Hlavní obsah

Čtvrtý Ranger nabídne vzhled F-150, dvě čtyřkolky a motor V6

Foto: Ford

Toto není severoamerický Ford F-150, ale nový Ford Ranger, který se podívá také do Evropy

24. 11. 2021

Jedna z nejočekávanějších globálních premiér je konečně tady. Ford slavnostně odhalil čtvrtou generaci svého veleúspěšného pick-upu Ranger a inovacemi rozhodně nešetřil. Revoluce se koná jak zvenčí, jelikož vůz nabídne vzhled à la F-150, tak uvnitř, kde čeká obří vertikální tablet nebo unikátní volič převodovky. A co víc, do hry přichází též pořádný naftový šestiválec a nová stálá čtyřkolka…

Článek

Pick-upy už dnes nejsou jen o práci, jelikož je mnoho lidí vnímá v podstatě jako osobáky s korbou. V tomto duchu byl vyvíjen také čtvrtý Ford Ranger, a to pod hlavičkou australské pobočky Fordu – na tamním trhu se totiž pick-upy těší masové oblibě. Inženýři modrého oválu se proto vydali mezi reálné uživatele, sbírali zpětnou vazbu a nyní nám představují údajně ten nejschopnější Ranger všech dob. V kostce řečeno, má to být vůz pro život.

Foto: Ford

Ford označuje čtvrtou generaci za nejschopnějšího Rangera všech dob

Začněme ale u vzhledu – nový Ranger se totiž naprosto evidentně inspiroval v zámořském modelu F-150, dlouhodobě nejprodávanějším pick-upu v USA. Vyznačuje se tak zejména denním svícením ve tvaru písmene C, masivní maskou chladiče, předními tažnými oky, výraznými lemy blatníků a maticovými LED lampami.

Dva bráchové
Není žádným tajemstvím, že v rámci spolupráce Fordu s Volkswagenem kvůli úspoře nákladů vznikne na základech Rangeru také nový Amarok. Ten se představí nejspíš až na začátku příštího roku, protože Ford má jako šéf projektu přednost. Podobným způsobem přijdou na svět také dodávky Transit Connect/Caddy a Transit Custom/Transporter.

Oproti minulé generaci čtyřka vyrostla na rozvoru náprav i rozchodu kol shodně o 50 mm, což přineslo řadu výhod. Předně se tak v motorovém prostoru vytvořilo více místa pro tolik očekávaný naftový vidlicový šestiválec a došlo k zefektivnění chlazení, což ocení zejména tahači těžkých přívěsů.

Foto: Ford

Nárůst rozvoru náprav i rozchodu kol o 50 mm je podle vývojářů hodně znát na lepších jízdních vlastnostech na silnici i v terénu

Mimo vznětového třílitrového šestiválce se můžete těšit ještě na dva dvoulitrové řadové čtyřválce. Jeden bude přeplňovaný dvěma turbodmychadly, druhý pak pouze jedním, zato bude nabízen ve dvou výkonnostních specifikacích. Na konkrétní parametry si však ještě musíme chvilku počkat, jak je u Fordu zvykem. V rámci převodovek pak očekávejte manuální šestikvalt nebo samočinnou skříň a zajisté přídavnou redukci.

Další výhodou větších rozměrů a zejména širší zadní náprava bude lepší komfort a jistota jízdy na silnici i v terénu. Díky posunutí předních kol dopředu a rozšíření rozchodu se zvětšil nájezdový úhel a zlepšilo se křížení náprav, takže off-roadoví nadšenci jásejte.

Foto: Ford

Připravte se na velkou novinku, do Rangeru přichází volitelný stálý pohon 4×4

A tím stále nekončíme. Ranger se dosud nabízel jako pick-up s elektronicky přiřaditelným pohonem 4×4, nicméně od čtvrté generace jej volitelně koupíte také s nově zkonstruovaným stálým pohonem všech kol.

Větší displej, více dat

Uvnitř se vše točí okolo vertikálně orientované obrazovky infotainmentu s úhlopříčkou 10,1, popřípadě 12 palců (25,7, resp. 30,5 cm), kterou doplňuje digitální přístrojový štít. Softwarové rozhraní nese označení SYNC 4 a pro vybrané trhy nabídne ovládání vybraných funkcí (včetně dálkového rozsvěcení/zhasínání vnějšího osvětlení, dálkového zamykání a odemykání nebo vzdáleného startu motoru) prostřednictvím mobilní aplikace.

Foto: Ford

Interiéru dominuje vertikálně umístěná dotyková obrazovka infotainmentu SYNC 4

Povšimněte si taktéž elektronického voliče samočinné převodovky (shift-by-wire). Jeho tvar odráží přání a preference klientů a slibuje velmi intuitivní ovládání včetně možnosti manuálního řazení.

Foto: Ford

Tato řadicí páka automatické převodovky vznikla na přání zákazníků

Off-roaďáci určitě ocení vestavěné snímače ukazující řidiči relevantní terénní data – práci hnací soustavy, úhel natočení předních kol, příčný či podélný sklon vozu. Hlavní obrazovka je taktéž napojena na čtveřici kamer poskytující 360stupňový panoramatický rozhled, což při jízdě v náročném terénu jistě oceníte.

Foto: Ford

Pozadu nezůstala ani korba, kde najdete plastovou podlahu, kotvicí oka a úchyty pro montáž příslušenství

Zajisté nebudou chybět ani bohaté odkládací prostory, bezdrátová nabíječka mobilů, odolná plastová krytina ložné plochy korby, dělicí přepážky do korby, uvazovací oka, kotevní úchyty nebo praktický integrovaný nášlap umístěný za zadními koly. V Evropě jde vesměs o novinku, v Americe o dávno známou vychytávku, ostatně stačí se podívat na plnotučný RAM 1500.

S příchodem nového Rangeru se do prodeje dostane také více než 150 položek originálního příslušenství pro pracovní i volnočasové účely, přičemž některé doplňky mají na svědomí šikulové z renomované společnosti ARB 4×4 Accessories, která se dlouhodobě zabývá produkcí příslušenství pro terénní vozy.

Výroba nové generace Rangeru se rozběhne v první polovině roku 2022 v Thajsku a Jižní Africe, oficiální plány pro uvedení modelu na jednotlivých trzích včetně cen budou oznámeny později. Předpokládá se, že v Česku se nový Ranger ukáže až ke konci příštího roku, takže vám prozatím musí postačit neméně zajímavé limitované edice současné třetí generace.

Jak se vám líbí čtvrtý Ford Ranger?
Pecka!
87,2 %
Dobrý, ale počkám na design nového Amaroku od Volkswagenu
8,8 %
Čekal/a jsem něco lepšího
2,3 %
No vůbec, nelíbí
1,7 %
Celkem hlasovalo 1756 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek