Hlavní obsah

Brouk s díly z trabantu, spousta bulíků a golfová nirvána. Vyrazte na výlet do továrního muzea Volkswagenu

Foto: Jan Majurník

Byli jsme v továrním muzeu Volkswagenu ve Wolfsburgu a nestačili se divit, jaké rarity uvnitř mají

6. 5. 2022

Založení skupiny Volkswagen se datuje k 28. květnu roku 1937, přičemž mezi nejvýznačnější modely této značky patří neodmyslitelný Beetle, ikonický Bulli nebo přelomový Golf. Tuto hlavní historickou linii vypráví tovární muzeum ve Wolfsburgu a přidává ještě řadu zajímavostí, o které jste určitě neměli ani ponětí.

Článek

Německý Wolfsburg je domovským sídlem skupiny Volkswagen, proto zde najdete nejen hlavní výrobní závod či výkladní skříň Autostadt, ale také tovární muzeum, ukazující dějové linie nosných modelů i řadu zajímavostí, o nichž jste dosud nejspíš neměli ani páru.

Foto: Jan Majurník

V úvodu na vás čekají legendární brouci v počtu několika desítek kusů

Expozice je tedy postavená na legendárním Beetlu, ikonickém Bulli a přelomovém Golfu, nicméně ani vedlejší odvětví, zahrnující ostatní modely, závoďáky, koncepty, vojenské vozy nebo třeba prototypy, rozhodně nezklamou. Kdo je Volkswagen pozitivní, tak do této historické automobilové Mekky prostě musí dorazit.

Úvodem vás uvítá několik desítek kusů nejdůležitějšího modelu značky Volkswagen, jímž je Type 1 neboli Brouk (Beetle).

Historie Volkswagenu v kostce

  • 1938 start lidového spořicího programu pět marek týdně na Brouka
  • 1940 vznik Kübelwagenu
  • 1949 navrácení Volkswagenu pod správu nové německé vlády
  • 1955 vyroben miliontý poválečný volkswagen
  • 1965 převzetí společnosti Auto Union
  • 1976 miliontý Golf vyroben
  • 1981 20 milionů vyrobených brouků
  • 1987 vyrobeno 50 milionů volkswagenů
  • 1999 vznikl Lupa 3L, prvního environmentálního modelu značky
  • 2003 konec produkce Brouka
  • 2014 vyrobeno 200 milionů volkswagenů

Řadě lidových vozítek s motorem uloženým vzadu vévodí jeden z prvních vyrobených civilních kusů nazvaný Brezel, vedle něhož se o pár modelů dále odhaluje prosté šasi Beetlu 1300. V prvotní sbírce nechybí ani dvoumiliontý Brouk, speciál pro Německou poštu, bezmotorový závodní kus v karoserii à la beruška pro zábavné akce typu Soapbox nebo jeden z posledních vyrobených kusů vůbec.

Foto: Jan Majurník

Různé speciály doplňuje také jeden z posledních vyrobených Beetlů na světě

K tomu si přidejte řadu speciálů zahrnujících například dřevěný, proutěný, plovoucí, ozdobně kovový, závodní (Oettinger), případně filmový Brouk, který si zahrál ve snímku Miláček Herbie.

Za zmínku stojí ještě Rovomobil – aerodynamický vůz se sklolaminátovou karoserií, využívající základů Beetlu. Model měl v době svého vzniku (1976) ještě navíc racčí dveře a část komponentů převzatou z Trabantu i Wartburgu.

Foto: Jan Majurník

Rovomobil měl velmi nízký součinitel aerodynamického odporu (Cd = 0,23)

Bulli a přátelé

Kdo by neznal Bulli, že? Legendární volkswageny T vznikly v mnoha zajímavých provedeních, přičemž tovární muzeum vám mimo sanitních či hasičských ukáže rovněž experimentální typy.

Jde třeba o GT 70 vyvinutý ve spolupráci s americkou společností Williams Research Corporation. Podivuhodný vůz vybavený redukční převodovkou využíval pro pohon plynovou turbínu, což se však v rámci civilně-motoristického sektoru neuchytilo.

