Hlavní obsah

Nejtradičnější model BMW se už roky drží na vrcholu. Ikonická řada 3 je příkladem reálného úspěchu

Foto: Jiří Čermák

BMW 3er se drží na vrcholcích prodejní hitparády také v Česku, a to už pěknou řádku let

8. 3. 2022

Načneme-li téma automobilky BMW a jejího nejtradičnějšího modelu, pravděpodobně skončíme u ikonické řady 3, která už řadu let představuje jednu z hlavních tváří mnichovské značky. Jenže tušíte, jak se vozu dařilo a daří v Česku? Odpovědi prozradí další díl našeho seriálu Fenomén.

Článek

Počátky BMW třetí série (3er) se datují vlastně už ke generaci E21 z poloviny 70. let, nicméně v paměti takřka všech motoristů utkvěly zejména řady E30, E36 a E46, které pomohly mnichovské automobilce k vybudování poměrně solidní reputace.

Foto: Karel Štochl

Srovnání BMW řady 3 G20 s generací E46

Ovšem jak si řada 3 vedla v České republice na poli prvních registrací? To nám prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), vedené od začátku roku 2004.

BMW řady 3 spadá do kategorie střední třídy, kde najdete také céčkový mercedes, šestkovou mazdu, čtyřkovou audi, Mondeo od Fordu nebo třeba tuzemskou Octavii. Rok 2004 tedy trojkový bavorák uzavřel jedenáctou pozicí, nicméně poté se mimo roku 2011 vždy držel v první (horní i spodní) desítce.

Foto: Jakub Deml

BMW řady 3 se nabízí rovněž v provedení Touring (kombi)

Mezi nejlepší období pro řadu 3 patřila léta 2007, 2013, 2020, 2021, kdy se vozidlo umístilo na 4. příčce ve svém segmentu. Sluší se též připomenout, že BMW 3er získalo v roce 2020 prestižní ocenění Auto roku 2020 v ČR.

Objemová srovnávačka

K Fenoménu patří tradiční srovnání objemů zavazadlových prostorů, takže se koukneme na to, jak si sportovně laděný bavorák současné sedmé generace vede oproti přímé konkurenci ze stejného segmentu.

ModelZákladní objem
BMW 3er Sedan480 l
BMW 3er Touring500 l
Alfa Romeo Giulia480 l
Audi A4 Limuzína460 l
Audi A4 Avant495 l
KIA Stinger406 l
Mazda6 Sedan480 l
Mazda6 Wagon522 l
Mercedes-Benz C Limuzína455 l
Mercedes-Benz C Kombi490 l
Opel Insignia Grand Sport490 l
Opel Insignia Sports Tourer560 l
Volvo S60427 l
Volvo V60519 l

Konkurence nespí

Prémiové limuzíny ve středním segmentu to nemají vůbec snadné, protože jich je v rámci třídy poměrně mnoho. Vybrali jsme tedy nejbližší rivaly trojkové řady v reprezentativním provedení sedan a zjistili, co který vůz nabídne v základu a kolik vlastně stojí.

BMW 3er

Zadokolka BMW řady 3 začíná na poměrně přijatelné částce činící 863 200 Kč, obdařená zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem (318i) o výkonu 156 koní a manuální šestirychlostní převodovkou. Vůz dorazí na 16palcových liťácích a je dále vybaven elektronickou uzávěrkou diferenciálu, tempomatem, automatickou klimou, hlídačem jízdních pruhů, diodovými lampami, dešťovým i světleným senzorem, loketní opěrkou, on-line konektivitou a základním multimediálním systémem.

Foto: Jakub Deml

Základní trojkový bavorák je rozumně vybaven a nabídne zajímavou cenu

Mercedes-Benz Třídy C

Přímý stuttgartský rival Třídy C se představil ve svém svěžím provedení, ohromil interiérem inspirovaným Třídou S a také patřičně zdražil, neb základ se zážehovou 170koňovou patnáctistovkou a automatem stojí 1 061 170 Kč. Manuál pak nelze koupit vůbec.

Foto: Lukáš Kukla

Třída C od Mercedesu sází na novátorské technologie, dostupné už ve standardu

V rámci standardu se těšte na pohon zadních kol, 17palcové liťáky, diodové lampy, dešťový i světelný senzor, snímač otisků prstů, automatickou klimu, zpětnou kameru, multimédia, on-line konektivitu, navigaci, digitální přístrojovku, výhřev předních sedadel, hlídače jízdních pruhů, tempomat, parkovací senzory nebo na sportovní podvozek.

Audi A4

Sedan Audi A4 se v základu pyšní zážehovým dvoulitrem o výkonu 150 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem a pohání přední kola. V rámci sériové výbavy vůz nabídne 16palcová litá kola, on-line konektivitu, automatickou klimatizaci, diodové lampy, multimediální systém, tempomat, světelný senzor, dešťový senzor, parkovací senzory a zadní parkovací kameru. To vše za 966 900 Kč.

Foto: Audi

Audi A4 představuje německý sportovní sedan a vážnou konkurenci BMW

Mazda6

Japonská šestková Mazda se nabízí ve standardu jako předokolka vybavená atmosférickým dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem, naladěným na výkon 145 koní a spojeným s šestirychlostním manuálem.

Foto: Jakub Deml

Mazda6 patří k japonským prémiovkám, navíc je už v základu nadstandardně vybavená

Základní výbava? Tak například barevný palubní počítač, tempomat, multimédia s navigací, head-up displej, hlídač jízdních pruhů i slepého úhlu, přední i zadní parkovací asistent, parkovací kamera, automatická klima, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, dešťový i světelný senzor, adaptivní diodové lampy a 17palcové liťáky. A cena? Velmi zajímavých 836 900 Kč.

Volvo S60

Volvo nastavilo u předokolky S60 cenovku od 1 094 900 Kč, za což dostanete zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 197 koní a automatickou převodovku. V rámci standardní výbavy se těšte na rozšířený balíček bezpečnostních asistentů, tempomat, digitální kokpit, multimediální systém s navigací, prémiové hi-fi, automatickou klimu, dešťový i světelný senzor, on-line konektivitu, 17palcové liťáky, sportovní podvozek nebo na diodové lampy.

Foto: Martin Jánský

Volvo tradičně vsadilo na hojné asistenční prvky v základu, nicméně není jediné

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.

Z druhé ruky

Trh s ojetými auty nabral díky výpadkům ve výrobě nových automobilů druhý dech a ceny poněkud vzrostly. Podíváme se tedy, jak si BMW 3er z druhé ruky vede v porovnání s přímými rivaly. Jak že to zjistíme? Jednoduše prozkoumáme na nabídky na Sauto.cz.

Rok výroby 2016–2018Průměrný cenový rozsah
BMW 3er320 000 Kč až 960 000 Kč
Mercedes-Benz C360 000 Kč až 1 030 000 Kč
Volvo S60300 000 Kč až 600 000 Kč
Audi A4325 000 Kč až 800 000 Kč
Mazda6305 000 Kč až 750 000 Kč
Alfa Romeo Giulia395 000 Kč až 650 000 Kč
Opel Insignia220 000 Kč až 690 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Ideální motor generace BMW 3er F30? Šestiválec B58 ve verzi 340i

Rok výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
BMW 3er115 000 Kč až 550 000 Kč
Mercedes-Benz C160 000 Kč až 360 000 Kč
Volvo S60175 000 Kč až 300 000 Kč
Audi A4175 000 Kč až 360 000 Kč
Mazda699 000 Kč až 400 000 Kč
Opel Insignia80 000 Kč až 260 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

BMW řady 3 v generaci E90? Volte 330i, ale pozor, už jich moc slušných není

Rok výroby 2005–2008Průměrný cenový rozsah
BMW 3er60 000 Kč až 360 000 Kč
Mercedes-Benz C65 000 Kč až 275 000 Kč
Volvo S6090 000 Kč až 140 000 Kč
Audi A470 000 Kč až 260 000 Kč
Mazda635 000 Kč až 210 000 Kč
Opel Vectra30 000 Kč až 100 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

BMW řady 3 E46 patří v rámci ojetin k velmi populárním

Rok výroby 2000–2004Průměrný cenový rozsah
BMW 3er35 000 Kč až 230 000 Kč
Mercedes-Benz C35 000 Kč až 140 000 Kč
Volvo S6050 000 Kč až 75 000 Kč
Audi A435 000 Kč až 120 000 Kč
Mazda640 000 Kč až 70 000 Kč
Opel Vectra30 000 Kč až 80 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.

Spolehlivost po letech

Nejnovější TÜV Report 2022 nám poskytne cenná data o tom, jak se vybraným sledovaným modelům daří z hlediska spolehlivosti. Aktuální statistiky tedy zobrazují procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky
BMW 3er5,9 %60 000 km
Audi A44,4 %58 000 km
Mercedes-Benz C2,5 %50 000 km
Mazda66,0 %46 000 km
Opel Insignia5,1 %58 000 km
Foto: Jiří Čermák

Interiér současné řady 3 nabídne příjemně ergonomické rozvržení ovládání

Staří vozů 6–7 let
BMW 3er13,2 %119 000 km
Audi A49,7 %122 000 km
Mercedes-Benz C8,3 %98 000 km
Mazda610,0 %106 000 km
Opel Insignia12,0 %122 000 km
Foto: Dalibor Žák

Interiér generace F30 určil designový směr i současnému provedení

Staří vozů 10–11 let
BMW 3er23,5 %158 000 km
Audi A418,8 %164 000 km
Mercedes-Benz C23,1 %148 000 km
Mazda619,9 %144 000 km
Opel Insignia21,8 %158 000 km
Foto: Dalibor Žák

Pohled do kokpitu generace E90

Stabilní tradice

BMW řady 3 je tedy tradičním a v Česku oblíbeným modelem mnichovské prémiové automobilky. Vzhledem k mnoha nabízeným variantám vozu si vyberou jak nenároční řidiči, tak nadšenci toužící po ryzím zážitku z výkonu pracujícího agregátu z dílen sportovní divize M. Třetí série je zkrátka reprezentativním nositelem modrobílého loga a koneckonců i solidním autem celkově.

Foto: BMW

Jestliže chcete hodně randálu, pak je tu M3…

Mnozí však namítnou, že tomu tak není, jelikož E30, E36, E46 či další řady jsou prostě perfektní, protože… Dovolím si tedy připomenout náš článek z roku 2019, který se nad touto tematikou otevřeně zamýšlel. Rozhodně mu těch pár minut věnujte, stojí za to.

Foto: Jiří Čermák

Současná generace nabídne i plug-in hybridní provedení

Na závěrečné shrnutí tedy použijeme poměrně mladý, ale neméně aktuální vtip, který se všeobecně vztahuje právě k BMW řady 3. „Víte, která generace trojkového bavoráku je nejlepší? No přece ta předchozí…“

Reklama

Sdílejte článek