Hlavní obsah

S rostoucími rozměry RAV4 rostly i její schopnosti. Etalon Toyoty dnes patří ke špičce mezi hybridy

Foto: Lukáš Kukla

Co znamená RAV? Recreational Active Vehicle (automobil pro volný čas)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská RAV4 začínala jako kompaktní čtyřkolka určená pro aktivní rekreaci, nicméně s každou generací rostla do objemu i technologicky. Dnes patří toto SUV od Toyoty k ukázkovým příkladům konstrukční vyspělosti, navíc s dostupným pokročilým hybridním pohonem. A protože jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky, patří do našeho Fenoménu.

Článek

Koncepční předvoj Toyoty RAV4 se ukázal už v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, nicméně až v roce 1994 spatřila světlo světa produkční verze, spadající do novátorského segmentu crossoverů. Víte, toho času byly off-roady poměrně velké (drahé) a kompaktních SUV čtyřkolek se zvýšenou světlou výškou jako šafránu.

Foto: Toyota

Tohle je předvoj první RAV4 ukázaný v Tokiu v roce 1989

Vůz se obchodně ujal, čímž jeho cesta k výslunní nabrala na otáčkách. Vznikly také různé karosářské varianty, elektromobily, avšak ve finále se nejvíce prosadily hybridní pohony. A na těch má Toyota většinově postavenou svoji současnou modelovou řadu.

Nahlédneme-li do statistik Svazu dovozců automobilů, které zaznamenávají první registrace vozidel u nás, můžeme zabrousit až do evidovaných začátků od roku 2004. Tam se dozvíme, že RAV4 se toho času umístila v první polovině segmentu SUV a terénní, což jí vydrželo až do roku 2006, kdy vystoupala na konec první pětky nejúspěšnějších.

Foto: Toyota

Toyota RAV4 se jednu dobu vyráběla také v provedení Soft Top

Následující roky u nás byly pro vozidlo prodejně kolísavé, avšak nepropadlo se v žebříčku pod horní polovinu. Ještě lepší umístění pak nastalo v období od roku 2018, kdy došlo ke změně segmentace a RAV4 přistála do početné třídy SUV-C, kde je třeba obchodně silný Karoq, Kodiaq či Tucson.

Foto: Toyota

RAV4 se na českém trhu držela a drží na vyšších prodejních příčkách

Za poslední čtyři roky však tato Toyota patří mezi TOP 10 bestsellerů (z aktuálně 87) mezi všemi céčkovými sportovně-užitkovými vozy v Česku.

Modla jménem kufr

Objem kufru je důležitý, obzvláště u dražších SUV, která si obvykle kupujete pro každodenní užití. Takový univerzál už musí plnit i funkci rodinného korábu, takže jsou kladeny nároky nejen na místo uvnitř, ale rovněž na objem kufru. Takže jak si RAV4 oproti nejbližším rivalům stojí?

ModelObjem kufru
Toyota RAV4580 l
Škoda Kodiaq835 l
Škoda Karoqaž 588 l
Volkswagen Tiguan615 l
Volkswagen Tiguan Allspace760 l
Ford Kuga až 590 l
Peugeot 5008702 l
Peugeot 3008až 591 l
Mazda CX-5522 l
Hyundai Tucsonaž 616 l
Jeep Compass438 l
Foto: Jakub Deml

RAVka nabídne objem kufru 580 litrů

Přímá konkurence

Vybírat mezi céčkovými SUV patří k poměrně náročným úkolům, jelikož rivalita mezi jednotlivými modely je obrovská. Jedním z faktorů však může být cena a základní výbava, nicméně to už vyžaduje trochu bádání. Nebojte, prošli jsme ceníky RAV4 a jejích konkurentů za vás.

