Hlavní obsah

Majestátní Ford Lobo F-150 je dokonalý až na dvě chyby, se kterými stejně nic nenaděláte

Foto: Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Patří do rodiny nejprodávanějších vozů v Americe, je tahounem modrého oválu a představuje motoristický trend, který se pomalu usazuje i Evropě. Současný Ford F-150, známý také jako Ford Lobo, dostal od vývojářů tolik lásky a péče, že se to na autě podepsalo samými superlativy. Chyby má jen dvě, ovšem s nimi nic nenaděláte.

Článek

Pokud se o nějaké věci řekne, že je univerzální, nebo snad dokonce multifunkční, obvykle to znamená, že správně nepracuje ani jedna funkce. To ovšem nelze říct o Fordu F-150, který se mj. na mexickém trhu prodává pod označením Lobo (vlk). Automobil s hliníkovou karoserií je totiž vysoce prostorný, velekomfortní, má obří úložný prostor, výsuvné nástupní prahy, silný motor a bezpečností se vyrovná malému tanku.

Foto: Jiří Čermák

Lobo znamená v překladu vlk.

Do rukou se nám dostala varianta Powerboost Hybrid od pražských specialistů z AMB, kteří pick-upu navíc nadělili sportovní sání a výfuk a pořádná litá kola s terénními pneumatikami doplněná rozšířením blatníků. Díky tomuto tuningu se vzhled modelu à la „všichni z cesty“ ještě více umocnil, takže skutečně utíkejte, neb se na vás řítí opravdové hybridní monstrum.

Nebo počkejte a pokochejte se tou masivní přídí s velkými denními světly obtékajícími okolo diodových lamp a předních mlhovek. A ta široká maska chladiče s obřím logem Ford uprostřed, vysoko položená kapota a čelní sklo velikosti stolního fotbálku… Všechno je to prostě obří a tuze americké.

Foto: Jiří Čermák

Nastupování na korbu? Výhradně v plném komfortu.

Za zmínku stojí volitelně krytá prostorná korba s brzděným zadním víkem, které se dolů spouští postupně. Z něj je možné vytáhnout nástupní schůdek a výškově stavitelnou opěrnou tyčku – to abyste se na korbu vyšvihli elegantně a v pohodlí.

Mimo toho jsou v korbě zabudované americké elektrické zásuvky, které umožní napájení různorodého pracovního nářadí, domácích spotřebičů nebo třeba videoherních konzolí (odběr max. 7,2 kW). Hybridní Ford v tu chvíli funguje jako mocná elektrocentrála se 115litrovou palivovou nádrží.

Foto: Jiří Čermák

V prostorné korbě najdete navíc elektrické zásuvky.

Předmětná korba o délce 1,7 metru a výšce 0,54 metru je zároveň tím největším úložákem ve voze, kam se vejde proviant pro pět dobrodruhů na celý měsíc a ještě zbyde.

Fordka je také kolem dokola obsypána kamerami, včetně té, co míří na korbu. Nechybí ani otevírací zadní okno či panoramatické osvětlení, kdy můžete celý vůz rozsvítit jako vánoční stromek, případně nechat zářit jen pravý bok a levý zadobok. Je to jen na vás.

Foto: Jiří Čermák

Hybridní provedení dokonce nabídne vyšší točivý moment než Raptor.

Hybridní Lobo/F-150 patří, vynecháme-li vrcholový Raptor, mezi nejvýkonnější (z hlediska kW) model série F-150 vůbec. Testovaný pětimístný kousek podle mexické i americké specifikace uveze sice jen 830 kg, nicméně na kouli utáhne téměř šestitunový přívěs. To je po českém individuálním schválení kvůli tomu, aby šel vůz řídit jen s řidičákem skupiny B, papírově jinak – užitečné zatížení 689 kg, na kouli 3 500 kg.

