Hlavní obsah

Policejní bavoráky: Prozkoumali jsme nové stíhačky! Žádný luxus, šikovná výbava a vytuněný radar

Foto: Lukáš Kukla

Prozkoumali jsme novou policejní stíhačku, co trochu klame logem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Vloni objednáno, letos dodáno. Policie České republiky postupně nasazuje do akce před rokem vysoutěžené bavoráky v kombíku, které po boku tuzemských superbů hlídají české silnice i dálnice. Co vše nová BMW umí, jakou mají výbavu a proč si je samotní řadoví příslušníci chválí? To prozradí naše detailní seznamovačka.

Článek

Když jsme vás vloni v říjnu detailně seznámili s tím, co se na našich dálnicích v řadách policejních stíhačů chystá, bylo o vášnivé diskuze postaráno. To ovšem nikdo netušil, že se PČR blýskne ještě zabaveným ferrari, jehož pořízení z veřejných peněz nestálo ani korunu.

Foto: Lukáš Kukla

Policejní bavoráky jsou postupně nasazovány do výkonu služby

Doba se pohnula, tudíž naše cesty už reálně brázdí jak italský supersport, tak pětkové bavoráky v kombíku. A právě kvůli nim jsme zajeli na dálniční oddělení do východočeských Hořic, kde na nás čekal jeden standardní kousek v „pomalovaném“ provedení.

Plná polní

Jak už jistě víte, jde o model BMW 540i xDrive Touring, takže pod jeho kapotou pracuje přeplňovaný třílitrový zážehový šestiválec naladěný na 333 koní a osmirychlostní automatická převodovka. Vpředu najdete základní diodové lampy, diodové majáky nebo radar adaptivního tempomatu, který je i v policejní variantě plně funkční, což u předchozích stíhacích superbů nebylo kvůli měřícímu zařízení Ramer 10C technicky možné.

Foto: Lukáš Kukla

Označení Touring používá automobilka BMW pro kombíky

Střechu následně zdobí mimo antény pro vysílačku rovněž speciální konzole se sníženými LED diodovými majáky. Vzhledem k tomu, že už kolem nich neproudí tolik vzduchu, není aerodynamický odpor tak slyšitelný, jako tomu je u jiných druhů zástavby výstražných světelných zařízení.

Zadní části dominují zatmavená skla a dělené páté dveře, jež jsou pro dopravní oddělení policie více než praktické. Jednak kvůli rychlému přístupu do kufru a jednak kvůli zabudované vestavbě, z níž lze vysunout krom šuplíků také prakticky stolek s úchytnými klipsy pro tiskopisy.

Foto: Lukáš Kukla

Praktický stolek slouží pro práci s tiskopisy

Není totiž nad to, když máte na dálnici vypisovat „papíry“ a ono zrovna fouká nebo kolem vás projede kamion. To pak lítá i to, co peří nemá.

Podle potřeby hlídky se mění obsah zavazadelníku, nicméně pokud policisté vyrazí v takzvané plné polní, pak vzadu v Touringu najdete alkohol tester, platební terminál, balistické vesty, kufr se systémem pro ověření platby dálničních poplatků (ARGOS), dalekohled, testy na drogy, trasoměr, fotoaparát, ruční kameru nebo třeba sadu pomůcek pro zdokumentování/šetření dopravní nehody.

Foto: Lukáš Kukla

V kufru najdete ještě úložné šuplíky

Ladně se přesuneme dovnitř, kde mají své místo plně digitální budíky, multimediální systém s funkční navigací (opět posun oproti superbům), tablet pro ovládaní měřicího zařízení, ovladače majáků, vysílačka, kladívko na rozbíjení oken, 230voltová zásuvka, případně spínačka vypínající airbag spolujezdce.

Správně tipujete, že ji úpravci museli kvůli požadavku na rychlou deaktivaci přesunout z okraje palubní desky přímo na pohledovou část. Jsou totiž zkrátka specifické situace, kdy není případná inflace pravého čelního airbagu žádoucí.

Foto: Lukáš Kukla

Specifickou výbavu najdete také v kabině automobilu

Policisté u BMW 540i xDrive Touring opustili měření rychlosti za pomoci mikrovlnného radaru Ramer 10C a přešli na Soitron MOSY m*SpeedDetV, který využívá práce dvou full-HD kamer umístěných vpředu a vzadu.

Foto: Lukáš Kukla

Služební BMW (tajná i polepená) umí měřit rychlost pomocí full-HD kamer

Systém tedy neodhalí ani antiradar, lze jím úsekově měřit zepředu i zezadu, krom videí umí pořizovat taktéž fotografie a funguje ve dne, v noci i v šeru (v nárazníku je přísvit). Krom toho jsou pod hlavními kamerami ještě dvě záznamové, monitorující provoz v okolí policejního vozidla.

Nejde o luxusní náčiní

Policejní bavoráky jsou primárně určeny pro bezpečnostní dohled na dálnici, nicméně potkáte je rovněž na silnicích nižších tříd. Mimo karoserií oděných do služebních barev existují ještě tajná provedení, určená pro skrytý dohled.

Foto: Lukáš Kukla

Vozy jsou určeny primárně na dálnice, ovšem lze je potkat i na cestách nižších tříd

Námi oslovení dopravní policisté z Hořic si svůj nový pracovní stroj chválí zejména kvůli výkonu motoru, ergonomii interiéru, kufrové vestavbě, kamerám, parkovacím senzorům a zadním děleným dveřím. Přece jen v autech tráví značnou část pracovní doby, takže přijde vhod nabízené pohodlí, bezpečnost i praktické nadstavbové prvky.

Foto: Lukáš Kukla

Tovární výbavou jsou auta takřka v základu, takže nejde o žádný velký luxus

Možná si můžete myslet, jaký luxus to naši muži zákona mají, nicméně můžeme vás ubezpečit, že jde o vozidlo takřka v základu, na němž se navíc podepisuje, jak překvapivě umí mnichovská automobilka šetřit i u modelů vyšších středních tříd. Kdybyste takto „ochuzenou“ konfiguraci hledali u nějakého jiného zákaznického vozu určeného do Česka, patrně byste moc kousků nenašli.

Tedy není všechno zlato, co se třpytí, nicméně pětkové bavoráky v kombíku i tak platí solidní náhradu či parťáky k superbům od Škodovky. Jde zkrátka o adekvátní policejní nářadí určené pro bdění nad dálničním provozem, ovšem zdaleka to není žádný megaluxus, jak se na první pohled, především díky modrobílému logu na kapotě, může zdát.

Reklama

Načítám