Hlavní obsah

Policejní útvar, který asi neznáte: Ochranná služba má k dispozici spoustu zajímavých aut, od nenápadných škodovek po luxusní limuzíny

Foto: Lukáš Kukla

Dnes vám představíme luxusní káry, obyčejné škodovky, ale i pořádný off-road!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ochranná služba Policie České republiky je samostatný útvar s mezinárodní působností, který má za úkol chránit vybrané osoby i objekty. Lidé ve výkonu služby ovšem musí něčím jezdit a kolikrát jde o hodně zajímavé kousky. Jaké? A proč? To jsme zjišťovali přímo v policejních garážích.

Článek

Ochranná služba Policie ČR je útvar s celorepublikovou působností a mezinárodním přesahem, jehož úkolem je chránit osoby určené nařízením vlády. Jde tedy zejména o ústavní činitele mimo prezidenta republiky, který má ochranku vlastní (jiný útvar).

Foto: Lukáš Kukla

K ochraně osob i budov policisté potřebují různorodá auta.

Služba dále chrání zahraniční delegace dle platných mezinárodních dohod, vybrané objekty (Senát, Parlament, zastupitelské úřady, diplomatické objekty apod.), další určené osoby a také řeší např. analýzy rizikových skupin, případně ochranu proti dronům.

Kvůli plnění skutečně rozmanitých úkolů potřebují policisté adekvátní techniku včetně vozidel s různými registračními značkami, která mají zajistit krom bezpečnosti komfort přepravovaným osobám, reprezentativnost, nebo naopak nenápadnost.

Foto: Lukáš Kukla

Ve vozovém parku Ochranné služby nechybí ani policejní off-road.

V garážích ochranné služby tedy stojí nejen luxusní limuzíny, ale také rozmanitá SUV sloužící jako „dělníci“, MPV určená pro přepravu více osob nebo terénní vozy pro úkoly realizované mimo silnice.

Na místo jsme dorazili i my a podrobně se seznámili s vybranými modely, které má Ochranná služba k dispozici. Vozový park je vskutku rozmanitý, ovšem má to svůj důvod…

BMW K 1600 GT

Motorka u Ochranné služby? Proč by ne. Jde o model BMW K 1600 GT z roku 2020 vybavený unikátním řadovým šestiválcem 1,7 litru o výkonu 160 koní a točivém momentu 175 Nm.

Foto: Lukáš Kukla

BMW K 1600 GT má k dispozici výkonný šestiválec.

Převodovka stroje je šestirychlostní, odpružení adaptivní, ABS náklonové. Vzhledem k hmotnosti 319 kg je zrychlení z nuly na sto otázkou 3,2 sekundy.

Mašina je určená jako předvojové vozidlo v koloně, takže její řidič jede první, usměrňuje provoz, informuje o něm. Jde vlastně o takového skauta, který je všude první a všechno ví. Dále můžete na tento motocykl narazit na různých veřejných prezentacích.

Audi S6

Svižný a reprezentativní model Audi S6 z roku 2016 má pod kapotou dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o výkonu 450 koní spárovaný se sedmirychlostním automatem.

Foto: Lukáš Kukla

Vpředu pod kapotou si brumlá čtyřlitrový osmiválec.

Automobil disponuje pohonem všech čtyř kol, maximální rychlostí omezenou na 250 km/h a zrychlením z nuly na sto pod pět sekund.

A k čemu vůz slouží? Jde o doprovod – první nebo poslední pozice v koloně. Audi S6 můžete též potkat na oficiálních prezentacích pro veřejnost.

Jaguar XJ

Sedan z roku 2013 přezdívaný „kocour“ skutečně nestárne, ostatně stačí se podívat na jeho poutavý design. Tím radost nekončí, jelikož pohonným srdcem automobilu je třílitrový benzinový šestiválec podpořený kompresorem, což ve výsledku dá výkon 340 koňských sil.

Foto: Lukáš Kukla

No úplný kocour Mikeš, nemyslíte?

Točivý moment 450 Nm putuje skrze osmirychlostní automat na všechna čtyři kola, přičemž nejvyšší rychlost vozidla činí 250 km/h. Působivé je také zrychlení z nuly na sto, které autu zabere 6,4 sekundy.

Jaguar i přes svůj věk stále působí reprezentativně a vozí zejména chráněné osoby ze zahraničí. Přestože automobil budí na ulicích pozornost, patří mezi oblíbené a hojně využívané.

BMW X5

Bavorák série X5 je běžně vnímám jako luxusní povoz, nicméně v řadách Ochranné služby jde o obyčejného dělníka, ovšem slušně vybaveného. SUV má obvykle za úkol chránit před ním jedoucí limuzínu s VIP osobou a přepravuje ochránce.

Foto: Lukáš Kukla

Luxusní SUV BMW X5 je v řadách Ochranné služby spíše dělník.

Srdcem vozu z roku 2020 je totiž přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec naladěný na výkon 340 koní a sílu 450 Nm. Za pomoci osmirychlostní automatické převodovky je pak krouťák přenášen na všechna čtyři kola se standardní dominancí zadní nápravy.

Automobil doprovodného služebního výkonu a podpůrných týmů má maximálku omezenou na 250 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 5,5 sekundy.

BMW 7

Hlavní vlajková loď Ochranné služby Policie České republiky se pyšní nosiči vlajek, aktivní zadní nápravou a prodlouženou karoserií. Jde o majestátní a reprezentativní automobil, jehož srdcem je dvakrát přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec o výkonu 530 koní.

Foto: Lukáš Kukla

K luxusním vozům patří také adekvátní oděv řidiče.

Řazení je opět parketou osmirychlostního automatu, poháněné jsou obě nápravy, maximálka omezená na 250 km/h a akcelerace z místa na stovku dosažitelná za zhruba 4 sekundy.

BMW 750Li xDrive z roku 2020 je hojně zastoupeným modelem v řadách Ochranné služby, přičemž v rámci komfortu mu nechybí luxusní výbava včetně infosystému pro zadní cestující.

Škoda Superb

Nejsilnější Škoda Superb v karoserii liftback hostí dvoulitrový přeplňovaný benzinový čtyřválec o výkonu 280 koní, který spolupracuje se sedmirychlostním automatem DSG posílajícím vyprodukovaný točivý moment na všechna čtyři kola.

Foto: Lukáš Kukla

Superb je nenápadný, ale zároveň dostatečně výkonný model.

Výbavový stupeň Laurin & Klement doplňuje nejvyšší rychlost vozu činící 250 km/h a zrychlení z nuly na sto za necelých 6 sekund.

Škoda Superb má v Ochranné službě funkci nenápadného vozu sloužícího pro splynutí s davem nebo krátkodobou ochranu osob. Ostatně stačí se podívat, kolik Superbů jezdí po našich cestách, a hned budete mít jasno.

Land Rover Defender

Zánovní „defík“ vyrobený v roce 2021 má své místo u policejních ochránců ve škatulce terénní, takže jej potkáte všude tam, kam by běžná SUV nedojela.

Foto: Lukáš Kukla

Kam nemohou SUV, tam nastoupí off-roady.

Srdcem této moderní čtyřkolky je 300koňový třílitrový dieselový šestiválec spárovaný s osmirychlostním automatem. Výsadou modelu je též měnitelnost světlé výšky, což ještě více podpoří terénní průchodnost.

Mimo to se off-road používá pro krátkodobou ochranu osob, případně na výjezd do těžko přístupných míst.

Škoda Kodiaq

Mladoboleslavský medvěd našel své místo u Ochranné služby ve výbavě Laurin & Klement a se čtyřválcem 2,0 TDI o výkonu 190 koní. Nikoho nepřekvapí rovněž spojení motoru se sedmirychlostní převodovkou DSG a pohonem 4×4.

Flotila Kodiaqů (i Superbů) například chránila současného prezidenta Petra Pavla ještě před jeho inaugurací. Dále jsou tyto vozy nasazovány pro krátkodobou ochranu osob a plní všemožné úkoly, při nichž policisté využívají toho, že snadno splynou s davem.

Mercedes-Benz Třídy V

Vícemístný automobil nese označení 300d, což v překladu znamená dvoulitrový vznětový čtyřválec naladěný na 239 koňských sil spárovaný s devítirychlostní automatickou převodovkou.

Foto: Lukáš Kukla

Nechybí ani policejní vozy pro převoz více osob.

Model ve specifikaci 2020 Avantgarde XL dále nabídne pohon všech kol, luxusní kožená sedadla, točivý moment 500 Nm, zrychlení z nuly na sto za necelých 9 sekund a nejvyšší rychlost 214 km/h.

Vozidlo slouží pro transport více lidí, a to jak chráněných osob, tak samotných příslušníků Ochranné služby. Rovněž jde o dopravní prostředek pro početnější delegace.

Bezpečnost především

O útvaru Ochranné služby Policie ČR kolují zvěsti, že má silná vozidla hlavně kvůli potřebě maximální rychlosti, nicméně dle slov jeho zástupců jde zejména o akceleraci. Primárním úkolem příslušníků oddělení je totiž zajistit daným osobám bezpečnost, a nikoli je na místa dopravovat v rekordních časech.

Foto: Lukáš Kukla

Ne rychlost, ale bezpečnost. To je krédo Ochranné služby.

Každopádně jde o vozidla krásná, ovšem v provozu těžko rozpoznatelná. Tedy do doby, dokud se nerozsvítí skrytě montované majáky. Tehdy se modely rozzáří jako vánoční stromečky a začnou uplatňovat své legitimní právo přednosti v jízdě…

Reklama

Načítám