Když chcete mikrovlnku do auta

V interiéru vozu se budete cítit jako v pokojíčku. Prostor uvnitř je samozřejmě královský, a to vpředu i vzadu, pro nohy i hlavu. Kožené sedačky v první řadě ventilované/vyhřívané a v druhé řadě vyhřívané nabídnou dostatečně široké sedáky i pro objemné cestovatele, zatímco megalomanská panoramatická střecha rozjasní každý sluneční den či hvězdnou noc.

Foto: Jiří Čermák

Interiér je královsky prostorný.

Drtivá většina funkcí je zde ovládaná tlačítky, takže systémovým nastavením brouzdáte hned na začátku a později už jen ojediněle. Samotné softwarové rozhraní technici z AMB Ořech přehrávají tak, aby mluvilo česky a mělo evropské mapové podklady. Takže žádné kompromisy, ale rychlý infosystém mluvící naší řečí.

Vizuálně povedené jsou též digitální budíky měnící grafiku podle jednoho ze sedmi zvolených jízdních režimů. Mimo eko a sport módu se nabízí rovněž profily terénní či pro tažení přívěsů. Prakticky jediné, co tohle univerzální auto vybavené prémiovým hifi neumí, je létat nebo plavat.

Foto: Jiří Čermák

Je libo pracovní plocha?

Středový tunel s úložným prostorem, který pojme menší rodinný nákup, disponuje ještě jednou vychytávkou, a to sklápěcí řadicí pákou. K čemu je to dobré? Loketní opěrka totiž jde rozpůlit, čímž vznikne rovná pracovní plocha. Další úložné prostory jsou třeba u spolujezdce, pod zadními sedačkami, ve dveřích, středovém tunelu a na dalších místech.

Jediné, co by vám mohlo chybět, jsou televizory vzadu, viďte? No, i na to výrobce myslel a má je v rámci volitelných doplňků. A že není čím napájet ostatní elektroniku? Kdepak, na palubě jsou jak USB porty, tak klasické americké zásuvky.

Foto: Jiří Čermák

Také vzadu je místa, že by se tam dalo tančit.

Pravda, musíte mít i spotřebiče kompatibilní s nižším napětím (110–120 V) a vhodný adaptér, nicméně jejich pořízení v dnešní globální době není vůbec žádný problém. Zkrátka pokud potřebujete v autě mermomocí vozit mikrovlnku, tak ji koupíte na internetu a do pár dnů si ohříváte obědy na cestách.

Za všechno může automat

Další faktor, který dělá Lobo (F-150) tak skvělé, je motor. Jak jsme už naznačili, testovaná varianta je hybridní (HEV), nicméně složená z přepracovaného hliníkového 3,5litrového zážehového šestiválce a elektromotoru využívajícího baterii s kapacitou 1,5 kWh.

Foto: Jiří Čermák

Díky hybridnímu pohonu se s autem dá jezdit i pod 12 litrů na sto.

Jednak je tu hybrid proto, abyste si mohli v pohodě napájet náčiní i spotřebiče, a také kvůli redukci spotřeby. Dvakrát přeplňovaná elektrifikovaná V6 totiž nabídne výkon 436 metrických koní a sílu více než 780 Nm, ovšem její benzinový apetit se dá udržet pod hranicí 12 litrů na sto (my jezdili za 11,8 l/100 km).

Pokud na to ovšem šlapete a využíváte automatickou čtyřkolku, pak se dostáváte klidně na patnáct až šestnáct litrů na sto. Přece jen samotný pick-up bez řidiče váží přes 2,5 tuny, má gigantická kola a rozměry není zrovna prcek.

Foto: Jiří Čermák

Na automatickém desetikvaltu stojí kouzlo celého pohonu.

Jistým viníkem zajišťujícím dynamiku i úsporu je vyladěný desetirychlostní automat. Na něm vlastně stojí celé pohonné kouzlo hybridního Fordu. Mimo toho, že převodovka řadí naprosto hladce, má zmíněných 10 rychlostních stupňů a to znamená 10 různých převodových poměrů připravených pro rozličné situace (se zapojením redukce jich je vlastně 20).

