Hlavní obsah

Zapomeňte na Kobru 11, realita je úplně jiná! Den s řidičem tajného dálničního stíhače

Foto: Jan Majurník

Dnes jsme zjišťovali, co všechno musí řešit řidič tajného policejního stíhače

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jejich revírem je dálnice, jejich tempo je vražedné, muži z Kobry 11…? Ale kdeže, nejsme v Německu, nicméně i u nás pracují příslušníci na dálničních odděleních, kteří mají ve vozovém parku rovněž speciální vozidla určená pro skrytý dohled. A v jednom takovém (ne)nápadném Superbu jsme strávili náš Den s řidičem.

Článek

Nevnímejte německý seriál Kobra 11 popisující trable i radosti dálničních policistů z Kolína nad Rýnem nikterak za bernou minci. Jde o smyšlené příběhy a ve skutečnosti se opravdu neděje to, že by každý den jedna a ta samá dvojice sešrotovala desítky vozidel.

Foto: Jan Majurník

Nezapomeňte, Kobra 11 je jen seriál, nikoli realita

To potvrzuje i praporčík Martin Vlk pózující u tajného Superbu, který se u těchto seriálů více méně jen usmívá. Než však vyrazíme do provozu, dozvídáme se, jak spletitá je cesta k české dopravní policii a za volant vozidla pro skrytý dohled.

„Tak prvně vás k policii musí nejprve přijmout. Musíte být nejméně 18letým bezúhonným občanem České republiky a o přijetí do služebního poměru písemně požádat. Následně musíte zvládnout fyzický i osobnostní test, absolvovat zdravotní prohlídku a mít dosažené vzdělání stanovené pro dané služební místo,“ vysvětluje podmínky přijetí do služebního poměru policista Vlk.

Foto: Jan Majurník

Praporčík Martin Vlk je zkušeným dopravním policistou

„Po dokončení přijímacího řízení vás postupně připravíme na službu, absolvujete základní odbornou přípravu, kdy budete vysláni na školení v délce trvání měsíc až jeden rok (v závislosti na služebním místě, na které se hlásíte). Tam vás naučí základní dovednosti a naplní vás vědomostmi, které musí každý příslušník policie znát,“ dodává.

Dále jsme se dozvěděli, že si sice při nástupu můžete říct, kde byste chtěli sloužit a na jaké pozici, nicméně to automaticky neznamená, že se tak stane. Pokud jde o tajné dálniční stíhačky, tak za jejich volant smí policista usednout až po absolvování speciálního kurzu a dovršení věku minimálně 21 let.

Foto: Jan Majurník

Za volant tajného Superbu s majáky se dostanete nejdříve v 21 letech a po absolvování speciálního kurzu

Dálniční blues

Dostáváme se tedy k náplni práce, proto usedáme do vozidla a ptáme se, co vše musí šofér speciálu pro skrytý dohledat znát.

„Řidič musí velmi dobře znát nejenom dálnici samotnou včetně sjezdů, nájezdů i anomálií, ale také její blízké okolí, např. pro stanovení objízdných tras v případě uzavírek, dopravních nehod nebo pro případ, kdy je operačním důstojníkem vyslán do blízkého okolí (dopravní komplikace, poskytnutí první pomoci aj.). Samozřejmostí je fyzická i psychická odolnost, protože se obvykle slouží 12hodinové směny,“ popisuje všeobecné předpoklady Vlk.

Foto: Jan Majurník

Řidič musí perfektně znát dálnici i její okolí

„Po příchodu na směnu se vždy seznámím s aktuálními informacemi v oblasti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, ale též i s nově vyhlášeným pátráním po osobách, vozidlech či věcech,“ uvádí Vlk.

„Nutná je také kontrola vozidla, jeho příprava do služby, převzetí veškeré techniky a zkouška funkčnosti systémů (měření rychlosti, kontrola dálničních poplatků, alkoholtester aj.),“ doplňuje Vlk.

Foto: Jan Majurník

Policista má za povinnost zkontrolovat rovněž vnitřní výbavu vozu

A co dálniční policista vlastně dělá? Mimo běžného dohledu nad provozem jde například o následující úkony:

  • šetření dopravních nehod, od jednoduchých po tragické
  • kontrola úhrady dálničních známek
  • pátrání po odcizených vozidlech, osobách či věcech
  • pomoc osobám při zdravotních komplikacích i mimo dálnici
  • výjimečně asistence u porodu
  • asistence u porouchaných vozidel
  • řešení nahlášených událostí
  • vzdělávání se, např. na polygonech

Toto vše se děje na daném, v našem případě na 63kilometrovém úseku dálnice a přilehlém okolí, takže za pár týdnů zná každý policejní řidič svůj rajón lépe nežli malou násobilku.

Foto: Jan Majurník

Vyrážíme na projížďku po dálnici D11

Oblékáme si reflexní vestu, usedáme dozadu a vyjíždíme s tajným Superbem na dálnici D11 z blízkého oddělení Pravy. Ihned nás napadá, jak policisté vlastně vědí, kam v případě zásahu dorazit.

„Policista se obvykle řídí perfektní místní i teritoriální znalostí. Pro navigaci do míst, kde to neznáme, lze užít mobilní telefon s příslušnou aplikací anebo služební tablet, kde máme rovněž přístupy do všech informačních systému využívaných českou policií,“ vysvětluje Vlk.

Výbava tajného Superbu

V autě pro skrytý dohled najdete například skrytě namontované majáky, radar, vysílačku a záznamové zařízení. V rámci přenositelné výbavy se pak bavíme o laserové pistoli pro měření rychlosti, monokuláru pro záznam telefonování/jízdy bez pásu, defibrilátoru, zastavovacím pásu, balistických vestách, botičce nebo třeba o řetězu zamezujícím odjezd vozidla.

Ptáme se rovněž na specifika řízení, nicméně ta jsou poměrně přímočará. Podle Vlka musí být řidič dvojnásob ve střehu, protože má za úkol sledovat provoz před i za sebou, a ještě do toho pozorovat chování ostatních účastníků silničního provozu, velmi často ve vysokých rychlostech.

Pokud jde o jízdu pod majáky, tak zde se k tomu přidává ještě nutnost daleko více předvídat a také vyhodnocovat potenciální rizika.

Foto: Jan Majurník

Základní činností řidiče policejního stíhače je dohled nad provozem

Zajímavostí je, že vozidla pro skrytý dohled mají v zákoně výjimku, že při zásahu nemusí dodržovat určité předpisy, u čehož rovněž nemusí mít aktivované modré či modročervené majáky.

Papírová agenda

Po návratu z hlídkové jízdy zase zkoumáme auto a praporčíka Vlka se ptáme, co jej na práci baví.

Kuriozity

Dálniční hlídka stavěla dvojici, kde za volantem seděl muž a na místě spolujezdce žena. Po bezpečném svedení dotyčných na sjezd se ukázalo, že řídí žena, zatímco muž je spolujezdcem. Riskantní prohození za jízdy mělo svůj důvod, protože dotyčný řidič-spolujezdec měl uložen zákaz řízení.

Jistý řidič měl na okně namísto klasického dálničního kuponu izolepou nalepený mizerný falzifikát, který neunikl pozornosti tehdy sloužící hlídky. Ta se za ním vydala, což dotyčný postřehl, a tak se snažil při jízdě onu „známku“ umístěnou v pravém rohu čelního skla sundat. Jeho pokus však skončil nechtěným strhnutím řízení a zbytečnou havárií.

Jednoho dne si hlídka dálničního oddělení Pravy všimla rychle ujíždějící bílé felicie, jejímuž řidiči byla naměřena rychlost cirka 160 km/h. Dotyčný ještě před zastavením policisty z auta vyběhl, ovšem nedal na úprk, nýbrž vyhledal nejbližší místo pro vykonání malé potřeby. Během sepisování pokuty jej však přepadla ještě druhá potřeba, ta větší a poněkud akutní.

„Není to úplně nalajnovaná práce, protože nikdy nevím, co mi služba přinese. Do toho je tam adrenalin, satisfakce z dobře odvedené práce, pomoc lidem v nouzi nebo i záchrana lidského života,“ popisuje klady Vlk.

Foto: Jan Majurník

Pohled na pracoviště řidiče a spolujezdce

Po kladech přichází i zápory, nicméně zde dostáváme poměrně jasnou a stručnou odpověď: „Nebaví mě přespřílišná administrativa a arogance některých řidičů.“

Na závěr se ještě dotazujeme, pro koho je práce řidiče policejního vozidla pro skrytý dohled vhodná. „Určitě pro odolné, rozvážné, klidné a asertivní jedince, kteří mají odhad na lidi. Naopak se nehodí pro zbrklé osoby, které se nechávají unést emocemi,“ říká praporčík Martin Vlk z dálničního oddělení Pravy a přeje všem řidičům bezpečnou jízdu plnou šťastně ujetých kilometrů.

Cesta k povolání policejního řidiče vozidla pro skrytý dohled je tedy poměrně dlouhá a náročná. Do toho si musíte přidat obří porci zodpovědnosti a perfektní znalost zákonů, práv i povinností. V neposlední řadě jde o práci s lidmi, z čehož vyplývají další, a myslíme že všem dobře známá specifika…

Technická dataŠkoda Superb III
Provedenípro skrytý dohled
Motorzážehový přeplňovaný čtyřválec
Typ2,0 TSI
Zdvihový objem1 984 ccm
Výkon206 kW (280 k)
Nejvyšší rychlost250 km/h
Pohon4x4
Převodovkasedmirychlostní, automatická (DSG)
Zrychlení0–100 km/h 5,8 s
Hmotnost2 272 kg
Délka4 862 mm
Šířka1 864 mm
Výška1 503 mm
Rozvor náprav2 841 mm

Reklama

Načítám