Hlavní obsah

Mazda3 ukazuje, že auta jdou dělat i jinak

Foto: Lukáš Volšický

V dnešním Fenoménu rozebereme Mazdu3, která je tak trochu jiná než ostatní vozy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská automobilka Mazda nehýří extravagantními výrobky, ale také nepatří ke klasickému mainstreamu. Důkazem budiž její nejprodávanější non-SUV model v Česku – Mazda3 – který ukazuje, že komplexní pojetí automobilu může vypadat i jinak, než jak jste zvyklí u konkurenčních značek. Začíná Fenomén a s ním také hloubková analýza trojky ze země vycházejícího slunce.

Článek

Mazda3 nebo také Axela (pojmenování 1. až 3. generace na domácím trhu) se představila už v roce 2003 jakožto nástupce rodiny 323, přičemž její přijetí bylo většinově pozitivní, a to jak mezi novináři, tak v rámci široké veřejnosti. Nikomu tehdy ani nevadilo, že nabízené karoserie sedan a hatchback stojí na platformě Fordu, kterou pro modrý ovál vyvinulo Volvo.

Foto: Mazda

Mazda3 byla až do roku 2018 známá také jako Axela, ovšem s příchodem čtvrté generace bylo toto jméno vypuštěno

Myslíte si, že šlo o trefu do černého? Ale jistě, protože za pět let si Japonci připisovali 1,8 milionu prodaných trojek a na jejich poličce stálo zhruba 90 různých ocenění. S postupem času se producent začal víc a víc soustředit na spojení řidiče a vozu, což platí dodnes.

Trocha statistiky

Jenže jak si trojkové mazdy vedou ve srovnání s konkurenty v segmentu C? Na to nám odpoví statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), zaznamenávající první registrace nových vozů na území Česka.

Foto: Mazda

V roce 2006 se první generace modelu Mazda3 dočkala faceliftu

V roce 2004 byl segment (C) nižší střední třídy obdařen celkem 32 vozy, přičemž Mazda3 si toho času odnesla slušnou osmou příčku, zatímco prvenství držel Volkswagen Golf. V letech 2005 až 2013 měla trojka ovšem tendence lineárně (nikoli skokově) klesat, a to až na 21. pozici ze 42 možných.

Rok na to nastal zvrat, k němuž jistě dopomohla i představená třetí generace, a Japonsko slavilo skok na 13. místo. Další vývoj byl spíše houpavý, každý rok o pár pozic nahoru či dolů, přičemž letos (8/2021) vůz zatím obývá 11. příčku.

Foto: Mazda

Druhá generace nabrala oproti té první na designové atraktivitě

Místo pro bagáž

K Fenoménu patří i porovnání objemů zavazadelníků, protože to je věc, na kterou Češi při výběru nového vozu zkrátka dají. Jako národ totiž všeobecně toužíme po velkých kufrech, ostatně proto jsou u nás tolik populární kombíky, ovšem mnohdy v oněch zadních prostorech vozíme leda tak batoh či lahev s vodou.

ModelObjem kufru
Mazda3 Hatchbackaž 334 l
Mazda3 Sedan450 l
Ford Focus 5DV.až 392 l
Hyundai i30 hatchback395 l
Hyundai i30 Fastback450 l
KIA Ceed395 l
Peugeot 308412 l
Renault Megane402 l
Škoda Scala467 l
Toyota Corolla Hatchbackaž 361 l
Volkswagen Golf380 l
Foto: Lukáš Volšický

Kufr trojky nabídne objem 334 litrů, tedy pokud nezvolíte audiosoupravu BOSE, která vám čtyři litry ztopí

Ti druzí

Konkurence je veliká, zvláště pak v segmentu C, kde jsou zastoupeny oblíbené non-SUV modely, jenž potkáváte na silnicích prakticky denně. Jak si tedy japonská Mazda3 vede oproti konkurenci z řad německých, francouzských, českých nebo amerických značek? Podívali jsme se na to a zjistili, co vše dostanete v základu a za kolik.

