Hlavní obsah

Automobilové segmenty v Česku: Proč je Superb nad Passatem a malý Kamiq ve stejné třídě jako Kodiaq?

Foto: Tomáš Kopečný

Kategorizace některých vozidel na českém trhu nedává na první pohled smysl. Ale na ten druhý?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O rozdělování vozidel do jednotlivých segmentů (tříd) se v Česku stará Svaz dovozců automobilů (SDA). Díky jeho statistikám máme přehled nejen o prvních registracích, ale také o samotné kategorizaci. Z dat však vyvstávají otázky, proč je to či ono vozidlo řazeno tak, a ne jinak? Zeptali jsme se těch nejpovolanějších a zjistili, jak se věci mají.

Článek

Když vám přinášíme nějaký prodejní přehled anebo v článcích zmiňujeme jednotlivé třídy, čtenáři častokrát namítají, že takový Superb nemůže být o třídu výše než Passat, malý Kamiq nemůže sdílet segment s velkým Kodiaqem anebo že Dacia Logan vážně nepatří do nižší střední třídy po bok i30 od Hyundaie.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Superb sice sdílí techniku s Passatem, jenže z historických důvodů je v českých statistikách o třídu nad ním

A protože nejsme žádní spekulanti, vzali jsme si ranec otázek a vyrazili přímo za zdrojem těchto dat, které má na svědomí Svaz dovozců automobilů (SDA). Zazvonili jsme, otevřel tajemník Josef Pokorný a my na něj vše vybalili.

Základy z devadesátek

Co se na první pohled zdálo jako brnkačka však skončilo zjištěním, že SDA už od vzniku statistik rozdělilo automobilové třídy podle skladby českého trhu. Návrh jako takový pochází už z 90. let, přičemž svého času kopíroval obecné principy používané v zahraničí. Tenkrát zkrátka žádný sjednocený evropský systém neexistoval, takže si to zástupci SDA udělali, ostatně jako všichni kolem, po svém.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Nejstarší dostupné statistiky z roku 2004 ukazují segmentové dělení

„Návrh byl konzultován s tehdejšími členy SDA podle jejich případných doporučení. Základním kritériem byla výsledná shoda na zařazení jednotlivých modelů. Od té doby se přírůstky nových modelů řešily tak, že se porovnávaly parametry nového modelu s již zařazenými a výsledek se verifikoval se zástupcem značky, který zařazení případně upřesnil podle určení vozidla na trhu v ČR,“ doplňuje princip specifikace Pokorný.

Tím se dostáváme k oné hojně diskutované Octavii, která byla historicky zařazena do střední třídy. Z toho vyplývá, že když na trh dorazil Superb, byl automaticky posunut do vyšší střední třídy, protože převyšoval Octavii. A nejinak tomu bylo rovněž u Rapidu, který zase putoval o segment níže pod Octavii.

Foto: Tomáš Kopečný

Octavia byla původně řazena do segmentu střední třídy, proto tam zůstala dosud. Logicky pak musel jít Superb nad ní a Rapid pod ní.

Možná narazíte na to, že ve světě jsou vozidla řazena jinak, nicméně i na to Josef Pokorný reaguje:

„Ve světě sice existuje řada systémů rozdělení (segmentace EU, JATO, americké třídění, katalogy Automobil Revue vydávané při Ženevském autosalonu atd.), nicméně kritéria pro zařazení a systémy nejsou vzájemně zcela kompatibilní.“

„Aktuálně je tendence nerušit dříve nastavené rozdělení, ale nově se co nejvíce přiblížit k členění JATO Dynamics. Při porovnání jiných systémů řazení je celá řada modelů zařazena do segmentů rozdílně, zejména u modelů s hraničními parametry,“ upřesňuje Pokorný.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Dnes segmenty SDA vypadají trochu jinak než v roce 2004

Druhým dechem nám však tajemník přiznává, že v rámci Svazu dovozců automobilů probíhaly diskuze, zdali systém měnit či jak pokračovat. Žádná varianta však nebyla zcela vyhovující, proto se dále jede podle historického modelu a nové přírůstky jsou kategorizovány dle systému JATO Dynamics.

Jedna velká změna však přece jen v rámci SDA nastala: „Před několika lety se změnilo rozdělení SUV a MPV na podrobnější. Důvodem je i mimo jiné nenarušit kontinuitu statistik a maximálně využívat návrhů JATO, i když i v tomto systému dochází k různým úpravám a změnám,“ vzpomněl Pokorný.

Foto: Michal Jirák

V rámci statistik přibyly od roku 2018 také nové třídy pro SUV i MPV (B, C, D, E)

Ono pokud se podíváte kategorizace v jiných státech/organizacích, dostanete jiná data. Mnoho subjektů totiž stále využívá vlastních systémů členění, tudíž lze data od SDA vnímat pouze informativně a jen pro práci se statistikami na českém trhu.

Nováčci jedou podle JATO

Všeobecně tedy už víme, proto jsme neváhali vysypat druhou rundu konkrétně směřovaných otázek, abychom lépe pochopili, podle jakých parametrů se tedy vozy u nás v Česku zařazují.

Foto: Michal Jirák

Hyundai Kona a Ford Puma jsou ve stejném segmentu i přes to, že proporcemi byste jihokorejské SUV řadili o třídu výše

Budete se divit, ale jak u SDA, tak u jiných segmentací se obvykle nevychází z délky vozu, délky rozvozu nebo hmotnosti. Hlavní roli hrají obdobná (dalo by se říci konkurenční) vozidla a také informace, do jakého segmentu daná automobilka se svým vozem směřuje, a kdo má být jeho přímým rivalem.

Nově prodávané modely už jsou tedy ovlivněny řazením dle systému JATO, který však připouští segmentové přesuny, což se už ve statistikách SDA zpětně neprojeví, tedy mimo zjevných chyb nebo požadavků některé ze značek.

Foto: Tomáš Kopečný

Úhlavním a technicky velmi podobným rivalem MG ZS je Dacia Duster. Jenže zatímco MG okupuje třídu SUV-B, Duster spadá pod SUV-C

Dle JATO tak byly rozděleny také na českém trhu mladé modely značek MG (ZS, EHS), SsangYong (Tivoli, Korando, Rexton) či Dongfeng (Fengon 5, Glory 580, Seres 3). Tuzemským specifikem je pak například malý Kamiq, který překvapivě sdílí stejný segment (SUV-C) s Kodiaqem, ačkoli jde rozměrově o úplně jiná auta.

„Dále je třeba zmínit, že i jednotlivé značky mají své třídění, které je mnohdy zcela odlišné pro porovnání konkurenčních automobilů, ale je využívané interně nebo v rámci jednotlivých koncernů,“ sděluje Pokorný.

Foto: Lukáš Kukla

Taigo (SUV-B) má sice stejnou platformu jako Kamiq (SUV-C), nicméně oba sesterské vozy patří dle SDA do rozdílných kategorií

„Proto SDA již v devadesátých letech zavedlo společný systém určený pro ČR, aby bylo možné kontinuálně pracovat s informacemi o trhu v České republice,“ dodává Josef Pokorný, tajemník SDA.

Máte v tom stále guláš? Nechápete? Pojďme si to shrnout. Jak jsme uvedli, v 90. letech vzniklo prvotní rozdělení do segmentů postavené na porovnávání parametrů nových vozů s už zařazenými vozy, které přežilo dodnes. Konkurenční prostředí je v roce 2022 ovšem jiné, nicméně to neznamená, že by se u původních modelů měnilo jejich zařazení (pokud není požadavek od výrobce). Byly ve statistikách zkrátka první, takže zůstávají na svých místech.

Foto: Martin Jánský

Dacia Logan byla při vstupu na český trh zařazena do nižší střední třídy. A protože se SDA drží svého historického dělení, zůstává tam vozidlo dodnes i přes to, že se konkurenční prostřední značně změnilo

To jde pozorovat i na Dacii Logan, která při uvedení na český trh patřila do nižší střední třídy, nicméně dnes ji můžete v jiných statistikách (mimo SDA) najít o segment níže. V současné praxi tedy původní tuzemskou rozdělovací koncepci doplňuje moderní systém JATO, což na první dojem působí trochu jako mišmaš á la Jirka Babica.

Dělení podle SDA je tedy ryze české, drží se historických kořenů a udržuje určitý segmentový řád, čímž Svazu dovozců umožňuje vydávat důležité statistiky monitorující náš automobilový trh. Data ovšem nemusí korespondovat s jinými systémy ani respektovat sdílená technická řešení, včetně platforem, pohonů nebo rozměrů karoserií či rozvorů.

Reklama

Načítám