Hlavní obsah

Škodovácké muzeum hostí pět legend Rally Monte Carlo, na závoďáky máte čas jen do konce května

Foto: Jan Majurník

Pospěšte, legendy Monte Carla jsou v muzeu jen do konce května

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Muzeum tuzemské Škodovky je mnoha lidem dobře známé a kdekdo v něm už byl, nicméně tušili jste, že se expozice částečně mění? Třeba do konce května zde můžete najít pět závodních legend okřídleného šípu, které absolvovaly slavnou Rally Monte Carlo.

Článek

Prapůvodně Laurin & Klement, dnes Škoda Auto. Vývoj, historii a zajímavosti týkající se naší tuzemské značky můžete obdivovat v továrním mladoboleslavském muzeu, kde jsme byli šmejdit už vloni v srpnu.

Foto: Ondřej Svoboda

Úvodním exponátem byla v rámci naší návštěvy Škoda Fabia Rally2 evo

Za tu dobu se však expozice částečně změnila, především nyní hostí pět závodních legend, které zvládly náročnou Rally Monte Carlo. Pojďme si je tedy představit blíže.

Škoda Octavia Touring Sport

Kdo čekal novodobou jedničkovou Octavii 66 kW s rotačkou, toho zklameme. Takový vůz se věhlasné rally neúčastnil. Ovšem v roce 1961, tedy rok po ženevské premiéře modelu Octavia Touring Sport, s tímto předmětným vozem ovládla finská posádka (Keinänen, Eklund) třídu do 1 300 cm3.

Foto: Jan Majurník

Škoda Octavia Touring Sport debutovala v roce 1960, rok na to už závodila

O rok později s tímto autem startovaly tři české tovární posádky AZNP, nicméně zlato v dané třídě získala s touto Octavií soukromá norská posádka (Gjölberg, Karlan). V roce 1963 tito Norové dojeli celkově patnáctí, opět s úspěšnou Octavií. Naposledy se tehdy už výběhová modelová řada Octavia podívala na Rally Monte Carlo v lednu 1964.

Technická dataŠkoda Octavia TS 1200
Roky výroby1961–1964
Zdvihový objem motoru1 221 cm3
Počet válců4
Max. výkon40,4 kW
Převodovkačtyřrychlostní
Max. rychlost130 km/h

Škoda 130 RS

Závodu v Monte Carlu se přezdívá „Královna rally“, což na vlastní kůži pocítily tovární posádky Škodovky dne 22. ledna 1977. Zátěžový test nové generace modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol dopadl pro Mladoboleslavské na výbornou.

Foto: Jan Majurník

Prvky typu pohon zadních kol a motor vzadu se ukázaly jako dobrý recept

Piloti Bahna a Hlávka ovládli svoji kategorii, stejně tak i druhou pozici, již vybojovala dvojice Zapadlo, Motal. Třetí tovární duo (Kvaizar, Kotek) muselo kvůli technické závodě odstoupit. A s čím že to závodníci jeli? No jasně, s kupé Škoda 130 RS.

Technická dataŠkoda 130 RS (typ 735)
Roky výroby1975–1980
Zdvihový objem motoru1 289 cm3
Počet válců4
Max. výkon101 kW
Převodovkačtyřrychlostní
Max. rychlost220 km/h

Škoda Favorit

Nová koncepce motoru vpředu a pohonu předních kol vstoupila pod taktovkou Škodovky do motorsportu v roce 1989, přičemž dva roky na to model Favorit startoval na Rally Monte Carlo. A co víc, automobilce se náramně dařilo, jelikož mezi léty 1991 až 1994 ve své kategorii vždy zvítězil tandem Sibera, Gross.

Foto: Jan Majurník

Závodní Favorit řídil i slavný jezdec Emil Triner

V roce 1993 se na druhé pozici ve své třídě umístili rovněž Češi, a to Triner s Klímou, na což rok poté navázali jezdci Berger, Štanc. Zlaté časy pro Favorita!

Technická dataŠkoda Favorit 136 L/A (typ 781)
Roky výroby1989–1994
Zdvihový objem motoru1 300 cm3
Počet válců4
Max. výkon88 kW
Převodovkašestirychlostní
Max. rychlost210 km/h

Škoda Fabia Super 2000

S příchodem nové třídy S2000 se znovuzrodil tým Škoda Motorsport a značka Škoda Auto se oficiálně vrátila na mezinárodní scénu. Psal se rok 2009, kdy jezdci Kopecký, Starý v závodní dvojkové Fabii získali na Rally Monte Carlo čtvrté místo.

Foto: Jan Majurník

Fabii Super 2000 se v Monte Carlu poměrně dařilo

Roky 2010 a 2011 znamenaly pro Fabii Super 2000 druhé místo, avšak už od netovárních posádek. Pokud jde o triumf, tak ten přišel v roce 2013 zásluhou německého dua Wiegand, Christian.

Technická dataŠkoda Fabia S 2000
Roky výroby2009–2015
Zdvihový objem motoru1 996 cm3
Počet válců4
Max. výkon203 kW
Převodovkašestirychlostní
Max. rychlost190 km/h

Škoda Fabia R5/Rally2 evo

Všem fandům rally dobře známá Fabia R5 se objevila na scéně v roce 2015, přičemž už o dva roky později ovládla kategorii WRC2 na Rally Monte Carlo, a to díky Norům Mikkelsen, Jaeger z týmu Škoda Motorsport. Druhé místo však patřilo také Fabii R5, o což se postarala dvojice Kopecký, Dresler, která rok na to (2018) v kategorii WRC2 dokonce zvítězila.

Foto: Jan Majurník

Škoda Fabia R5 byla svého času mimořádně úspěšná

Poslední zaznamenané úspěchy se datují k Rally Monte Carlo 2021, tentokrát už pro vylepšený model Fabia Rally2 evo (viz první snímek v těle článku). Piloti Mikkelsen, Fløene, podporovaní týmem Škoda Motorsport, skončili ve své kategorii první. Také letos Mikkelsen obhájil prvenství, ovšem už s novým kolegou Eriksenem, stále však za volantem vylepšené závodní Fabie.

Technická dataŠkoda Fabia R5
Roky výroby2015–2022
Zdvihový objem motoru1 620 cm3
Počet válců4
Max. výkon205 kW
Převodovkapětirychlostní
Max. rychlost190 km/h

Škoda Muzeum najdete na třídě Václava Klementa v Mladé Boleslavi. Otevřeno je každý den od 9 do 17 hodin, ovšem mimo výjimek či plánovaných akcí.

Standardní otevírací dobaŠkoda Muzeum
Pondělí–neděle9–17 hodin
31. prosince9–14 hodin
24.–26. prosincezavřeno
1. lednazavřeno

Základní vstupné činí 80 Kč, snížené 40 Kč, rodinné pak 200 Kč. Pokud se s pracovníky muzea domluvíte dopředu, je možná i prohlídka s průvodcem.

Parkování rovněž řešit nemusíte, jelikož to je přímo před vstupem a zdarma. Pokud budete mít štěstí, dá se na místě nabít i elektromobil či plug-in hybrid, nicméně nám se to nepodařilo, a to kvůli technickým problémům příslušných stanic. Kousek od muzea je poté obchodní centrum, autobusové nádraží a několik restaurací, proto o případnou dodatečnou zábavu v rámci rodinného výletu nebude nouze.

Reklama

Načítám