Mazda3

Jelikož sedany u nás prakticky nikdo nekupuje, což je podle našeho škoda, protože jde o líbivá auta, vezmeme si na paškál variantu hatchback, která startuje na částce 555 900 Kč. Ve standardu dostanete čtyřválcový benzinový dvoulitr (MHEV) o výkonu 122 koní a šestikvalt, doplněný o následující zajímavé výbavové prvky: 16palcové liťáky, diodové lampy, head-up displej, klima, digitální přístrojovka, dešťový senzor, světelný senzor, adaptivní tempomat, zadní parkovací senzory, audiorádio, navigace, hromada bezpečnostních asistentů. Docela solidní nášup na základ, nicméně tomu odpovídá i cena.

Foto: Lukáš Volšický

Mazda se ani v případě trojky nevzdala atmosférického plnění motoru

Ford Focus

Pětidveřový Focus nabízený s litrovým tříválcem o výkonu 125 koní spolupracuje s manuálním šestikvaltem a bez akčních pobídek vyjde na 533 900 Kč. V rámci standardu obdržíte 16palcová litá kola, přední diodové lampy, autorádio s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, palubní počítač, přední mlhovky s přísvitem do zatáčky, tempomat, přední parkovací senzory, zadní parkovací senzory, parkovací kameru a sportovní sedačky vpředu. Rovněž solidní vybavení, ale znovu (neakční) cena nad půl milionem korun.

Foto: Tomáš Kopečný

Pětidveřový Focus nabídne v základu přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 125 koní

Peugeot 308

Žhavá novinka od Peugeotu vyjde v rámci standardní ceny na 495 000 Kč, nicméně hned v dalším řádku ještě teplého ceníku vidíme nabízenou slevu 30 000 Kč. Asi pro naše krásné oči. Každopádně výchozí motorizací je zážehový tříválec 1,2 litru s výkonem 110 koní, spřažený s mechanikou o šesti rychlostech.

Foto: Peugeot

Žhavá novinka od Peugeotu začíná pod půl milionem korun

Co čekat v bezpříplatkové specifikaci? Tak například zadní parkovací senzory, LED světlomety, tempomat, světelný senzor, dešťový senzor, digitální přístrojovku, desetipalcový multimediální displej, automatickou klimu, rádio a 16palcová litá kola.

Škoda Scala

Což takhle dát si Scalu za 412 900 Kč? Bude vám chutnat její litrové 95koňové TSI spárované s manuálním pětikvaltem? Pokud ano, tak v rámci standardu získáte 16palcové plecháče, diodové světlomety, přední mlhovky, tempomat, palubní počítač, manuální klimu, světelný senzor, infosystém s obrazovkou 6,5" a řadu Simply clever vychytávek.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Scala nabídne zajímavou základní cenovku i objemný kufr

Volkswagen Golf

Krátký golfík se v základu za 561 900 Kč pyšní litrovým tříválcem (110 koní) spojeným s šestikvaltem a další zajímavou výbavou, která čítá například: 16palcová litá kola, adaptivní tempomat, automatickou klimatizaci, automatická světla, digitální přístrojovku, elektronickou uzávěrku diferenciálu, desetipalcovou obrazovkou multimédií, diodová světla, dešťový senzor, parkovací senzory vpředu, parkovací senzory vzadu, bezdrátovou nabíječkou mobilů a vyhřívaná přední sedadla. Zase slušná porce, ale opět vykoupená vyšší cenou.

Foto: Jakub Deml

Volkswagen Golf je fešácký matador se slušnou základní výbavou, ale také vyšší cenou

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.

Second hand

Ojetiny všeobecně lákají zejména na lepší cenu, kolikrát sraženou i do velmi atraktivních nížin, nicméně o japonských vozech se zase říká, že si svoji hodnotu dokážou poměrně slušně držet. Je tomu tak? To si ověříme stručným výtahem z Sauto.cz, který nám ukáže, jak si Mazda3 vede oproti ostatním rivalům.

