Hlavní obsah

Autosalon Frankfurt: Volkswagen ID.3 má být největší revolucí od Brouka

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.3

Ačkoliv autosalon ve Frankfurtu není letos nabitý novinkami tak jako obvykle, stále je tu jedno auto, které by mohlo být zásadnější, než se na první pohled zdá. Řeč je o elektrickém Volkswagenu ID.3 – o elektromobilu, kterým chce německá automobilka přiblížit elektrická auta obyčejným lidem.

Článek

Podíváme-li se na lidová auta historie, vyčnívá vedle názvů jako Ford Model T nebo Citroën 2CV samozřejmě i Volkswagen Beetle. Legendární brouk postavil na kola významný kus Evropy a teď, když je na kolech celá Evropa, chce ji ID.3 pro změnu rozjezdit na baterky. Vím, že se tímhle prohlášením v poslední době poněkud plýtvá a bylo použito už u několika elektromobilů, ale tohle by mohlo být skutečně to auto, které přiblíží elektromobilitu běžnému člověku natolik, aby začala dávat smysl. Jestli se to skutečně podaří, to ukáží teprve následující roky.

Teď ale k autu jako takovému. ID.3 je po konceptech s podobnými názvy konečně první produkční auto, využívající novou modulární platformu MEB, vyvinutou specificky pro elektromobily. I proto má relativně kompaktní hatchback, stojící na rozvoru 2 765 milimetrů a s celkovou délkou 4 261 milimetrů, proporce dost odlišné od těch, na které jsme zvyklí. Je to dáno plochým bateriovým modulem pod podlahou a pochopitelně absencí tradičního pohonného ústrojí v přídi. Pod přední kapotou se nachází jen trocha elektroniky, provozní kapaliny, řízení a kompresor klimatizace. To důležité se odehrává až vzadu, kde je přímo na nápravě umístěn elektrický motor, připojený na kola jedním stálým převodem.

Foto: Volkswagen

Pohled na technologický základ - elektromotor na zadní nápravě je vyobrazen vpravo

Ten umí mít dva různé výkony. Slabší provedení je obdařeno 150 koňmi, to silnější potom 204 (110 a 150 kW). Točivý moment zůstává v obou případech 310 Nm. Také rychlost je u obou motorů elektronicky omezená na 160 km/h. Spíš než na výkon se ale pozornost zaměřuje na dojezd, a tím pádem i na nabíjení. Kapacity baterie budou k mání rovnou tři. Nejmenší baterka se 45 kWh najede podle měřicího cyklu WLTP 330 kilometrů, střední s 58 kWh až 420 kilometrů a největší 77 kWh baterie zvládne 550 kilometrů na nabití. Konkrétní časy do plného nabití se neuvádí, ovšem při použití rychlé 100 kW nabíječky lze „tankovat“ 290 kilometrů dojezdu za 30 minut. Pohotovostní hmotnost hatchbacku je minimálně 1 719 kilogramů, podle provedení to však může být o něco víc.

Foto: Volkswagen

Teoreticky můžete na jedno nabití ujet až 550 kilometrů. Musíte se však snažit a mít verzi s největší baterií

A co dostanou zákazníci uvnitř? Interiér má trochu jiné uspořádání, než na které jsme v rámci koncernu zvyklí, a dominantou jsou dva samostatně stojící displeje. Kolem dokola je pak ID.3 designově čistá, zbavená tlačítek a ovládacích prvků. Například páka řazení tu samozřejmě není potřeba. Jízdní režimy – tedy to, zda se bude motor po sešlápnutí akcelerátoru točit jedním nebo druhým směrem – se volí otočným ovladačem, trčícím z pravé části digitální přístrojovky.

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.3

Z výbavy samozřejmě nechybí jízdní asistenty (adaptivní tempomat, udržování v pruhu, sledování značek, protikolizní asistent), funkční výbava (LED matrix světla, navigace, head-up displej, parkovací asistent), ale ani komfortní výbava (vyhřívaná sedadla a volant, audiosystém Beats, panoramatická střecha). Ve výčtu výbavy se ID.3 nijak nevymyká od tradičních vozů střední třídy v Evropě. Vnitřní prostor pojme klasicky pětici cestujících a kufr má základní objem 385 litrů a sklopná zadní sedadla.

Všechny parametry a vlastnosti tedy vypadají natolik slušně, aby ID.3 opravdu chtěli i běžní řidiči, dost zásadní je však cena. Ta je přijatelná, stále však vyšší oproti konvenčním autům porovnatelné kategorie. Úplně konkrétní částku neznáme, ale základní model by měl v Německu začínat pod 30 000 eury, tedy pod hranicí 775 tisíc korun. Na ID.3 už má Volkswagen v tuto chvíli nějakých 30 000 předobjednávek a výroba ve Cvikově začne co nevidět. První vozy pro zákazníky se na silnici objeví v první půlce příštího roku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb