Hlavní obsah

Volkswagen představuje nové modely ID.5 a ID.5 GTX!

Foto: Volkswagen

Volkswagen rozšiřuje řady rodiny ID. Novým přírůstkem je SUV kupé ID.5, poprvé se již od začátku představuje také posílená varianta GTX (na fotografii vpravo)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Volkswagen rozšiřuje modelovou řadu ID. – nové přírůstky do této části wolfsburgského vozového parku poháněné elektřinou ponesou jméno ID.5, respektive ID.5 GTX. Volkswagen tím jasně dává najevo, že byť postavil svoji pověst na robustních spalovacích motorech, nebojí se investovat do budoucnosti, a tedy i do elektromobility.

Článek

Poutavý vzhled, nejmodernější technologie a působivá dynamika. To jsou hlavní kvality, na které budou modely ID.5 a ID.5 GTX lákat potenciální zákazníky. Typ ID.5, který automobilka před pár hodinami představila na tiskové konferenci, je postaven na pokrokové platformě MEB, vizuálně vůz pak charakterizují designové linie, které vycházejí z karoserie kupé. Podle Volkswagenu tak představuje spojení moderního SUV s výkonem a ohleduplností k životnímu prostředí, kterou se pyšní elektromobily – dle slov automobilky jde doslova o „SUV kupé nové generace“.

Modelová řada ID.5 totiž nabízí spojení sportovně elegantního designu zvýšeného kupé s praktickými vlastnostmi, které jsou vlastní všem modelům z řady ID. Řada uživatelů by navíc mohla uvítat připojení k síti a s tím související aktualizace probíhající „za pochodu“ nebo lépe řečeno „Over-the-air“, jak říkají ve VW. Funkce však bude sloužit i k dodatečné aktivaci některých funkcí, které budou jinak v případě nepotřeby deaktivovány – po stránce softwarové kompetence si je tedy Volkswagen jistý v kramflecích.

Soulad formy a funkce

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.5 sice poutá na první pohled elegantní siluetou takzvaného SUV kupé, silné slovo však měla i aerodynamika

Avantgardní design modelové řady ID.5 tu není pro parádu – tedy částečně má za úkol na první pohled zaujmout, pravda, ale hlavně tu jde o aerodynamiku. Ta je pro elektromobily zcela klíčová, neboť snížení odporu vzduchu zvyšuje efektivitu využití energie a s tím jde ruku v ruce i větší dojezd. Uvnitř pak vůz nabízí štědrý prostor pro posádku díky chytrým řešením ideálního využití prostoru, čemuž pomáhá i kompaktní konstrukce elektrického pohonu.

Ochrana životního prostředí až na prvním místě

Foto: Volkswagen

Volkswagen ví, že uhlíkové stopy vzniklé během výroby auta se eliminovat prostě nedá, což kompenzuje odbornými certifikovanými projekty

ID.5 je už třetím plně elektrickým modelem značky Volkswagen a ta se opravdu zarputile snaží být co nejšetrnější k životnímu prostředí – takže stejně jako předešlé typy ID.4 a ID.3 bude dodáván coby vůz s neutrální bilancí emisí CO2.

Chvályhodné je to, že automobilka si velice dobře uvědomuje, že emise, které vzniknou od fáze výroby až po předání vozu, nelze eliminovat, a tak se snaží tento fakt kompenzovat certifikovanými projekty na ochranu klimatu. Pro Volkswagen toto představuje velkou výzvu a sám tuto cestu nulových emisí nazývá „Way to Zero“ neboli „cesta k nule“.

Co potřebujete vědět o ID.5

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.5 GTX díky dvěma elektromotorům nabídne výkon až 299 koní

V prvé řadě nás asi všechny zajímá dojezd. Všechny modely ID.5 berou energii ze 77 kWh baterie a jak varianta Pro, tak i Pro Performance nabízejí maximální dojezd až 520 km. V případě sportovně střiženého GTX je to 480 km, na což má vliv vyšší výkon a nepatrně vyšší aerodynamický odpor.

Když je řeč o GTX, to používá k pohonu hned dva elektromotory a poháněná jsou všechna čtyři kola, na která putuje výkon až 299 koní – ačkoliv prostý součet výkonu obou motorů dává nějakých 303 koní. Na přední kola putuje výkon 109 koní a 162 Nm, na zadní pak 204 koní a 310 Nm, maximální výkony obou agregátů se však nikdy „nesejdou“ v tu samou chvíli, proto je kombinovaný výkon nepatrně nižší. Zrychlení na stovku trvá 6,3 sekundy a maximální rychlost až 180 km/h.

Objem zavazadlového prostoru činí 549 litrů, což je o chlup více než v případě typu ID.4, ten má však nepatrně větší prostor pro hlavy cestujících vzadu – to je dáno zejména svažující se linií střechy.

Standardní ID.5 potom mají jeden motor uložený vzadu, ve variantě Pro nabízí 174 koní a 310 Nm. Silnější varianta standardní ID.5 zvaná Pro Performance pak poskytne řidiči sílu 204 koní, točivý moment je shodný s variantou Pro. Překvapivý je potom poměrně znatelný rozdíl ve zrychlení na stovku – 10,4 u verze Pro, respektive 8,4 sekundy u Pro Performance. Maximální rychlost už je však stejná, a sice 160 km/h.

Přehlídka technologií

Foto: Volkswagen

Nespočet interaktivních systémů a průběžné aktualizace – podle Volkswagenu půjde v budoucnu o standard

Od elektromobilu se očekává, že ohromí nejmodernější technikou na palubě a Volkswagen typ ID.5 není výjimkou. Můžeme se těšit třeba na tzv. průhledový displej. Ten bude umět promítat základní informace z adaptivního tempomatu a dalších systémů přímo na čelní sklo do zorného pole řidiče. To by mělo pomáhat udržet pozornost a soustředění.

ID.5 však bude poutat pozornost i pomocí „světelné show“. Jakmile se řidič, který má u sebe „klíček“, k vozidlu přiblíží, bude přivítán světelnou animací. V interiéru následuje ambientní osvětlení ve stropních panelech, ve dveřích nebo v podlaze okolo pedálů.

Pokrok v dobíjení

Foto: Volkswagen

Chytrá nabíječka ID.Charge by měla umět lépe nakládat s elektrickou energií

Kromě těchto takzvaně „interaktivních“ technologií si ve Volkswagenu dali práci s dobíjením. Za normálních okolností, tedy při dobíjení na běžně dostupné dobíjecí stanici nebo doma ze sítě, se vůz dobíjí s příkonem 11 kW. Ovšem při rychlonabíjení to může být až 135 kW, což znamená v závislosti na okolních podmínkách nabití dojezdu na 320 až 390 km během půl hodiny.

U VW dokonce vyvinuli chytrou nabíječku ID.Charger, která umí naplánovat dobíjení tak, aby se optimalizovala spotřeba elektrické energie, a dokonce umí upřednostnit solární zdroj energie, pokud je k dispozici.

V prodeji začátkem roku 2022

Ceny nového milníku pro automobilku Volkswagen jsme se z Wolfsburgu zatím nedozvěděli – ví se však, že modely ID.5 půjdou do prodeje už v prvním kvartálu roku 2022. To platí rovněž i pro silnou verzi GTX, přestože třeba typ ID.4 si musel na svou „sportovní“ verzi počkat půl roku od představení.

Nezbývá tedy než se pustit do odhadů. Ceny typu ID.4 začínají zhruba na 1 milionu korun (resp. 991 900 Kč u verze 150 koní, za 170 koní dáte 1 030 000 Kč). U ID.5 počítejme s částkou o deset, spíš však dvacet procent vyšší, což dává zhruba 1,2 milionu korun – na čemž se koneckonců shodují i zahraniční weby. Plus nějaká ta příplatková výbava, pochopitelně.

Reklama

Načítám