Hlavní obsah

Češi kupují auta na LPG jako diví, úpravci nestíhají přestavovat

Foto: Dalibor Žák

Stále vysoké ceny konvenčních pohonných hmot a také rostoucí životní náklady ženou motoristy zpět k alternativním palivům, především pak k LPG. Počet registrací nový aut na plyn překonal všechny rekordy.

Článek

Stačilo jen devět měsíců letošního roku, aby byl překonán loňský celoroční rekord v registracích nových vozů na LPG. Prvních devět měsíců letošního roku znamená dle SDA 2 966 registrací nových vozidel na plyn, což je o 80 % více než ve stejném období v loňském roce. Dalších zhruba 4 900 vozidel bylo letos přestavěno, alespoň dle odhadu České asociace LPG. To znamená, že letos přibylo přibližně 7 900 vozidel na plyn a další určitě ještě u zákazníků přistanou.

„Letos je v každém čtvrtletí uvedena do provozu v průměru asi tisícovka nových vozů s tovární LPG zástavbou a více než 1 600 automobilů je na LPG dodatečně přestavěno. Tímto tempem se na konci letošního roku přehoupneme v součtu nových registrací a přestaveb přes 10 tisíc, což bude meziročně o polovinu více,“ odhaduje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.

Kilometr za polovinu

LPG je tradičně chápáno jako nejlevnější palivo a pro mnoho motoristů představuje v současné turbulentní době jedinou akceptovatelnou alternativu, jak si zachovat mobilitu v rámci osobního, rodinného nebo firemního rozpočtu. Litr benzinu se stále cenově pohybuje spíše nad 40 korunami za litr, nafta je místy i za 45 korun. LPG je oproti tomu zhruba na polovině ceny benzinu, spíše pod ní. Aktuální průměr je zhruba 18 korun za litr LPG. Reálně lze s autem na LPG jezdit zhruba za polovinu oproti benzinu.

S vysokými cenami elektřiny a vyššími cenami veřejného nabíjení může dokonce vycházet provoz vozu na LPG levněji než provoz elektromobilu, alespoň pokud nezohledňujeme servisní a jiné náklady. Pro mnoho firem, živnostníků i soukromých osob je ale stejně elektrický vůz stále zcela nepoužitelný a LPG pro ně představuje jedinou cestu, jak snížit provozní náklady ve srovnání s konvenčním palivem.

Auta jsou, ale připlatíte si

Když se podíváme na aktuální situaci na trhu vozidel, tak kraluje značka Dacia. Aktuálně je například na inzertním portálu Sauto.cz v nabídce různých prodejců 45 nových vozidel této značky v úpravě na LPG. Nejlevnější je od necelých 330 000 Kč. Populární SUV Duster lze koupit od necelých 400 tisíc Kč.

Seženete i pár Renaultů, nějaký ten Fiat a poměrně velká nabídka je u značky Dodge, což jsou ale individuální dovozy s dodatečnou přestavbou. Ale i pick-up RAM či velké rodinné SUV Durango s osmiválcem 5,7 l a pohonem všech kol jsou vozy, které u nás mají své fanoušky a zákazníky. Pro cenově citlivou klientelu to nicméně asi atraktivní auta moc nebudou.

Kdo má štěstí a sežene už upravený a nový vůz, má částečně vyhráno. Na trhu s ojetými vozy je situace trochu složitější, stejně tak v případě, kdy chcete své auto dodatečně přestavět. Někteří zavedení úpravci s dobrými referencemi vás upozorní na několikaměsíční čekací doby, jiní nové zákazníky do odvolání neberou vůbec.

Moderní vozy LPG moc nefandí

V současné době také úpravy na LPG komplikuje nevhodná technika některých nových vozů, ale zkušení úpravci si umí poradit i s tím. Nedávno jsme třeba testovali novou Škodu Octavia čtvrté generace s motorem 1.5 TSI, která měla za sebou právě přestavbu na LPG. Jsou to ale investice, které dávají smysl spíše firmám nebo lidem, kteří toho najezdí opravdu hodně, zpravidla několik desítek tisíc kilometrů ročně.

O potenciálních problémech s přestavbami LPG jsme psali už v několika článcích a palivu LPG jsme se věnovali i v rámci celého speciálního seriálu. Je potřeba připomenout, že s přestavbou se to nemá jen tak. Jak nám několik specialistů potvrdilo, nejen že některé vozy nejsou na samotnou přestavbu moc vhodné, ale zákazníci také přistavují k úpravám technicky nevyhovující auta, u kterých jsou vážné problémy s motorem a mechanikou. Je pak potřeba nejprve motor opravit, což jsou samozřejmě další vysoké náklady, a pak teprve auto přestavět.

Jak to máte s vyššími cenami paliv vy? Uvažujete o přestavbě na LPG? Hlasujte v přiložené anketě!

Reklama

Související témata:
Načítám