Hlavní obsah

BMW M540i xDrive Touring je důkazem, že BMW pořád exceluje v tom, co ho proslavilo

Foto: Lukáš Kukla
23. 3. 2022

V neutuchající záplavě žhavých automobilových novinek z Bavorska snadno můžete získat dojem, že pro všechny ty předokolkové MPV, crossovery a SUV různých velikostí a tvarů a kosmické elektromobily u BMW tak nějak zapomněli vyrábět auta, která je proslavila. Ale to byste se velice zmýlili!

Článek

Důkazem budiž toto pětkové kombi, které kašle na pomíjivé moderní trendy a dělá věci pěkně po staru osvědčenou cestou. Je to auto klasického stylu, který sahá až k samým počátkům značky (pokud se ale bavíme o kombi pětkové řady, pak jsou to stále pěkné tři dekády), žádný módní výstřelek. Taky kašle na veškeré designové kontroverze a vypadá prostě elegantně a v téhle nenápadné specifikaci se zeleným lakem Goodwood Green Pearl (z nabídky individuálních laků za příplatek skoro 150 tisíc) a 19“ stříbrnými koly svým neokázalým způsobem sexy.

Foto: Lukáš Kukla

V této specifikace vypadá velmi elegantně, přitom splyne s každým okolím

K zelenému laku krásně ladí karamelový interiér, který se vás nesnaží utlouct displeji s obrovskými úhlopříčkami – pravda, i tady je 12,3palcový digitální panel přístrojů (na přání doplněný průhledovým displejem) a 12,3palcový infotainment, ale oba přirozeně zapadají do konvenční architektury celé palubní desky, která je vytříbená a konzervativní tím příjemně uklidňujícím způsobem. Místo abyste desítky minut bezmocně seděli za volantem, rozkoukávali se a zjišťovali, co jaké tlačítko dělá (případně kam se v hlubinách menu infotainmentu schovala jeho digitální varianta), můžete nasednout a jet.

Foto: Lukáš Kukla

Karamelový interiér je prostě pochutnání; technologie jsou uživatelsky přístupné a nejeví tendenci vás zavalit informacemi

To však ani v nejmenším neznamená, že by řada pět byla nějaký archaický zpátečník. Všechny systémy jsou tu na té nejvyšší úrovni (infotainment má ty nejmodernější funkce online a mobilní konektivity), akorát jeho ovládání vám jde víc na ruku – klimatizace má vlastní panel, další panel patří oblíbeným funkcím, dokonce i jízdní režimy mají každý vlastní tlačítko… pouze tlačítko vypínání stop/startu byste tu hledali marně.

Ale nebojte, nebudete ho potřebovat – BMW totiž vyzbrojilo své motory chytrým 48V mild-hybridním systémem, který při jízdě (po každém povolení plynu) generuje energii a využívá ji na pohon palubních systémů (při stání na semaforech, ale třeba i při plachtění s vypnutým motorem) nebo jako pomoc při akceleraci (po zadupnutí plynu do podlahy přifoukne 11 koní).

Tedy ne, že by poctivý benzinový třílitrový řadový šestiválec (erbovní motor BMW) přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 333 koní nějakou pomoc zvlášť potřeboval. S velkým kombi umí na okresce pěkně zacvičit (elektrický zátah přidává brysknější reakci na povel plynu), což si díky stabilnímu podvozku, dávce vrozené obratnosti a příjemně sladěnému řízení vážně užijete. O trakci se taky bát nemusíte – čtyřkolka xDrive zajistí, aby se do asfaltu zakusovala všechna čtyři kola, přitom je naladěná tak, abyste ve vinglu cítili zadokolkové vyvážení a mohli si ladit stopu nejen řízením, ale i plynem.

Foto: Lukáš Kukla

Sametový šestiválec disponující silou 333 koní – co víc si přát!

Tohle auto se však nezrodilo pro okreskové dovádění, na to jsou v nabídce BMW jiné modely. Daleko větší potěšení za volantem vám přinese při klidnější jízdě, kdy si budete moci užívat tiché ševelení motoru (které nijak neruší skvěle hrající audio Harmann/Kardon) a hladké řazení automatické převodovky, nenáročné řízení (samozřejmě s podporou sofistikovaných jízdních asistentů) a báječně pohodlný podvozek, který dělá čest prémiovému původu značky – konejší vás jako v bavlnce.

Foto: Lukáš Kukla

Laserová světla svítí fantasticky a noční jízdy s nimi budou zase o trochu bezpečnější. Akorát za ně připlatíte více než 50 tisíc

Při klidnější jízdě také naplno vyniknou kouzla mild-hybridního systému, který velmi nenápadným a nevtíravým způsobem vylepšuje ekonomiku provozu – není problém svištět za nějakých sedm, osm litrů, což je na takhle velké auto s třílitrovým šestiválcem pod kapotou velmi solidní výkon. Chce to ale trochu střídmosti, protože když budete výrazněji využívat jeho výkonového potenciálu – a upřímně, kdo by odolal! – budete v tom spíš za deset.

Ale to vás při pořizovací ceně pětkového BMW (a cenách za položky příplatkové výbavy) asi tolik trápit nebude. Hřát vás může pocit, že jsou to skvěle utracené peníze, protože auto je to skvělé a motor dokáže spálené bankovky přeměňovat na distingované vrčení, vzrušující rychlost a radost za volantem. BMW je pořád nejlepší v tom, co ho proslavilo – a tohle auto je toho důkazem. Myslete na to, než si poběžíte objednat další SUV…

Základní verzi Touringu řady 5 (518d) pořídíte již za 1 436 500 Kč, za vrcholné 540i xDrive pak dáte 1 792 700 Kč – ale ani to není konečná částka, protože příplatkovou výbavou koncovou cenovku hravě vyšroubujete o dost výš (testovací kus stál astronomických 2,9 milionu!).

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 998 cm3
Výkon245 kW (333 k) při 5 500–6 250 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 1 600–4 800 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 rychlostí
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 925 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,2 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,8 l/100 km
Objem palivové nádrže68 l
Kola a pneumatikypřední 245/40 R19, zadní 275/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 963/1 868/1 498 mm
Rozvor2 975 mm
Objem zavazadlového prostoru560 l

Reklama

Sdílejte článek