr odbočení a doporučenou volbu jízdního pruhu nebo indikující řidičovu nepozornost. Skutečně, když se budete během jízdy „hrabat“ např. v infosystému, lišta vás upozorní a samotný software po určité době na moment zamezí další manipulaci s centrálním dotykovým displejem, abyste se na cestu prostě museli soustředit.

Foto: Tomáš Kopečný

Hrabat se za jízdy v infosystému? Auto vám dá „přes prsty“

Inu samotný infosystém (infotainment, chcete-li) je další kapitolou k probrání. Uspořádání se moc neliší například od Golfu, dokonce graficky je vše vykreslené poněkud ostřeji, jenže ta doba bootování po nasednutí do vozu…

Zvykli jsme si, že probudit a načíst všechny funkce multimédií u škodovek trvá kolikrát dlouho, jenže proč na obdobný problém narážíme, byť ne pokaždé, i u vlajkového volkswagenu?

Foto: Tomáš Kopečný

Místa je dostatek i vzadu

Kouzlo dotykové displeje pokračuje, jelikož do něj výrobce nastěhoval i ovládání pro klimatizaci, výhřev sedadel i volantu a dalších prvků, jaké potřebujete prakticky každodenně. Na základě úbytku fyzických tlačítek tak vnitřek působí přece jen trochu stroze, pro kdekoho až moc. Naštěstí tu máme hlasové rozhraní, které část funkcí obstará na základě pokynu.

Softwarovový update

Do vozů z rodiny ID se řítí software verze 3.1, který se vyznačuje například vylepšeným hlasováním ovládáním, příjemnější grafikou head-up displeje, větším množstvím zobrazovaných dat v digitální přístrojovce, propracovanějším cestovním asistentem nebo rychlejším nabíjením i plánováním.

Radost ze samořízení

Přejdeme-li k jízdním vlastnostem, pak se bavíme bez řidiče o dvě a čtvrt tuny těžkém SUV s nízko položeným těžištěm a okamžitě dostupným točivým momentem. Tedy po sešlápnutí „plynového“ pedálu s piktogramem „play“ SUV se zadním pohonem sice vystřelí, ale do sedačky vás nezarazí. Ono i přes sportovnější vzhled a adaptivní odpružení DCC nejde tak úplně o závoďák (a ta hmotnost…).

Foto: Tomáš Kopečný

Testovaný Volkswagen ID.5 váží bez řidiče dvě a čtvrt tuny

Daleko zajímavější je vestavěná pokročilá technologie poloautonomního řízení nazvaná Travel Assist. Ta kombinuje práci adaptivního tempomatu, hlídače čar, monitoringu provozu před a za vozidlem, kamery čtoucí dopravní značení a mapových podkladů.

Díky automatické rekuperaci pak vůz obvykle zvládá sám zpomalovat i zrychlovat, a to včetně zatáček, kruhových objezdů, nájezdů, sjezdů a dalších. Někdy se ovšem vyplatí přejít do režimu plachtění, což počítače ID.5 hravě zvládají. Celá jízda je komfortní, tichá, hladká, což ale není dáno tím, že by baculatý volkswagen patřil k nejlepším na světě. Jde prostě jen o solidní elektromobil.

Foto: Tomáš Kopečný

ID.5 nabídne řadu solidních vlastností, které jsou dané i tím, že má elektropohon

A jsme zase u toho. Vůz je na baterie, co vyžaduje poněkud jiný styl myšlení a řízení. Z hlediska jízdy jako takové se bavíme o dobře brzdícím autě s automatickou převodovkou a okamžitě dostupným točivým momentem, nicméně zbylé atributy (zejména nabíjení) už jsou poněkud specifické. Elektromobily fakt nejsou vhodné pro každého, i když někteří fanatici mávající nabíjecími kartičkami tvrdí opak.

No jasně, ještě dojezd. Testovaný model označený jako Pro Performance disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh, nicméně jak všichni víme, do plna se nabíjí jen občas a pro životnost akumulátorů je nejlepší „tankovat“ na kapacitu 80 %. No a taky potřebujete nějakou rezervu, pokud to nemáte na metry přesně spočítané k další stanici.

Foto: Tomáš Kopečný

Kufr nabídne objem 549 litrů

Dojezd tedy snadno vypočítáme z dlouhodobé kombinované spotřeby, v našem případě činící 18,5 kWh na 100 km. Je třeba zohlednit, že máme v podstatě léto, příjemné teploty a letní pneu, v zimě může dojezd na jedno nabití klesnout klidně o 30 %.

Spotřeba energie Dojezd při 18,5 kWh/100 km
100 % (77 kWh)416 km
90 % (69,3 kWh)374 km
80 % (61,6 kWh)332 km
70 % (53,9 kWh)291 km
10 % (7,7 kWh)41 km

Vrchol s kompromisy

Technologicky nejvyspělejší volkswagen vybavený nejaktuálnějším softwarem je rozhodně autem, v němž najdou zalíbení nejen elektrospasitelští věrozvěstové, kteří přesedlali z naftového passatu na elektro s cílem zachránit planetu, ale také movitější firmy či rodiny.

Vůz je skutečně líbivý, příjemně se řídí, rychle se nabíjí, díky natáčecím matrixovým lampám perfektně svítí a vzhledem k pokročilé podpoře řízení nadchne tím, co vše vlastně dovede. Jestliže má takhle vypadat budoucí mobilita pro větší část evropské populace, tak říkáme klidně ano, ovšem ne za takovou cenu.

Foto: Tomáš Kopečný

Komfort podpoří ergonomická sportovně tvarovaná sedadla

V základu totiž Volkswagen ID.5 stojí 1,4 milionu korun, výkonnější provedení, s nímž jsme jezdili i my, vyjde o cirka 40 tisíc dráž a chcete-li nejsilnější čtyřkolku GTX, pak si připravte 1,6 milionu korun. Jde navíc o ceny „od“, takže pokud si vozidlo vybavíte tím nejlepším (např. head-up, matrix lampy, navi, DCC, Travel Assist), co výrobce nabízí, zmizí z vašeho konta klidně 1,8 milionu korun.

K tomu si přidejte, že budete potřebovat nabíjecí místo se solidním tarifem, protože při stoupajících cenách elektřiny na veřejných rychlostanicích je pak kolikrát výhodnější osedlat nějaký turbodiesel.

SUV ID.5 je právoplatným vrcholem značky, jehož prostornost vás překvapí, řízení potěší, technologie nadchnou a schopnosti uchvátí, ovšem není to auto pro každého. Ať už kvůli vyšší ceně, strohému designu anebo zkrátka proto, že jde se vším všudy o elektromobil – byť hodně slušný…

Technická data test. modelu VW ID.5 Pro Performance
Max. výkon150 kW (204 k)
Pohonzadních kol
Převodovkajednorychlostní, automatická
Max. rychlost160 km/h
Kapacita baterie77 kWh (využitelná)
Dojezd497 km (WLTP)
Průměrná spotřeba17,6 kWh (WLTP)
Pohotovostní hmotnost2 246 kg
Hmotnost brzděného přívěsu1 000 kg
Délka4 584 mm
Šířka1 852 mm
Výška1 603 mm
Rozvor2 771 mm
Objem kufru549/1 561 l
Základní cena1 402 900 Kč
Cena test. modelu1 788 500 Kč

Reklama

Načítám