Foto: Jan Majurník

Plynová turbína se u automobilů neuchytila, nicméně u lodí nebo v armádě ano

Jako další nás nadmíru uchvátil rekreační valník T3 Doublecab Magma s pohonem 4×4, ochranným rámem, úložnými prostory a pěti místy k sezení.

Foto: Jan Majurník

Pohon 4×4 se stal díky T3 v rámci volkswagenů velmi oblíbený

Svůj přidělený koutek mají v rámci sbírky i válečné modely, jež reprezentuje Kübelwagen, Schwimmwagen či Kommandeurswagen.

Znáte Pumu? Ne tu od Fordu, ale Pumu Coupé! Jde o sporťák nezávislé brazilské značky, poháněný plochým motorem Volkswagen. Proto má tahle šelma v muzeu své právoplatné místo.

Foto: Jan Majurník

Brazilskou Pumu Coupé (vlevo) pohání motor Volkswagen

Nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že zhruba třetinu expozice tvoří oblíbené historické golfy, pola, scirroca, corrada. Neminete zajisté ani první tři generace Passatu, případně závodní mašiny s dominujícím off-roadovým Touaregem.

Foto: Jan Majurník

Takto vypadal první Passat (B1, 1973)

Chováte-li zvláštní náklonost právě ke golfům, tak zde dosáhnete absolutní nirvány. Na výstavních plochách najdete od první po sedmou generaci, včetně rozličných typů VR6, R a jiných.

Volkswagen Lamborghini Chiron

Kdeže Bugatti, to značka Volkswagen měla prvního Chirona. Prototyp stvořený v roce 2009 vycházel z ďábelského Diabla, přičemž vybrané části karoserie a interiéru měl zcela nové. Pohonné srdce W12 (450 koní), pětirychlostní automat, elektroinstalace a zadní lampy pocházejí z Phaetonu, zatímco volant i poloosy pro zadní kola si vývojáři půjčili z Golfu a hlavní diodové světlomety od Passatu CC. Přesný název vozu je pak Volkswagen Lamborghini W12 Chiron a za projektem stojí šestičlenný učňovský tým experta jménem Niko Nikolitis.

Foto: Jan Majurník

Otcem projektu Volkswagen Lamborghini W12 Chiron je expert Niko Nikolitis

Ke konci prohlídky se pokocháte zejména koncepty, jaké znáte asi jenom z obrázků. Jde třeba o studie IROC, Vario, Eco Racer, IRVW Futura, CC1, 1liter nebo o veleúsporný Volkswagen XL1 či závodní ID.R, který pokořil legendární vrchařskou časovku Pikes Peak.

Foto: Jan Majurník

V rámci muzea nechybí ani různé koncepty, známé vesměs jen z fotek

AutoMuseum Volkswagen ve Wolfsburgu má otevřeno od úterý do neděle od 10:00 hodin do 17:00 hodin každý den, ovšem s výjimkou období od 24. prosince do 1. ledna, kdy je zavřeno. Standardní vstupné stojí 8 eur (195 Kč), snížené je za 4 eura (98 Kč), rodinné za 20 eur (488 Kč) a skupinové (10+ osob) za 4 eura (98 Kč) na osobu.

Platba kartou je možná, parkování se nachází přímo před vstupem a je bez poplatku. U pokladny pak můžete narazit i na zajímavé koupitelné kuriozity, například na těstoviny ve tvaru ikonického Volkswagenu T1.

Tovární sbírka historických vozů patří k hodně rozmanitým expozicím zaměřeným na klíčové modely, speciály, rarity a prototypy. Jsou zde rovněž originály, jenž se v soukromých kolekcích zkrátka nemají šanci objevit, neb existují pouze v jediném exempláři. Právě takové unikáty Volkswagen má, avšak neprodá, nýbrž rád ukáže prostřednictvím muzea.

Reklama

Sdílejte článek