Hlavní obsah

Ford Ranger Raptor přijíždí s motorem V6, řvoucím výfukem a technologií vypůjčenou od sportovního GT

Foto: Ford

Ranger Raptor slibuje velkou porci zábavy, zejména díky zážehovému šestiválci

Úderem dnešního dne Ford přepisuje pravidla hry na poli středních pick-upů sportovního charakteru. Nový Ranger Raptor přijíždí s dvakrát přeplňovaným zážehovým třílitrovým šestiválcem, automatickým desetikvaltem, řvoucím výfukem, dynamickým podvozkem a jednou vychytávkou převzatou ze sportovního Fordu GT. Kdy tedy tuhle bestii očekávat v Evropě?

Článek

Vrcholové provedení Rangeru Raptor nové generace má na svědomí divize Ford Performance, která spojila chytrou elektroniku a hrubou mechanickou sílu do jednoho vozu.

Foto: Ford

Raptor je nejvyšším provedením nastupujícího Fordu Ranger

Srdcem pick-upu a největším lákadlem je zajisté pohonná jednotka – dvakrát přeplňovaný zážehový třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 212 kW (288 koní) a točivém momentu 491 Nm. V příštím roce se však v nabídce objeví i dvakrát přeplňovaný čtyřválcový turbodiesel, známý ze současné generace Rangeru Raptor.

Pokud jde o zmíněnou kouzelnou techniku převzatou z Fordu GT, respektive z Focusu ST, jde zajisté o tzv. anti-lag systém, který udržuje turbodmychadla roztočená až tři sekundy po tom, co řidič sundá nohu z plynu – krátké přibrzdění vás tedy neokrade o notný plnicí tlak. Navíc pro každý z deseti stupňů automatické převodovky je v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, což má zaručit okamžitý výkon vždy a všude, včetně nezpevněných povrchů.

Foto: Ford

Motor potěší všechny benzinové nadšence, jde totiž o 3.0 l V6 se dvěma turby

Těšit se můžete taktéž na volitelně řvoucí výfukovou sestavu, která disponuje několika módy:

  • Tichý – upřednostňuje ticho před výkonem, abyste v časných ranních hodinách nerušili sousedy
  • Normální – určený do každodenního provozu. Výfuk o sobě dává vědět, aniž by ale byl příliš hlučný
  • Sportovní – nabízí hlasitější a dynamičtější projev
  • Baja – nejvýraznější co do intenzity i hlasitosti. V režimu Baja je výfuková klapka zcela otevřená, nicméně tento režim je určen výhradně pro použití mimo veřejné komunikace

Raptor má oproti běžným variantám Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení.

Foto: Ford

Oproti klasickému Rangeru prošel Raptor přepracováním

Samotné zavěšení, odpružení i tlumení prošlo kompletním přepracováním. Ramena jsou lehká, hliníková, vzadu pracuje též Wattův přímovod.

Kde se vzal Raptor?

Modelové označení Raptor má kořeny v Severní Americe, kde jej Ford používá pro sportovní verze pick-upů a SUV. Prvním takovým modelem byl F-150 SVT Raptor, optimalizovaný na dynamickou jízdu po nezpevněném povrchu. S modelem Ranger Raptor, vyvinutým divizí Ford Performance, vstoupila značka Raptor v roce 2018 i na další světové trhy včetně evropského.

Foto: Ford

F-150 SVT Raptor Special Edition 2014

Samostatnou kapitolou jsou tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem regulujícím tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což znamená snížení tření přibližně o 50 % ve srovnání s běžnými tlumiči. Technika umí dále snížit tzv. propérování, případně zabránit vozu, aby se při prudké akceleraci „stavěl na zadní“.

Foto: Ford

Kabina vozu je laděná do sportovna

Spodek automobilu chrání vysocepevnostní ocelový plát, konkrétně v oblasti motoru, rozvodovky a klíčových komponentů typu chladič, řízení, nosník, olejová vana a diferenciál.

Sedačky ze stíhačky

Raptor pochopitelně přijíždí s pohonem všech čtyř kol, dále s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Při překonávání různých silnic či terénů pak přijde vhod sedmička jízdních režimů, ovlivňující chování pick-upu. Jde o:

Silniční režimy

  • Normal – komfortní a hospodárný
  • Sport – pro dynamičtější jízdu po asfaltu
  • Kluzký povrch – zvyšuje jistotu ovládání na površích s omezenou přilnavostí

Terénní režimy

  • Kameny – zajišťuje optimální kontrolu nad vozem při jízdě přes balvany nebo extrémní nerovnosti velmi nízkými rychlostmi
  • Písek – optimalizuje zejména řazení a nástup výkonu tak, aby automobil neuvízl v písku či hlubokém sněhu
  • Bláto/koleje – pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu
  • Baja – nastaví všechny systémy tak, aby vůz optimálně fungoval při sportovní jízdě na nezpevněném povrchu

Ranger Raptor dále disponuje funkcí Trail Control, která funguje jako terénní tempomat, tedy samočinně udržuje nastavenou rychlost do 32 km/h i v obtížném terénu.

Foto: Ford

Těšit se můžete i na digitální přístrojovku

Za zmínku stojí ještě přední maska pyšnící se nápisem FORD, matrixové diodové lampy, specifické hliníkové 17palcové disky, univerzální pneumatiky, masivní protiskluzové nášlapy, integrovaný nákladový schůdek a tažné zařízení neomezující nájezdový úhel.

Uvnitř se můžete těšit na sportovní sedadla inspirovaná bojovými letouny, sportovní volant, pádla řazení z hořčíkové slitiny, designové čalounění, digitální přístrojovku a na softwarové rozhraní SYNC 4, známé třeba z Mustangu Mach-E.

Objednávky na nový Ranger Raptor budou spuštěny koncem letošního roku, první vozy se pak do Evropy podívají na jaře 2023. Každopádně půjde o hodně zajímavé sportovně-pracovní náčiní, zejména díky slibnému motoru a ostatní, neméně zajímavé technice.

Reklama

Načítám