Hlavní obsah

Poslední z normálních rodinných aut: Volkswagen Touran ukazuje, proč nám MPV budou chybět

Foto: Lukáš Kukla
7. 12. 2022

Dříve tolik oblíbená rodinná MPV rychle vymírají a nahrazují je o kus stylovější, ale citelně méně praktická a prostorná SUV. Tento trend se zdá být nevratný, takže nezbývá než připomenout: Poslední zhasne!

Článek

A tím posledním bude Volkswagen Touran, kompaktní MPV, jehož druhá generace kroutí na trhu již svou osmou sezónu – což je pro většinu aut konečná, protože se na jejich místo chystá nástupce. U Touranu se však konvenční nástupce nechystá (vlastně jím je elektrický ID.Buzz). Definitivní konec se blíží, zubatá si již brousí kosu. Takže měli byste si ho hned běžet koupit? Nebudu vás napínat: Ano, měli!

Ještě jste tady? Dobře, asi chcete vědět proč. Tak třeba proto, že Touran chytře využívá svůj kompaktní půdorys, aby poskytl dostatek prostoru až sedmi členům posádky (třetí řada je za příplatek 35 tisíc korun) – podobné SUV by bylo minimálně o dvacet čísel delší. Prostřední řada má přitom tři samostatně posuvné a sklopné sedačky se třemi úchyty pro dětské sedačky (případně si můžete připlatit za integrovanou dětskou sedačku) – nic podobného u SUV prostě nenajdete. Taky tu najdete řadu odkládacích schránek třeba i na palubní desce nebo ve stropní konzole – na ty už v SUV také nezbývá místo. A chybět nesmí samozřejmě ani výklopné stolky pro pasažéry ve druhé řadě. Které SUV to má?!

Foto: Lukáš Kukla

Palubní deska je z běžného osobáku, ale vnitřní prostor připomíná autobus

Nastupování do Touranu je ukázkově pohodlné, do interiéru prostě vstoupíte. Dveře se otevírají pod tak velkým úhlem, že ani usazování dětí do sedaček ve druhé řadě nepřipomíná kombinaci gymnastiky a vyndávání ježka z klece. Přehled ze sedačky řidiče přitom máte stejně dobrý jako v SUV, akorát si připadáte méně jako řidič tanku zírající úzkými průzory po okolí.

Nikdo také nečeká, že byste s Touranem jezdili do terénu, takže u Volkswagenu mohli jeho podvozek naladit pro co nejlepší výkony na asfaltu a je to znát – žádné pohupování ani žádné kodrcání, Touran jezdí pohodlně a sebejistě. Ani si tu nikdo nehrál na falešnou sportovnost, takže místo tuhých sedaček s výrazným bočním vedením si můžete objednat pohodlná ergonomická křesílka jako dělaná pro dlouhé štreky.

K pohodlí za jízdy přispívá i jednoduchost ovládání – řízení je pomalé a lehké, páka manuálního řazení hladce klouže kulisou a pedály nevyžadují lýtka vytrénovaná v posilovně, elektromechanická parkovací brzda s funkcí AutoHold pro rozjezdy do kopce taky přijde k duhu. Touran se tak bude snadno řídit i křehčí polovině lidstva – zvlášť s podporou zástupu sofistikovaných jízdních asistentů, z nichž většina je již v základní výbavě.

Foto: Lukáš Kukla

Touran je sice nudné MPV, ale v tom, co dělá, je prostě mistrovské!

Ostatně základní výbava je tak bohatá, že zahrnuje položky jako elektronická klimatizace, digitální přístrojový panel nebo 8“ dotykový infotainment a mnoho dalších laskomin, za které byste jinde museli tvrdě připlácet. Díky tomu můžete začít uvažovat, jestli neinvestovat do osvědčeného turbodieselu 2,0 TDI, ale věřte, že to vůbec není nutné.

Foto: Lukáš Kukla

Diesel vůbec nepotřebujete, benzinový motor je silný, tichý, kultivovaný a ukázkově úsporný

Základní motor je totiž přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,5 TSI Evo s výkonem velmi solidních 150 koní, které bez problémů rozhýbou i plně naložené auto. Sice má poněkud otupělé reakce (dopad emisních norem), ale vynahrazuje to velmi kultivovaným a tichým chodem. Při nižším zatížení také umí jet jen na dva válce (vůbec si toho nevšimnete, pouze když vypnete rádio a maximálně se soustředíte), takže je příkladně úsporný – v kombinovaném provozu se snadno vejdete do šesti litrů na sto. Kdo by tak potřeboval diesel (zvlášť při dnešních cenách nafty)?!

Dalším argumentem pro benzin je také cenová politika – za diesel připlatíte 57 tisíc, a navíc dostanete jen 122koňovou verzi, silnější 150koňová varianta je k dispozici pouze s automatem DSG za příplatek brutálních 137 tisíc. Radši se nechte rozmazlovat lepší výbavou nebo investujte do automatu DSG (49 tisíc), který řidiči ulehčí práci a bude se tak moci více věnovat rodině na palubě.

Volkswagen Touran je tak jen další názornou ukázkou, jak MPV umí být praktičtější a přátelštější k rodině než jejich nástupci v podobě SUV, která se snaží splnit příliš mnoho protichůdných požadavků – výsledný kompromis tak musí někde přinést zákonitá zklamání. Touran je oproti tomu jednoznačně zaměřený a svou práci odvádí skvěle, navíc je solidně postavený a jistou zastaralost mění ve svou výhodu – nebude vás u něj štvát složitý infotainment ani nešikovná dotyková tlačítka. Jak jsem říkal, jděte si ho hned koupit!

Asi vás ještě zajímá cena – základní Touran (1,5 TSI evo s manuálem) stojí 768 900 Kč (verze s DSG je za 817 900 Kč, slabší diesel s manuálem vyjde na 825 900 Kč a silnější s automatem na 905 900 Kč), ale výbava Comfortline je tak široká, že vás nebude nutit za něco připlácet.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500–3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 557 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,9 s
Maximální rychlost209 km/h
Spotřeba (kombinace)6,6 l/100 km
Objem palivové nádrže58 l
Kola a pneumatiky205/60 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 532/1 829/1 644 mm
Rozvor2 786 mm
Objem zavazadlového prostoru834 l

Reklama

Související témata:
Volkswagen Touran