Hlavní obsah

BMW X5 (E53) versus BMW X5 (G05): Dvacet let evoluce SUV

Foto: Petr Jeřábek

BMW X5 se v americkém Spartanburgu vyrábí přes dvacet let; jak dopadne srovnání původní verze zachované ve stavu nového a té zbrusu nové?

Dvě dekády jsou dlouhá doba. Je to zhruba i stejný časový úsek od doby, co mám řidičák, a říkám si, že ve světě automobilů se toho zatraceně mnoho změnilo. Uplynulý týden jsem strávil ve velitelském křesle zbrusu nového BMW X5 40d xDrive a užíval si s ním každou cestu, třeba i tu nudnou do města během dopravní špičky. Nedalo mi a nastartoval jsem ještě v naší soukromé garáži staré X5 s atmosférickým osmiválcem pod kapotou. Zůstalo v něčem nepřekonané?

Článek

Když se první BMW X5 objevilo na trhu, většina fanoušků značky to nechápala. Představa terénního bavoráku byla natolik nová a radikální, že zpočátku přímo šokovala. Za atraktivním designem stál Frank Stephenson, který auto načrtl během dvouhodinového letu, kdy cestovali spolu s Chrisem Banglem v business třídě. A historka se traduje tak, že ona první skica, náčrt na papír nakonec zůstal de-facto do finále nezměněn, jen vyšperkován a dotažen tak, aby splňoval úřední požadavky. BMW X5 nebyl ani off-road ani sportovní cestovní kombi. Psala se druhá polovina devadesátých let a tehdy v onom letadle vznikla na čistém listu papíru zcela nová automobilová třída, kterou pak každý jen kopíroval. I když, abych byl fér, Mercedes své populární SUV, třídu ML, představil ještě o rok dříve.

Foto: Petr Jeřábek

V zelené barvě z katalogu programu BMW Individual nové BMW přímo září; barva se používá prý i u Lamborghini a nese krásný italský název Verde Ermes

BMW X5 40d xDrive – Nejlepší auto od BMW

Mezititulek nechám záměrně kontroverzní a vzápětí ho vysvětlím. V současné době si můžete od BMW koupit obrovskou škálu automobilů včetně těch plně elektrických. Ta najdete na stránkách výrobce hned v první linii, ale někde vzadu se krčí a příliš okatě neprezentují i ony konzervativnější volby. Divize BMW M dnes servíruje auta s výkony přes 600 koní, a právě tak si můžete objednat i své SUV X5M či módnější X6M se skosenou zádí. Modelovou paletu mnichovského výrobce jistě všichni znáte. Někde v pozadí katalogu se však ukrývá naftová X5, která má pod kapotou tradiční řadový šestiválec, přeplňování jedním či dvěma turbodmychadly a 48V mild-hybridní ústrojí.

Slabší verze X5 30d má výkon 210 kW (286 koní), tedy přesně takový, jakého dosahovala naše soukromá X5 4,4i s benzinovým osmiválcem, když byla nová. S tímto výkonem byla v roce 1999 vrcholem nabídky. Když připlatíte něco přes sto tisíc korun, můžete mít dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec, výkon 250 kW (340 koní) a rovných 700 newtonmetrů točivého momentu. Po týdnu jezdění v právě této verzi vás mohu ubezpečit, že jiný motor do svého SUV od BMW opravdu nepotřebujete. Celý týden jsem zakončil průměrnou spotřebou 8,6 litru / 100 km, a dynamikou v přímce přitom mohl v klidu a pohodlí deklasovat i mnohá ryze sportovní auta. Na stovce jste totiž za 5,5 sekundy a akcelerace nepolevuje ani daleko za touto hranicí.

Foto: Petr Jeřábek

Obě auta stále spojuje skvěle vzdušný interiér a velký zavazadlový prostor, který má tradičně spodní i horní víko otvírání; u nového auta funguje plně elektricky

Podvozky BMW X5 ušly obrovský kus cesty vývoje

Zatímco v první generaci BMW X5 najdete tradiční zavěšení typu McPherson vpředu, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a měchy automatického vyrovnávání světlé výšky vozu vzadu, nová X5 má adaptivní vzduchový podvozek. Je to výbava na přání, ale extrémně důležitá. Posouvá jízdní vlastnosti auta do sféry nebývalého komfortu. Tam, kde mahagonově červená X5 první generace nechává znát, že je vysokým terénním autem, což dává najevo tlumenými otřesy, je nové auto úplně klidné a konejšivé. Pravdou je, že pokud adaptivní podvozek přepnete do sportovního režimu, sníží se lehce světlá výška auta a BMW X5 40d nepříjemně ztvrdne a stane se nepoddajným na horším povrchu silnice. Také jsem celý týden raději jezdil s tlumiči nastavenými na komfortní mód a nevadilo mi ani charakteristické zhoupnutí auta při projížděných zatáčkách.

