Hlavní obsah

První vyrobená Škoda Enyaq míří do technického muzea v Praze

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq iV: První v Česku vyrobený elektromobil byl slavnostně předán do expozice Národního technického muzea

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výroba elektrické Škody Enyaq iV už je v plném proudu a pro Mladou Boleslav jde o víc než o přírůstek do vozového parku – jde především o milník na škodovácké cestě k mobilitě budoucnosti. Je tedy příhodné, že první v Česku vyrobený elektromobil Enyaq míří do Národního technického muzea v Praze na Letné.

Článek

Málo se o tom ví, ale už Václav Klement, spoluzakladatel původního podniku Laurin & Klement, daroval Národnímu technickému muzeu několik historických vozidel a archivních dokumentů. Je tedy poměrně logické, že Škoda Auto oprašuje tuto tradici nedlouho po zahájení výroby svého prvního sériově vyráběného vozu na elektřinu, Škody Enyaq iV. Tento konkrétní slavnostně předaný kus je první plně elektrický automobil značky Škoda vyrobený v Česku.

Foto: Škoda Auto

Václav Klement, spoluzakladatel původního podniku Laurin & Klement, daroval před 86 lety několik historických vozidel a archivních dokumentů. Mezi vozidla patřil i typ Voiturette B z roku 1906, který byl ve své době rovněž do určité míry milníkem, podobně jako dnes Enyaq

„Jako první čistě bateriový sériový model značky Škoda na bázi MEB udává Enyaq iV směr, kterým se budeme v budoucnu ubírat,“ upřesňuje Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky. „Nyní jdeme odhodlaně kupředu: v nadcházejících letech vytvoříme z Česka centrum elektromobility a do roku 2030 chceme vyrábět komponenty pro elektromobily nebo samotné elektrické vozy ve všech třech našich českých závodech.“

Enyaq iV bude v expozici muzea doplňovat další milníky české značky, zejména pak vůz Laurin & Klement Voiturette B z roku 1906, který daroval před 86 lety spoluzakladatel a vizionář podniku Václav Klement. Oeljeklaus dále objasňuje: „Enyaq iV stojí na počátku proměny celého automobilového odvětví v Česku a je jedním z nejvýznamnějších modelů ve 126leté historii společnosti Škoda Auto. Vůbec první model vyrobený v mladoboleslavské centrále skvěle doplňuje sbírku vozů Škoda v Národním technickém muzeu v Praze.“

Jen tak pro pořádek – společnost Škoda Auto zahájila sériovou výrobu elektrifikovaných vozů už v listopadu 2019, někdo si možná vzpomene, že ze závodu Kvasiny začal tehdy sjíždět plug-in hybridní model Superb iV a v bratislavském závodě odstartovala kariéra plně elektrického vozu Citigo-e iV. Ještě významnější krok Škoda Auto učinila 25. listopadu 2020.

Toho dne totiž byla v hlavním mladoboleslavském závodě spuštěna sériová výroba čistě elektrického modelu Enyaq iV, který už vychází z modulární platformy pro elektromobily (zkráceně MEB). 30. srpna 2021 pak sjel v Mladé Boleslavi z linky 100 000. vůz Škoda s označením iV, které v Boleslavi používají pro vozidla vybavená částečným nebo plně elektrickým pohonem.

Foto: Škoda Auto

První vyrobený Enyaq se vedle svého předchůdce přidá k dalším ohromným exponátům, bude však zastupovat docela jinou epochu strojírenství

Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea v Praze, vše shrnul: „V roce 1935, kdy tehdejší Technické muzeum československé ještě sídlilo ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, stál u zrodu muzejní sbírky silniční dopravy velkorysý dar Václava Klementa, spoluzakladatele mladoboleslavského podniku, který tehdy působil i jako generální rada automobilky Škoda.“

„Václav Klement od svých bývalých zákazníků vykoupil, nechal upravit pro výstavní účely a následně muzeu daroval mimo jiné vůz Laurin & Klement Voiturette B vyrobený v roce 1906,“ pokračuje. „Nezanedbatelně také přispěl na stavbu muzejní budovy na Letné. NTM si uvědomuje historický význam nové akvizice, prvního vyrobeného vozu Škoda Enyaq iV. V naší expozici, kde je k vidění již od léta, vhodně doplňuje klasické produkty z Mladé Boleslavi. Je to úžasný doklad letité tradice spolupráce mezi Národním technickým muzeem a firmou Škoda Auto.“ uzavírá Ksandr.

Reklama

Načítám