Hlavní obsah

Jak poznat nové tajné policejní speciály: Na anténu zapomeňte, když uvidíte majáky, už je pozdě

Foto: Lukáš Kukla

A už nejsou tak nápadní jako minulé superby od Škodovky

Že česká dopravka osedlala řadu zbrusu nových pětkových bavoráků v čele s Ferrari 458 Italia už není žádným tajemstvím, nicméně k těmto pomalovaným kouskům se přidalo i pár stíhacích modelů, jejichž provedení je tajnější než tajné. A co víc, majáky i anténu mají skryté a ke změření vaší rychlosti hlídce stačí jen sto metrů.

Článek

Až dosud jsme se na českých dálnicích či okreskách báli tajných superbů, které díky jasným identifikačním znakům pro pozorné řidiče zářily jako vánoční stromeček. Civilně oděné škodovky se však pomalu loučí a nahrazují je ještě tajnější bavoráky páté série.

Foto: Lukáš Kukla

Tajné superby leckde končí a nahrazují je modernější a nenápadnější bavoráky

Jeden takový se zabydlel i na dálničním oddělení Pravy, kam jsme osobně zajeli a trochu toho policejního tajemství na místě odhalili.

Ještě tajnější než předtím

Pro nově příchozí připomeneme, že se díváte na BMW 540i xDrive Touring, tedy na mnichovský kombík s přeplňovaným zážehovým šestiválcem o výkonu 333 koní, jemuž přitakává osmirychlostní samočinná převodovka z dílen ZF. Pohon všech čtyř kol je řešený technologií zvanou xDrive, takže poměr distribuce točivého momentu na jednotlivé nápravy je plynule měnitelný.

Foto: Lukáš Kukla

Řadový benzinový šestiválec vyprodukuje výkon 333 koní

Oproti pomalovanému provedení má tajné BMW vnější anténu skrytou, takže už jej tak snadno neidentifikujete. Rovněž diodové majáky jsou nenápadně zabudovány do masky chladiče (ledvinky), za čelní sklo nad palubkou a do jeho vrchních rohů.

Auto nemá výrazně zatmavená boční skla foliemi, proto zde zaniká kontrast mezi oknem a majákem, jaký byl dříve (u superbů) více znatelný. Vzadu pak pracuje rovněž čtveřice výstražných světel modré a červené barvy, přičemž po otevření kufru se kvůli bezpečnosti policisty při práci přidali ještě další dva, a to na vnitřní stranu dveří.

Foto: Lukáš Kukla

Majáky BMW jsou nenápadnější než u stíhacích superbů

Zavazadlový prostor mají tajné bavoráky vyplněný speciální vestavbou, kam lze uložit převážená výbava. Běžně v kufru vozu tak můžete najít alkohol tester, platební terminál, balistické vesty, kufr se systémem pro ověření platby dálničních poplatků (ARGOS), dalekohled, testy na drogy, trasoměr, fotoaparát, kufr s hřebovými pásy, ruční kameru nebo třeba sadu pomůcek pro šetření dopravní nehody.

Foto: Lukáš Kukla

V kufru se obvykle vozí plná polní (na snímku částečná polní)

Za 100 metrů hotovo

Řidič vozidla už hledí na plně digitální přístrojovou desku, přičemž může využít i služeb nabízených displejem infosystému. To znamená, že policisté mají k dispozici například navigaci, což dříve nebylo dostupné. Také rozlišení parkovací kamery zaznamenalo posun vpřed, tedy lepší kvalitu obrazu.

Foto: Lukáš Kukla

Policisté mohou využít také funkce infosystému BMW

Mezi další vybavení zastavěné do kabiny patří tablet pro ovládaní měřicího zařízení, ovladače majáků, vysílačka, kladívko na rozbíjení oken, 230voltová zásuvka, hasičák, případně spínačka pro rychlou deaktivaci airbagu spolujezdce.

Díky nainstalovanému systému Soitron MOSY m*SpeedDetV, který využívá práce dvou full-HD kamer, je policista schopen zajistit měření rychlosti zepředu i zezadu. A pozor, ke změření stačí pouhých 100 metrů jízdy.

Foto: Lukáš Kukla

Systém využívá dvou kamer, proto hlídka může měřit zepředu i zezadu

Technika není odhalitelná antiradarem a funguje i za zhoršených světelných podmínek, jelikož dole v předním nárazníku pracuje dodatečný přísvit. Mimo měřících kamer má vozidlo dvě kamery záznamové, a to kvůli monitoringu situace před/za vozidlem.

Na názor na nového pětkového bavoráka jsme se zeptali přímo hochů od fochu, kteří nám pověděli, že na autě oceňují dynamiku, provedení majáků, jeho lepší maskování ve srovnání se superbem a přední diodové lampy.

Foto: Lukáš Kukla

Bavoráky nabídnou oproti škodovkám více prostoru a ergonomie

Klady padly i na ergonomii interiéru, možnost užívat adaptivní tempomat (u Superbu to nešlo kvůli mikrovlnnému radaru), možnost měřit rychlost zezadu nebo na funkčnost parkovací kamery. Celkově námi oslovení četníci vyzdvihují vyšší komfort, větší prostor a vyšší míru bezpečnosti.

Pásy a kamiony

Vozidlo pro skrytý dohled slouží primárně jako monitoring nad provozem, jeho plynulostí a bezpečností. Pro některé řidiče je možnost narazit na tajné policejní auto takový Damoklův meč, proto na dálnici jezdí raději ukázněně. V neposlední řadě tajňáci řeší i nebezpečné parkování kamionů na sjezdech/nájezdech a další úkoly, které jim přidělí operační středisko.

Foto: Lukáš Kukla

Na první pohled si nevšimnete, že jde o policejní BMW

Nakonec jsme otevřeli téma nejčastějších přestupků, jaké příslušníci dálničního oddělení Pravy řeší. Prvním je pochopitelně vysoká rychlost, druhé místo zaujímá telefonování/obsluha telefonu a třetí, což je tristní, neužití bezpečnostních pásů.

Všem neuživatelům bezpečnostních pásů chceme připomenout, že se airbag nafukuje rychlostí 300–350 km/h a že jich v moderním autě najdete klidně sedm. Nepoužívat pásy je tedy hazard rovnající se hraní ruské rulety s poloautomatickou pistolí.

Foto: Lukáš Kukla

Některá dálniční oddělení operují i na silnicích nižších tříd

Jezdíte mimo dálnice, takže se vás tajná auta netýkají? Nespoléhejte na to, neb některá oddělení mají operační rozsah i na silnicích nižších tříd. To se pak kdekomu může páteční/sobotní cesta z hospody autem docela nevyplatit.

Každopádně platí to, co u pomalovaných BMW 5er. Uvnitř jsou auta další tovární výbavou i materiály takové garsonky po levné rekonstrukci. Opět se tu reflektuje umění mnichovských inženýrů šetřit, což ovšem není vidět zvenčí, takže to případnou vizuální image nekazí. Tedy stále jde o německé BMW, ovšem poněkud „oholené“.

Reklama

Načítám