Roky výroby 2016–2018Průměrný cenový rozsah
Mazda3315 000 Kč až 425 000 Kč
Ford Focus175 000 Kč až 480 000 Kč
Hyundai i30170 000 Kč až 420 000 Kč
Peugeot 308190 000 Kč až 480 000 Kč
Volkswagen Golf200 000 Kč až 650 000 Kč
Renault Mégane180 000 Kč až 400 000 Kč
Toyota Corolla320 000 Kč až 400 000 Kč
Foto: Mazda

Facelift třetí generace ještě více cílil na řidičský zážitek

Roky výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
Mazda3105 000 Kč až 295 000 Kč
Ford Focus60 000 Kč až 250 000 Kč
Hyundai i3070 000 Kč až 260 000 Kč
Peugeot 30865 000 Kč až 210 000 Kč
Volkswagen Golf85 000 Kč až 360 000 Kč
Renault Mégane75 000 Kč až 220 000 Kč
Toyota Auris110 000 Kč až 300 000 Kč
Foto: Mazda

Třetí generace představená koncem roku 2013 naznačila znatelný designový posun

Roky výroby 2005–2008Průměrný cenový rozsah
Mazda345 000 Kč až 120 000 Kč
Ford Focus25 000 Kč až 150 000 Kč
Hyundai Accent29 000 Kč až 70 000 Kč
Peugeot 30735 000 Kč až 90 000 Kč
Volkswagen Golf45 000 Kč až 180 000 Kč
Renault Mégane22 000 Kč až 120 000 Kč
Toyota Corolla50 000 Kč až 140 000 Kč
Foto: Mazda

Faceliftovaná druhá generace byla představena v roce 2011

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.

Parťák do deště

TÜV Report 2021 nabízí aktuální přehled o (ne)spolehlivosti jednotlivých sledovaných modelů, takže nám prozradí, zdali se nejen japonská trojka řadí k takzvaným držákům, anebo jde spíše o poruchovou ojetinu. Aktuální data tedy zobrazují procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 4–5 let
Mazda3 7,8 %67 000 km
Ford Focus10,3 %78 000 km
Toyota Auris6,7 %64 000 km
Volkswagen Golf7,6 %75 000 km
Peugeot 3089,4 %77 000 km
Renault Mégane12,4 %78 000 km
Hyundai i3010,6 %68 000 km
Foto: Mazda

Interiér pětiletých modelů připomíná provedení, které najdete u funglovek

Stáří vozů 8–9 let
Mazda3 14,9 %101 000 km
Ford Focus20,3 %120 000 km
Toyota Auris16,6 %98 000 km
Volkswagen Golf16,1 %120 000 km
Peugeot 30823,2 %116 000 km
Renault Mégane26,1 %116 000 km
Hyundai i3023,3 %108 000 km
Foto: Mazda

Druhá generace pracoviště řidiče dodnes působí moderním dojmem

Stáří vozů 10–11 let
Mazda3 20,0 %111 000 km
Ford Focus31,4 %135 000 km
Toyota Auris21,9 %114 000 km
Volkswagen Golf17,1 %126 000 km
Peugeot 30828,2 %129 000 km
Renault Mégane25,9 %124 000 km
Hyundai i3025,4 %124 000 km
Foto: Mazda

Palubka první (facelift) Mazdy3 neurazí, ale ani nijak nenadchne

Jak jinak

Japonská Mazda si zkrátka kráčí svou cestou a nepodléhá trendu tříválcového downsizingu nebo dotykové mánie se snahou narvat veškeré ovládání do virtuálních políček na displejích. Auto stále koupíte vybavené manuálem, nebo automatem a také máte k dispozici pohon 4x4. Nabízené laky zaujmou spíše konzervativce, stejně jako design samotný, který se nese v duchu dospělé elegance.

Foto: Lukáš Volšický

Generace číslo 4 je z hlediska kokpitu poměrně rozsáhle přepracovaná

V základu můžete u Mazdy3 počítat s haldou asistentů, dvěma typy karoserií a s novými čtyřválcovými mild-hybridními motory s atmosférickým plněním. Jestliže vás tedy současná trendy moderna moc neoslovila, ale přesto chcete plně použitelný vůz pro dnešní uspěchanou dobu, zkuste dát japonské automobilce šanci a vyzkoušet, zdali její řidičské souznění nazvané „Jinba Ittai“ bude to pravé motoristické potěšení.

Reklama

Načítám