Toyota RAV4

Japonské SUV se v základu za 854 900 Kč (modelový rok 2022 za 814 900 Kč) prodává s pohonem předních kol a benzinovým dvoulitrem o výkonu 173 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem. Standardní výbava Active pak nabídne zajímavé položky, jenž zahrnují například automatickou klimu, palubní počítač, led lampy, 17palcové plecháče, multimediální systém 10,3", adaptivní tempomat a rozšířený balík bezpečnostních asistentů. Hybridní varianty jsou poté součástí dražších specifikací.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz letos prošel faceliftem, který ovlivnil hlavně interiér

Škoda Kodiaq

Přestože je Škoda Kodiaq o kousek větší než RAV4, začíná na podobných penězích (863 900 Kč), avšak s motorem 1,5 TSI 150 koní a manuálním šestikvaltem. V základu dostanete třeba diodové lampy, několik bezpečnostních asistentů, 17palcové liťáky, startování tlačítkem, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, základní infosystém 8", automatickou klimatizaci nebo přípravu pro tažné zařízení.

Foto: Jan Majurník

Škoda Kodiaq má v základu motor 1,5 TSI a manuální převodovku

Hyundai Tucson

Menší Tucson za startovních 559 990 Kč sází na přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku o 150 koních, pohon předních kol a na šestirychlostní manuál. Standardní výbava pak zahrnuje např. 17palcové ocelové disky, základní balíček asistentů, manuální klimu, tempomat, parkovací kamera, multimediální systém 8" nebo sadu čtyř zimních pneu.

Foto: Jiří Čermák

Tucson je sice o něco menší a v základu méně vybavenější než RAV4, za to však podstatně levnější

Peugeot 5008

Rodinný koráb Peugeot 5008 za 785 000 Kč přijíždí vybavený přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou (130 koní) a šestistupňovým manuálem. Z hlediska zajímavé výbavy se pak můžete těšit na základní balík bezpečnostních asistentů, tempomat, infosystém 8", hliníková kola 17", couvací kameru, digitální přístrojový štít, LED lampy, automatickou klimu nebo na bezklíčové startování.

Foto: Peugeot

Peugeot 5008 byl faceliftován už koncem roku 2020

Mazda CX-5

Za 734 100 Kč dostanete základní Mazdu CX-5 vybavenou dvoulitrovým benzinem o výkonu 165 koní a šestirychlostním manuálem. Kromě 17palcových ocelových kol nabídne standardní provedení LED světlomety, klimatizaci, senzor vlhkosti, pár bezpečnostních asistentů, tempomat nebo rádio na MP3 s dotykovým displejem.

Foto: Lukáš Volšický

Mazda CX-5 začíná na ceně necelých 735 tisíc

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.

Výzkumníci spolehlivosti

Německá společnost TÜV pravidelně monitoruje vybrané modely automobilů a primárně zkoumá jejich spolehlivost. Veškerá za rok nasbíraná data sesumíruje a aktualizuje dřívější statistiky rozdělené podle stáří vozidel. Aktuální report 2022 hlídá Toyotu RAV4 a vybrané dobové konkurenty z hlediska procent vozů potýkajících se s vážnými závadami a zaznamenává i dosažené průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 rokyProcent vozů potýkajících se s vážnými závadamiPrůměrný kilometrový nájezd
Toyota RAV43,3 %43 000 km
Škoda Karoq3,4 %43 000 km
Hyundai Tucson5,4 %38 000 km
Volkswagen Tiguan4,0 %49 000 km
Nissan Qashqai4,0 %36 000 km
Mazda CX-5 4,9 %41 000 km
Ford Kuga6,5 %42 000 km
Foto: Jakub Deml

Mladé ravky jsou dle reportu TÜV spolehlivé

Stáří vozů 6–7 letProcent vozů potýkajících se s vážnými závadamiPrůměrný kilometrový nájezd
Toyota RAV46,5 %92 000 km
Škoda Yeti11,8 %89 000 km
Hyundai ix3514,7 %86 000 km
Volkswagen Tiguan17,2 %91 000 km
Nissan Qashqai12,7 %85 000 km
Mazda CX-5 9,4 %100 000 km
Ford Kuga9,8 %94 000 km
Foto: Toyota

Také starší toyoty RAV4 platí za držáky

Stáří vozů 10–11 letProcent vozů potýkajících se s vážnými závadamiPrůměrný kilometrový nájezd
Toyota RAV416,4 %126 000 km
Škoda Yeti17,5 %129 000 km
Hyundai ix3519,9 %132 000 km
Volkswagen Tiguan22,3 %138 000 km
Nissan Qashqai29,7 %133 000 km
Ford Kuga22,6 %150 000 km
Foto: Toyota

Nikoho asi nepřekvapí, že ani desetileté ravky nejsou výrazně poruchové

Z druhé ruky

Auta z druhé ruky, použitá auta, ojetá auta. Těmito výrazy se pochopitelně značí automobily po jednom nebo více majitelích, které jsou obvykle cenově dostupnější než modely zcela nové, kolikrát generačně daleko mladší.

Foto: Toyota

Jak se RAV4 daří na trhu s ojetinami? To prozradí portál Sauto.cz

Každopádně se detailněji podíváme, za kolik korun se RAV4 prodává na trhu s ojetinami. Nabídneme vám cenové rozsahy a také srovnání s finanční náročností za pořízení konkurenčních vozidel. Jako zdroj použijeme populární tuzemský inzertní server Sauto.cz.

Roky výroby 2018–2016Průměrný cenový rozsah
Toyota RAV4440 000 Kč až 730 000 Kč
Škoda Kodiaq480 000 Kč až 970 000 Kč
Hyundai Tucson330 000 Kč až 670 000 Kč
Volkswagen Tiguan395 000 Kč až 890 000 Kč
Nissan Qashqai299 000 Kč až 500 000 Kč
Mazda CX-5369 000 Kč až 730 000 Kč
Ford Kuga330 000 Kč až 650 000 Kč
Foto: Toyota

Pětileté ravky se pohybují na vyšší cenové hladině

Roky výroby 2013–2010Průměrný cenový rozsah
Toyota RAV4210 000 Kč až 410 000 Kč
Škoda Yeti100 000 Kč až 369 000 Kč
Hyundai ix35175 000 Kč až 340 000 Kč
Volkswagen Tiguan195 000 Kč až 425 000 Kč
Nissan Qashqai150 000 Kč až 280 000 Kč
Mazda CX-5230 000 Kč až 390 000 Kč
Ford Kuga163 000 Kč až 360 000 Kč
Foto: Toyota

Ani deset let staré RAV4 tolik netratí na hodnotě

Roky výroby 2005–2007Průměrný cenový rozsah
Toyota RAV495 000 Kč až 230 000 Kč
Hyundai Tucson70 000 Kč až 169 000 Kč
Volkswagen Tiguan178 000 Kč až 209 000 Kč
Nissan Qashqai110 000 Kč až 200 000 Kč
Foto: Toyota

Tohle SUV zkrátka potvrzuje, že si japonské vozy prostě drží cenu

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.

Hybridy válí

Současnou RAV4 můžete vídat zejména s namodralým logem Toyoty, které značí hybridní pohon. Ten je v podstatě nosným prvkem značky a láká řadu zájemců ze stran firem i jednotlivců. Není to rovněž tak dávno, co Toyota uvedla plug-in hybridní RAV4, z níž vychází i SUV Suzuki Across.

Foto: Lukáš Volšický

RAV4 koupíte i jako plug-in hybrid

Popularita hybridních modelů je docela na místě, jelikož za sice vyšší vstupní investici získáte úspornější provoz, protože HEV RAV4 jezdí za šest litrů benzinu na sto a nepotřebuje externí zdroj napájení.

Největším tahounem hybridů je rovněž konstrukční jednoduchost reprezentovaná i planetovou převodovkou e-CVT, která sice na první pohled může působit složitě, ale v dlouhodobé praxi šlape spolehlivě jako švýcary.

Foto: Lukáš Kukla

Hybridní modely RAV4 mají spolehlivou e-CVT převodovku

RAV4 si navíc vloni připsala titul nejprodávanějšího SUV světa, čímž doplnila Toyotu Corollu, která se dlouhodobě honosí nálepkou nejprodávanějšího automobilu světa. A hádejte, jaká že automobilka je největší na světě? Dle tržeb i prodaných vozů opět Toyota. A to je, vážení, skutečně fenomenální.

Reklama

Načítám