Hlavní obsah

Nejlepší auto, které nikdy nebudete řídit: Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning

Foto: Lukáš Kukla

Mustang Mach-E, první elektromobil značky Ford, způsobil pořádný poprask, ale ve skutečnosti je elektrický pick-up F-150 pro budoucnost značky – a možná elektromobility v USA jako takové – mnohem důležitější. Chcete vědět proč?

Článek

Pick-up F-150 je za oceánem opravdovou ikonou. Jeho historie sahá až do roku 1948, posledních 40 let je v USA nejprodávanějším pick-upem a poslední tři dekády nejprodávanějším autem vůbec. Stejně jako my Evropani velebíme SUV, Američani milují velké pick-upy (říkají jim „truck“) a F-150 je jejich králem – každý rok se ho prodá přes 700 tisíc kusů. A teď si představte, že by všechny prodané F-150 byly elektrické… Už chápete? Pro americký Ford je jeho tohle auto opravdu veledůležité!

Ale pro Čechy nemá valný význam. Když si našinec usmyslí pořídit si šestimetrový americký pick-up, je to většinou proto, že sní o brumlání osmiválce, ne o bzučení elektřiny. To je ostatně důvod, proč Ford s dovozem F-150 Lightning do Česka (a vlastně do Evropy) příliš nepočítá. A to je velká škoda, protože tohle auto je BOŽÍ!

Foto: Lukáš Kukla

F-150 Lightning se do Evropy ve velkém oficiálně nechystá, Ford ho nestíhá vyrábět ani pro americké zákazníky

Ford pod tíhou vysokých očekávání dal do jeho návrhu všechno své umění – F-150 je už sám sobě neuvěřitelně propracovaný a dekádami pečlivé evoluce dokonale vytříbený produkt, který neplní pouze roli neúnavného pracovního nástroje, ale umí být zároveň pohodlným a všestranně vybaveným rodinným autem. Navíc dost luxusním autem – abyste našli auto, které má sedačky s elektrickým ovládáním, výhřevem i odvětráváním a masáží navíc (elektricky jdou nastavit i pedály, takže si snadno uděláte pohodlí), které má 15,5palcový dotykový infotainment nebo hi-fi Bang&Olufsen, museli byste hledat v prémiových vodách.

Foto: Lukáš Kukla

Pracovní pick-up zvenku, luxusní limuzína uvnitř

Jenže F-150 není jen o luxusu, ale především o chytře praktických řešeních. Třeba o volicí páce převodovky, která jde v parkovací pozici sklopit, abyste na středovém tunelu mohli rozložit loketní opěrku a vytvořit velký pracovní prostor. Nebo třeba o výklopných schůdcích s výsuvným madlem ukrytých ve (elektricky) sklopném víku korby, aby se vám na ni snáz nastupovalo. Nebo třeba pravítko integrované do krytu v předním kufru nebo na víku korby. Zadní zavěšení dokonce umí zvážit náklad, který na ni naložíte. Prostě Simply Clever v americkém stylu.

Elektrický Lightning k tomu přidává vychytávku v podobě předního kufru. Vyhozením masivního spalovacího motoru totiž pod kapotou vznikl velký prostor, který řeší největší slabinu pick-upů: nedostatek úložných prostor. Do korby vám na nákup naprší, na zadních sedadlech se rozsype a do schránky pod jejich sedáky se zase nevejde, přední kufr je tak dokonalým řešením. Můžete sem uložit nabíjecí kabely, má dokonce i odvodňovací otvor a taky tu najdete hned několik elektrických zásuvek.

Foto: Lukáš Kukla

Přední kufr přidává spoustu vítané praktičnosti navíc, má objem 400 litrů a pojme 180 kilo zavazadel. Víko se pochopitelně otevírá elektricky

F-150 Lightning totiž může efektivně fungovat jako powerbanka na kolech – elektrické zásuvky má kromě předního kufru také v kabině a v korbě, takže může zásobovat energií pracovní nářadí řemeslníků, notebook pro pojízdnou kanceláře nebo třeba elektrický gril při kempování. Představivosti se meze nekladou – jediným omezením jsou „americké“ koncovky zásuvek.

A té energie má skutečně na rozdávání – nejvýkonnější verze čerpá životní sílu z mamutí baterie o kapacitě 131 kWh (v nabídce je ještě menší baterie s kapacitou 98 kWh a dojezdem 370 km kombinovaná s elektromotory o výkonu 458 koní a 1 050 Nm), která by mohla pohánět klidně celý rodinný dům po celé dny (se speciálním příslušenstvím ho skutečně můžete připojit ke své domácnosti, kterou v případě výpadku dodávky proudu umí zásobovat energií – podle Fordu tři dny bez omezení a deset dní, když budete šetřit). Mamutímu Lightningu pak poskytne dojezd kolem pěti set kilometrů a jeho dvěma elektrickým motorům dost síly, aby uvezl až tunu nákladu a utáhly skoro čtyřapůltunový přívěs.

Foto: Lukáš Kukla

Ty vagony s kontejnery? Jo, ty by utáhl taky…

Výkon 589 koní, a hlavně monstrózní točivý moment 1050 Nm, roztáčí všechna čtyři kola a dokáže skoro třítunového obra vystřelit na stovku za neskutečné čtyři sekundy. Dynamika je tedy skutečně impozantní a užijete si ji zvláště díky jejím instantnímu zátahu – když v režimu Sport zadupnete plynový pedál až do podlahy, auto vystřelí vpřed jako nadopovaný atlet a vy se budete smát bizarnosti celé té situace.

Foto: Lukáš Kukla

Na to, že měří šest metrů na délku a váží skoro tři tuny, umí elektrický F-150 upalovat rychle jako sporťák

Zvlášť proto, že v každém momentu cítíte, v jak obrovském autě jedete. Sedíte vysoko na úrovni řidičů autobusu, máte kolem sebe spoustu prostoru (F-150 je navržený pro lidi odkojené hamburgery s hranolky a kolou) a vnímáte masu auta – velký čumák, a ještě větší korbu za vámi. Do zatáček tak musíte spíše rozvážně (Lightning má sice zcela nové šasi se zadním nezávislým zadním zavěšením, ale pořád je to trochu nemotorný obr), všechna ta síla je tu především kvůli práci (tahání nákladu) a snazšímu předjíždění, ne kvůli sportování.

Foto: Lukáš Kukla

Zatáčet umí, ale na žádné rychlé dovádění to není

Možná nejpozoruhodnější ale je, jak plavně a komfortně dokáže F-150 Lightning jezdit v běžném provozu. Když se za volantem vyklidníte a povolíte nohu na plynu, auto se uklidní s vámi, kabina úplně ztichne (pokud si nezapnete syntetický zvuk simulující vrčení spalovacího motoru), podvozek se jemně pohupuje a vy si za volantem užíváte klid a pohodu na dlouhých cestách (na palubě jsou nejmodernější asistenční systémy usnadňující jízdu po dálnici a na hlavních tazích; rychlonabíjení výkonem až 150 kW vás taky nebude moc zdržovat). Kdo by potřeboval luxusní limuzínu, když tady má ještě korbu?

Foto: Lukáš Kukla

Dokonalé auto pro všechny účely, nebo naprostý nesmysl? My máme jasno

Běžný Ford F-150 je skvělé auto, ale elektrický pohon se všemi jeho výhodami posouvá celý koncept mnohem dál – v mnoha směrem. Lightning nabízí víc pohodlí, víc dynamiky, víc síly, víc užitné hodnoty. Přitom nestojí o tolik víc. Vizuální a technická podobnost Fordu významně usnadnila práci (čti: ušetřila spoustu peněz), což umožnilo srazit cenu pěkně nízko – za oceánem začíná na částce 56 tisíc dolarů (v přepočtu 1,2 milionu Kč) za základní verzi Pro s menší baterií a nižším výkonem přes lépe vybavené XLT a Lariat, které stojí kolem 80 tisíc (1,8 milionu korun), až k nejlépe vybavené (a námi testované) verzi Platinum s cenovkou 96 tisíc dolarů (2,1 milionu).

Výsledek je tak atraktivní, že se zásoba pro rok 2022 prakticky okamžitě vyprodala a u Fordu museli rychle navyšovat plánovaný objem výroby – z původních 40 tisíc aut ročně na 80 tisíc a pak rovnou na 150 tisíc, taková je o ně ve Státech rvačka. Navíc ze všech zákazníků, kteří si Lightning v první vlně objednali, se polovina poprvé stane řidičem pick-upu a celé tři čtvrtiny zájemců přešly od jiných značek. Takže tady máte potvrzené, F-150 Lightning se Fordu opravdu, ale opravdu povedl!

Reklama

Načítám