Auto je s tímto motorem navzdory své hmotnosti přes 2,2 tuny velmi rychlé a reálně hrozí, že si při sjezdu z dálnice odbrzdíte příliš málo. Jízda kolem dálničního rychlostního limitu působí, jako byste stáli. To dvacetiletá babička úplně neumí, maskuje svou rychlost také velmi dobře, ale pořád víte, že řídíte automobil a nesedíte jen tak pasivně v luxusním apartmá. Zmíněná izolace od vnějšího prostředí je jednoznačně jedním z hlavních atributů, kde se onen dlouhý dvacetiletý vývoj projevil.

Foto: Petr Jeřábek

I v této automobilové třídě je patrné, jak auta postupně rostou

Obě auta pojí skvělé jízdní vlastnosti podvozku v zatáčkách, jen každé na to jde trochu jinak. Stará X5 se snažila tehdy působit co nejvíce jako osobní auto a nový model je ve všem ještě o mnoho dál. Jen se domnívám, že je lépe si vůz vychutnat v komfortním nastavení. Jakmile podvozek ve „Sport plus“ nastavení výrazně ztvrdne, eliminují se i přirozené náklony karoserie s vysokým těžištěm. Řidič už pak podstatně hůř a méně intuitivně odhadne, kde na něj číhá nesmlouvavý limit přilnavosti. Ten přijde i navzdory velmi širokým pneumatikám o snad až absurdně nízkém profilovém čísle dvaadvacetipalcových kol.

Dvacetiletá X5 obouvá podstatně menší „devatenáctky“ a profil pneumatik naznačuje, že by se s ní řidič mohl klidně podívat i do terénu, ačkoli byl náš vůz vybavený továrním M paketem. To s novou X5, vybavenou rovněž v M paketu, dělat jistě nebudete. Adaptivní podvozek jde sice zvednout, a zvýšit tak světlou výšku, ale na nějaké velké terénní řádění to auto není. Museli byste mu obout úplně jiná kola a také patřičně ochránit podvozek i prostor pod motorem. Stará X5 první generace pochází z dob, kdy se ještě tak nějak víc počítalo, že majitel SUV mimo asfalt zavítá.

Foto: Petr Jeřábek

První generace BMW X5 vypadá při přesednutí z toho nového velmi stroze a dokonce snad až „chudě“; jenže po dvaceti letech tu stále nic nevrže, materiály jsou kvalitní a kůže dost možná ještě lepší než ta v novém autě

Palubní technologie po dvaceti letech nelze srovnávat

Popisem chytrých technologií v kabině zbrusu nového a takřka plně vybaveného BMW X5 v příplatkové barvě Verde Ermes bychom zabrali celý další článek. Líbí se mi, že BMW nešlo přímou cestou dotykových displejů a odstranění klasických tlačítek a otočných spínačů. Spoustu z nich jde ovládat úplně stejným způsobem, jako jsem zvyklý z našeho dvacetiletého auta. Hlavní přístrojový panel sice svou grafikou už tradiční bavorácké „budíky“ nepřipomíná, ale řidič si na ně za chvíli zvykne, byť si myslím, že v automobilce nemuseli onu digitální avantgardu s protisměrným otáčkoměrem vůbec vymýšlet. Když se zpět posadím v našem starém X5, je vše ergonomicky přesně tak, jak má být. Paradoxně však auto působí nesmírně stroze až spartánsky. Přitom šlo v roce 1999 o takřka vrcholnou konfiguraci. Jenže méně občas znamená více a platí tak obzvlášť pro výrazně konzervativního automobilistu, jakým jsem právě i já.