Nejvyšší rychlost je sice limitovaná na 180 km/h, nicméně nebýt onoho omezovače, vozidlo by jelo rychleji i se zapřaženou perníkovou chaloupkou. Ta síla a řev po sešlápnutí plynového pedálu, ta se rovná kulturistovi na steroidech, který na bench press zvedne svých rekordních 300 kg. Třikrát.

Foto: Jiří Čermák

Vůz nabídne rovněž automatickou čtyřkolku.

Kromě jízdních profilů volíte mezi zadokolkou, připojitelným pohonem 4×4, automatickou čtyřkolkou a čtyřkolkou s redukcí. Pro všechny případy sem ještě výrobce namontoval uzávěrku zadního diferenciálu, to abyste mohli zdolat i nějaký lehký terén.

Dva argumenty proti, tisíc pro

Ford Lobo (F-150) je tedy takřka perfektní až na dvě avizované chyby. Tou první jsou pochopitelně rozměry, kvůli nimž bude parkování v zastavěných oblastech zábavnou a časově náročnější aktivitou. Berte to tak, že na podélné stání potřebujete nejméně 1,5 délky běžného vozu, o šířce nebo manipulaci v užších prostorech pak ani nemluvě.

Foto: Jiří Čermák

Auto má jen dvě chyby – je příliš velké a má vysokou spotřebu. Ovšem kdo tohle neřeší…

Druhým faktorem je spotřeba. Pod dvanáct na sto jezdí vesměs jen zkušení řidiči, co chápou, jak hybridní ústrojí funguje, aktivně rekuperují, využívají elektropohon, operují víceméně jen na zadní pohon a na rychlostních silnicích nechodí často přes limity. Běžný uživatel, co si spíše bezstarostně užívá, bude na pumpě častěji. S tím se pojí i plná nádrž (115 l), která vás obere o nejméně čtyři tisíce korun, avšak obvykle vystačí na 700 a více kilometrů dojezdu.

Pro majestátní Ford Lobo neboli F-150 pospíchejte do Fordu auto MOTOL BENI Ořech, odkud jsme si testovaného bílého krasavce vypůjčili. Základní model zde vyjde na cirka 1,63 milionu korun s daní, zatímco hybrid dostupný u AMB jen ve vyšších výbavách stojí takřka 2,2 milionu korun včetně DPH. Doba dodání je nejméně měsíc, záruka od prodejce pak nastavená na 3 roky nebo 75 000 km.

Ať už vyhlížíte nějaké pořádné žihadlo na tahání nebo jste naladěni na americkou vlnu a spotřebu i parkování berete jako druhotný faktor, můžeme Lobo (F-150) s čistým svědomím doporučit. Vůz nejen skvěle vypadá, ale i skvěle jezdí, navíc má bohatou výbavu a řadu dalších superlativů. Sečteno, podtrženo – až na dvě chybky téměř dokonalé auto.

Technické údajeFord Lobo Powerboost
VýbavaLimited HEV
Karoserievětšinově hliník
Motor3.5 l V6 Powerboost HEV
Plnění2× turbodmychadlo
Zdvihový objem3 490 cm3
Max. výkon436 koní při 6 000 ot./min.
Elektromotor47,5 koně
Kapacita HEV baterie1,5 kWh
Max. točivý moment782 Nm při 3 000 ot./min.
Převodovkadesetirychlostní, automatická
Pohonpřipojitelný 4×4, redukce
Uzávěrka zadního diferenciálustandard
Max. rychlost180 km/h
Délka5 885 mm
Šířka2 029 mm
Výška1 961 mm
Rozvor3 693 mm
Provozní hmotnost2 645 kg
Celková hmotnost3 334 kg
Užitečné zatížení689 kg
Hmotnosti přívěsu750/3 500 kg
KorbaFord Lobo Powerboost
Vnitřní délka1 704 mm
Max. vnitřní šíře1 532 mm
Vnitřní výška544 mm

Reklama

Související témata:
Ford F-Series
Načítám