Hlavní obsah

Čínský Great Wall Motor Poer: Vpředu má kanon, jezdí na benzin i plyn a nikdy nezanevře na 4 × 4

Foto: Jiří Čermák

Čínský pick-up tentokrát vyrazil konkurovat stálicím typu Ford Ranger nebo Toyota Hilux.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Modelové portfolio pick-upů nabízených v Česku má nového hráče. Na scénu přijíždí čínský Great Wall Motor Poer, který vsadil na jiné karty než evropská či japonská konkurence. Model totiž spaluje benzin i plyn, jde o stálou čtyřkolku a luxusem rozhodně nešetří. Uchytí se však ve světě, kde diesel stále hraje hlavní housle?

Článek

Čínská automobilová expanze do Česka je v plném proudu, na posledních vlnách k nám přinesla také luxusně laděný pick-up Great Wall Motor Poer. Pokud jste znalí motoristé, jistě model poznáte z australského trhu, kde se jmenuje Cannon. Proč?

Foto: Jiří Čermák

Logo v masce má připomínat hlaveň pušky či kanonu.

Jméno Poer (čteno pao) totiž znamená puška, hlaveň, což se odráží i v předním logu vozidla, jež má ústí pušky/kanonu připomínat. Koneckonců my se takovému názvu vlastně nedivíme, protože nejeden v Evropě prodávaný pick-up má nějaké to drsňácké jméno.

Rozměry je sice Poer podobný aktuálnímu Rangeru, nicméně díky stavbě karoserie působí o něco víc mohutněji a v testovaném provedení Passenger Platinum luxusněji. K agresivnímu postoji ještě přispívá masivní čelní maska s přesahem na kapotu, kterou doplňují diodové světlomety.

Foto: Jiří Čermák

Nápis Platinum na zádi? Kde jsme to jen viděli…

Také z boku je vidět nepoměr plechu vůči oknům, což auto zase opticky zvyšuje. Nechybí ani nástupní prahy a volitelná off-roadová kola černé barvy. Vzadu najdete sportbar (rám) a uzamykatelné krytí korby dodávané z fabriky. Obří nápis Platinum na zádi pak dá ihned vzpomenout, kterým severoamerickým bestsellerem se designéři inspirovali…

Záplava eko kůže

Po usednutí dovnitř vás ihned zaplaví kůže, a to doslova. Umělé, avšak příjemné hnědé čalounění najdete na palubce, středovém tunelu, na loketce, výplních dveří a pochopitelně i na sedadlech (kombinace hrubé a jemné eko kůže). Takto zvolený dekor, navíc rozsvícený stříbrnými prvky na středu a krajích, nám vizuálně připomíná lepší vozy od Nissanu nebo Lexusu.

Foto: Jiří Čermák

Provedení kabiny Poeru nám připomíná lepší nissany či lexusy.

Výbavou zde výrobce nešetřil, proto zmíníme to nejzajímavější. Jde třeba o vyhřívaný čtyřramenný volant, ergonomické páčky pod volantem, řazení pod volantem, graficky solidní digitální přístrojový štít, bezklíčový vstup i start, tempomat, digiklimu, vyhřívané sedačky, fotochromatické zpětné zrcátko, panoramatický parkovací systém, samoparkování, vyhřívané trysky ostřikovačů, zásuvku na 220 V, hasicí přístroj, základní asistenční systémy nebo tažné zařízení na 3 000 kg.

Foto: Jiří Čermák

Umělou eko kůži dnes používá takřka každá automobilka, byť některé jen zčásti.

Že jsme nezmínili držáky nápojů? Správně, jelikož u provedení s automatickou převodovkou na středovém tunelu nejsou vidět. Odhalí se až po odsunutí odkládací přihrádky.

Za zmínku stojí rovněž infosystém, který je obvykle slabinou čínských vozů. Ten zastavěný do Poeru se jeví celkem použitelně, byť je tedy prozatím lokalizován do angličtiny. Nabízí standardní funkce typu rádio, handsfree, bluetooth, avšak také klíčový prvek jménem Apple CarPlay/Android Auto. A tím pádem máte vše vyřešené.

Foto: Jiří Čermák

Díky kompatibilitě Apple CarPlay/Android Auto máte vyřešeno.

I kdybychom chtěli být hnidopiši, stejně bychom žádnou fatalitu z hlediska zpracování na Poeru nenašli. Great Wall zkrátka patří k silným hráčům na čínském trhu, takže má prostředky na to si kvalitu prostě ohlídat.

Proti vznětovému proudu

Načneme téma pohonu, kde přichází první zvláštnost. Srdcem zkoušeného vozu totiž není tradiční turbodiesel (připravuje se), nýbrž dvoulitrový turbobenzin s možností dálkového startování. Výkon jednotky je v současnosti 140 kW, tedy 190 koňských sil, přičemž krouťák posílaný na permanentně poháněná všechna čtyři kola skrze automatický osmikvalt ZF (+ redukce) dosahuje 360 Nm.

Foto: Jiří Čermák

S benzinovým dvoulitrem spolupracuje automat od známé firmy ZF.

A to je další nestandard, jelikož stálé čtyřkolky u pick-upů takřka nenajdete. Obvykle mají připojitelný pohon 4 × 4, ať už mechanicky, elektricky či automaticky.

Po příjezdu do Česka ještě automobil dostane přestavbu na LPG (v ceně vozu), kterou provádí Autogas Alex. Vzhledem k průměrné spotřebě benzinu (nenaložené auto) okolo 11–12 litrů na sto se provoz na plyn jednoduše vyplatí. Zde ovšem platí jedna zvláštnost, na niž nás zástupci českého importu upozornili. K průměrně spotřebě na LPG (13–14 l na 100 km) je třeba započítat asi litru benzinu navrch, jelikož motor kvůli přímému vstřikování paliva údajně neumí fungovat bez občasného dávkování benzinu.

Foto: Jiří Čermák

Testovaný model nabídne stálý pohon 4 × 4 a redukci.

Jízdně je cestování s Peorem jiným zážitkem než s tradičními dieselovými pick-upy. Odspodu na vás nečeká žádný velký zátah, ten zde začnete pociťovat až od středních otáček. Budete-li po vozu chtít větší dynamické výkony, budete mu muset šlápnout na krk a dát pořádně napít. Zkrátka, než se motor roztočí a turbodmychadlo řádně natlakuje, je hmotnost vozidla přesahující dvě tuny znát.

Foto: Jiří Čermák

Rovněž přístrojovka je u testovaného kusu digitální.

A ani ve vysokých rotacích nečekejte hitparádu jako u Rangeru Raptor. Poeru by upřímně též slušel přeplňovaný třílitrový šestiválec. Na druhou stranu se vám u tohoto benzinového čtyřválce nestane, že vám dojde AdBlue nebo zamrzne nafta. Také vás díky stále čtyřkolce nemusí překvapit určité náhlé změny jízdních podmínek vedoucí například k zapadnutí při tažení přívěsu.

Tři roky, tři výbavy

Benzinový motor je z hlediska středních pick-upů v Evropě spíše rarita, tedy mimo vybraných méně známých kusů či sportovně-terénních variant. Nicméně najdou se nikoli davy, ale spíše jednotlivci, kteří se nafty Euro 6 v autech s korbou bojí jako čert kříže. Nečekáme tedy, že Poer zásadně ovlivní český trh s pick-upy, spíše nabídne zajímavou alternativu pro individualisty.

Pokud se pro vůz rozhodnete, můžete očekávat tříletou garanci bez omezení kilometrů, využívat (prozatím) sedm servisních míst po ČR a vybírat ze třech výbavových stupňů.

Základní Poer Commercial s šestirychlostním manuálem a připojitelnou čtyřkolkou stojí od 845 tisíc s daní, zatímco vybavenější Poer Passenger s automatem a stálou čtyřkolkou stojí lehce přes milion korun s daní. Jdete-li po tom nejlepším, tedy po Poeru Passenger Platinum, pak si nachystejte 1,15 milionu korun včetně DPH. Více prozradí web českého zastoupení gwmotors.cz.

Technické údajeGWM Poer Passenger Platinum
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 967 cm3
Výkon140 kW (190 k) při 4 000–5 500 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 1 800–3 600 ot./min.
Palivobenzin + LPG
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonstálý 4x4
Provozní hmotnost2 100 kg
Hmotnost na tažné750/3 000 kg
Světlá výška235 mm
Spotřeba (kombinace)12,2 l/100 km
Objem palivové nádrže70 l
Kola a pneumatiky265/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 410/1 934/1 886 mm
Rozvor3 230 mm
Rozměry korby (délka/šířka/výška)1 520 x 1 520 x 538 mm
Načítám