Foto: Petr Jeřábek

BMW bylo doslova nabité veškerou myslitelnou výbavou; vkusný volič automatické převodovky s finišem z broušeného skla je sice krásný, ale dostanete ho jen jako součást paketu, který vyjde na 274 742 korun

Co se týče nového BMW X5, níže jsem připravil jednoduchou tabulku s popisem příplatkových paketů a prvků výbavy, kterou testovaný vůz měl a jakou bych doporučil. Konfigurace zeleného BMW X5 40d xDrive ve skutečnosti čítala ještě mnohem víc a vůz by v podobné konfiguraci vyšel na prakticky rovné tři miliony Kč, rovný jeden milion tu totiž stála jen příplatková výbava. Všechny pakety a prvky luxusní výbavy ovšem mít nemusíte, aniž byste se o základní kvality auta ochudili. Mnou preferovaná konfigurace vozu by vyšla na dva a půl milionu.

Cena vozu a výbavycena (Kč)
BMW X5 40d xDrive (základní cena)1 935 700
Metalický lak29 796
M Sportovní paket192 400
Individual kůže Merino33 878
Paket Business Class27 404
Paket Advanced Heating ( vč. nezávislého topení)72 228
Adaptivní vzduchové odpružení33 878
Paket Inovation (vč. Laserových světlometů)174 356
Celkem s preferovanou výbavou:2 499 640
Cena testovaného vozu s mnoha dalšími příplatky:2 978 648

Radost z jízdy je i po letech stále stejná

Osmiválec v mahagonově červeném BMW je radost poslouchat i po tolika letech. Úžasný atmosférický motor M62 o objemu 4,4 litru je nakonec i hlavním důvodem, proč toto staré BMW zůstává stálicí v rodinné soukromé garáži a jeho nadčasové tvary spolu s velmi kvalitní kůží příplatkových sportovních sedadel zůstávají nepřekonané. Pokud bych si tehdy v roce 2000, kdy bylo naše X5 vyrobeno, mohl v showroomu BMW vybrat, býval bych zvolil 540i Touring s manuální převodovkou anebo rovnou M5 a oželel fakt, že nebudu mít praktický kombík. X5 totiž stála úplně stejné peníze. Třída SUV byla ještě „v plenkách“ a sedan či kombi vyšší střední třídy kvalitativně nepřekonatelné.

Svět se změnil a cosi mi říká, že je to právě nová X5, která je oním pomyslným králem, když přijde na výběr vašeho nového cestovního vozu v ceně do tří milionů korun. Zbrusu nové BMW X5 nepozbývá charakteru a navzdory úspornému, ovšem dynamicky přímo ohromujícímu motoru dokáže ze všedního dne udělat malý svátek. Kamkoli s ním pojedete, budete se na jízdu těšit, ať už na skvělou akustiku audiostoustavy Harman Kardon, tak i na konejšivou náturu jeho podvozku.

Obě X5 jsou skvělá cestovní auta, první generace je pochopitelně mechaničtější a nemusíte se bát ji vzít i do lehčího terénu, ale musíte překousnout horší komfort podvozku a těžkopádnější jízdní vlastnosti, zejména pokud by se začalo porovnávat s tehdejší skvělou pětkovou řadou (E39). A jak je na tom zbrusu nová X5? Ta svým projevem dokáže majestátně vyhladit veškeré chyby či přešlapy, kterých se BMW během vývoje svých SUV kdy dopustilo a ač to zní od tradičního automobilového fanouška zvláštně, dal bych jí dnes už před pětkovou řadou touring přednost.

BMW X5 (E53) 4,4i (2000)BMW X5 (G05) 40d (2021)
MotorV8 DOHC, kód M62R6 Twinturbo diesel, kód B57
Objem válců4 398 cm32 993 cm3
Výkon210 kW (286 koní) při 5 400 ot./min250 kW (340 koní) při 4 400 ot./min
Točivý moment440 Nm při 4 400 ot./min700 Nm při 1 750 - 2 250 ot./min
Převodovka a pohon kol5 st. automatická ZF, pohon všech kol8 st. automatická ZF, pohon všech kol
Rozměry (mm)4 667 × 1 872 × 1 7154 922 × 2 004 × 1 745
Kola a pneumatiky255/50 R19275/35 R22; 315/30 R22
Pohotovostní hmotnost2 180 kg2 275 kg
Zrychlení 0–100 km/h7,5 sekundy5,5 sekundy
Maximální rychlost207 km/h245 km/h
Spotřeba paliva (naměřená)13,0 l/100 km8,6 l/100 km

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: