Hlavní obsah

Osm prototypů, které takřka nahradily legendárního Brouka

Foto: Volkswagen

Pokusů o nahrazení Brouka bylo více než 70, ovšem 8 prototypů k tomu mělo vážně blízko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen Beetle (oficiálně Type 1) se do motoristické historie zapsal jako jedno z nejdéle produkovaných vozidel vůbec. Budeme-li brát v potaz i znovuzrozenou variantu, původní typ se odporoučel v roce 2003, zatímco moderní reinkarnace postavená na bázi Golfu teprve předloni. Všemi milovaný originální Brouk však měl vážně na kahánku celkem osmkrát a níže najdete prototypy, které jej měly nahradit.

Článek

O zrození lidového vozu (tehdy KdF-Wagenu) se postaral Ferdinand Porsche a nutno dodat, že se silně inspiroval našimi Tatrami V 570 (1933) a T 97. Roku 1938 totiž skutečně spatřil světlo světa levný kulatý dvoudvéřový automobil, který byl vybaven motorem umístěným vzadu. Málokdo tehdy tušil, že je zaděláno na revoluční motoristický hit.

Foto: Volkswagen

KdF-Wagen (později Volkswagen Type 1) byl silně inspirován Tatrou V 570 a T 97

Nejen před válkou, ale i v poválečných letech se vůz dobře prodával a také se mu dostávalo bohaté marketingové podpory. Za krátkou dobu si Volkswagen Type 1 vysloužil ikonickou přezdívku Brouk i status rozmilého a spolehlivého cenově dostupného automobilu. Tento hnací motor jej dostal až k severoamerickým břehům (1949), přičemž v 60. letech se za velkou louží stal Beetle symbolem kontrakulturního (jinak řečeno undergroundového) hnutí. Jistě si vzpomenete například na hippies…

Svérázné dvoudveřové vozítko z Německa si tak vydobylo slávu, trhalo prodejní rekordy a v roce 1972 se dokonce stalo nejprodávanějším autem na světě.

Foto: Volkswagen

Roku 1972 se stal Volkswagen Type 1 nejprodávanějším autem na světě

S nástupem roku 1974 se začalo mluvit o postupném zániku legendárního Brouka, jelikož na scénu dorazil hbitý, efektivní a praktický hatchback s pohonem předních kol – Volkswagen Golf (v USA pojmenovaný Rabbit).

To však původní Type 1 vlastně nijak nemrzelo, protože v klidu dožil až do roku 2003, přičemž během svého epického života vznikl ve více než 21,5 milionu exemplářích (přesněji 21 529 464). Jde o obdivuhodné číslo, nicméně ještě větší frajerkou je Toyota Corolla (od 1966), která se už namnožila v počtu přesahujícím 50 milionů vozů.

Foto: Volkswagen

Poslední vyrobený původní Brouk. Celkem jich vzniklo 21 529 464

Duchovní reinkarnace New Beetle postavená na bázi Golfu debutovala v roce 1997 a svoje Auf Wiedersehen vyřknula v hávu Final Edition teprve v roce 2019 na lince montážního závodu v Mexiku (Puebla).

Jenže předtím, než se Golf zhostil role lidového tahouna Volkswagenu, měl Brouk vážně na kahánku celkem osmkrát. Vzniklo totiž osm velmi nadějných prototypů, které jej měly nahradit, avšak nestalo se tak. Pojďme se tedy mrknout, o jaké modely šlo.

Foto: Volkswagen

Samotných prototypů, které měly nahradit Beetle, bylo více než 70, ovšem 8 z nich k tomu mělo nejblíže

EA42-12 (1955/56)

Jeden z prvních pokusů o nahrazení Brouka byl dvanáctým prototypem z patnácti, které postupně vznikly během let 1953 až 1956. Jde o dílo italského automobilového designéra Ghia a dost možná v něm uvidíte dobře známý Karmann Ghia. EA42-12 dostal do vínku vzduchem chlazený čtyřválec typu boxer o objemu 1 192 cm3 s výkonem 30 koní a maximálkou 80 km/h. Konstrukčně vyspělý koncept nabídl plně synchronizovanou převodovku, zadní odpružení realizované torzní tyčí a přední nápravu s příčnými rameny – na svou dobu velmi pokročilé prvky.

Foto: Volkswagen

EA42-12 (1955/56) byl na svoji dobu konstrukčně hodně vyspělý

EA48 (1955)

Už od roku 1953 chtěl Volkswagen vyvinout náhradníka Brouka, který by mu byl podobný rozměry, výkonem i prodejní cenou. Poněkud krabicový typ EA48 s motorem vpředu a s pohonem předních kol by mohl svého času konkurovat i britským Mini, tedy pokud by se dostal do výroby. Předmětný prototyp vznikl interně, mimo zapojení Porsche, zcela od nuly a bez použití jakýchkoli komponentů z Brouka. Koncept disponující samonosnou karoserií hostil vzduchem chlazený plochý dvouválec 0,7 litru a přední zavěšení typu MacPherson.

Foto: Volkswagen

EA48 (1955) vznikl bez přičinění Porsche

EA97 (1960)

Sedan EA97 měl k nahrazení Brouka už hodně blízko. Dělnici totiž ručně sestavili cirka 200 pilotních kusů a postupně nastavovali výrobní linku, nicméně poté dorazil pokyn práce přerušit. Dvoudvéřový prototyp s motorem 1,1 litru uloženým vzadu měl být až příliš podobný jak Type 1 (Brouk), tak Type 3 (VW 1500/1600). Prodejní úspěch se tedy nepředpokládal, a proto vůz nebyl nikdy uveden.

Foto: Volkswagen

EA97 (1960) měl hodně blízko k tomu nahradit původní Brouk

Type 3 Cabriolet (1961)

Volkswagen skutečně uvažoval o tom nahradit lidový Beetle luxusnější alternativou modelu Type 3, což demonstroval v roce 1961 prototypem Type 3 Cabriolet. Nadšenci vědí, že si němečtí inženýři pohrávali s karoseriemi typu notchback, squareback a fastback, nicméně cabrio mělo přinést svěží vítr do motoristických plachet. Elegantní stroj s ladně skládací střechou se skleněným zadním oknem však nakonec ustoupil otevřenému Karmannu Ghia, jehož prodeje by mohl teoreticky ohrozit.

Foto: Volkswagen

Type 3 Cabriolet (1961) nakonec ustoupil otevřenému Karmannu Ghia

EA128 (1963)

Volkswagen navrhl čtyřdveřový EA128 jako přímého konkurenta Chevroletu Corvair, který měl mimochodem odrazit invazi beetlů do Ameriky. Šestimístný (!) prototyp z roku 1963 hostil vzduchem chlazený dvoulitrový plochý šestiválec převzatý z Porsche 911 a nejen to. Ikonická devětsetjedenáctka konceptu propůjčila ještě některé komponenty řízení i část odpružení, což mělo ve výsledku znamenat maximální rychlost 159 km/h. Uvnitř EA128 jste mohli najít celokožený interiér zahrnující čalounění výplní dveří, sedadel a palubní desky. Kvůli vysokým výrobním nákladům však generální ředitel společnosti Volkswagen Heinrich Nordhoff nařídil projekt ukončit.

Snímek se zobrazuje formou embedu (náhledu), abyste fotografii viděli, vypněte si, prosím, nástroje pro blokování zobrazení reklam (AdBlock apod.).

EA142 (1966)

Zobrazený technický koncept, jehož vzhled byl navržený studiem Pininfarina, představoval finální design karoserie pro Volkswagen Type 4, který debutoval v roce 1968. Během vývoje automobilka experimentovala s různými typy těl včetně dvoudvéřového, nesoucího prototypový kód právě EA142 a označení notchback. Tento vůz byl vybaven stejným motorem jako produkční Type 4 (411), tedy benzinovou sedmnáctistovkou.

Foto: Volkswagen

Karoserii EA142 (1966) má na svědomí Pininfarina

EA276 (1969)

Díváte se na jednu z inspirací pro originální Golf. Typ EA276 měl ze všech vážných kandidátů na nástupce Brouka nejhranatější karoserii, vzduchem chlazený motor vpředu a pohon předních kol. Jenže tehdy už Volkswagen tušil, že budoucnost převezmou vodou chlazené pohonné jednotky… Krabicový vzhled EA276 však nezemřel, nýbrž putoval do Brazílie na adaptaci designu do modelu Volkswagen Gol – vozu rozměrově zařazeném mezi Polem a Golfem.

Foto: Volkswagen

EA276 (1969) byl inspirací pro Golf i menší brazilský Gol

EA266 (1969)

Hatchback s motorem uprostřed patřil k nejinovativnějším prototypům, které měly legendárního Brouka sesadit z trůnu. Aby ne, když jeho vývoji šéfoval geniální konstruktér Ferdinand Piëch. Studie EA266 disponovala vodou chlazenou čtyřválcovou šestnáctistovkou uloženou pod zadními sedadly, ovšem navzdory progresivnímu designu nikdy nepostoupila do výroby.

Foto: Volkswagen

Vývoji EA266 (1969) šéfoval génius Ferdinand Piëch

Na notu budoucnosti tedy nakonec hrál Golf, který roku 1974 formálně sesadil Beetle (Type 1) z pozice lidové jedničky. První generaci Golfu můžete znát také pod jmény Rabbit (USA), Caddy, Jetta notchback, Caribe (Mexiko) nebo Citi Golf (Jižní Afrika). Zatímco druhý Brouk (New Beetle) předloni odešel do důchodu, Golf – dnes už osmé generace – nadále navazuje na obchodně-úspěšnou tradici svých předchůdců…

Reklama

Související témata:
Volkswagen Rabbit
Načítám