Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

BMW X5 xDrive45e – Automobilové all-inclusive

Foto: Jakub Deml
7. 12. 2020

Velké SUV vážící 2,5 tun s výkonem 394 koní a stovkou za 5,6 sekundy, které zároveň jezdí s kombinovanou spotřebou 1,6 l/100 km a emisemi CO2 na úrovni 37 g/km? Tak to je hotový technický zázrak! Nebo je v tom nějaký trik?

Článek

„Za vším hledej elektřinu.“ Ještě to oficiálně není přísloví, ale já doufám, že se ujme, protože pokud něco hýbe automobilovým světem stejně silně jako žena tím mužským, tak je to právě elektřina. Jenom ta totiž dokáže z monstra nahánějícího hrůzu udělat emisního beránka.

V případě X5 xDrive45e jde konkrétně o plug-in hybridní ústrojí s elektromotorem o výkonu 113 koní a baterii s (na poměry PHEV) vysokou kapacitou 24 kWh (nevýhodou je, že uberou 150 litrů kufru, ale pořád vám zbyde velmi solidních 500 litrů). Když tedy X5 pravidelně zapojíte do zásuvky, plné nabití baterie vám zajistí čistě elektrický dojezd až 88 kilometrů (reálně to bude spíš kolem 60, což je stále vynikající číslo), což vám nejspíš s rezervou pokryje každodenní popojíždění.

Foto: Jakub Deml

Na PHEV neobvykle velká baterie zajišťuje dlouhý elektrický dojezd, který většině lidí pokryje každodenní dojíždění

Když pak elektřina dojde nebo budete požadovat víc výkonu (například při překročení rychlosti 135 km/h), nastartuje se známý třílitrový benzinový šestiválec s výkonem 286 koní, který se postará o „nekonečný“ dojezd a patřičnou dynamiku. Výkon celé soustavy 394 koní a 600 Nm a je až neuvěřitelné, jak nenuceně se elektrifikovaná X5 dokáže rozparádit!

Foto: Jakub Deml

Na povel máte skoro 400 koní kombinovaného výkonu

Vedle techniků vývoje a konstrukce pohonu se fyzikální zákony okázale rozhodli ignorovat (no dobře, tak přinejmenším přiohnout) také inženýři přes podvozky, protože auto o velikosti a hmotnosti rodinného domu obvykle rozhodně nebývá v zatáčkách takhle hbité a obratné – poděkujme za to adaptivnímu vzduchovému podvozku, aktivnímu natáčení zadní nápravy a vektorování točivého momentu pohonu všech kol. Jízdu po točitých okreskách s X5 si tak můžete až nečekaně užít…

A na dálnici se pak můžete pohodlně rozvalit v pohodlných kožených křesílkách, řízení z části nechat na sofistikovaných jízdních asistentech a užívat si úžasný klid a pohodlí. Nebo můžete objevovat všechny možnosti infotainmentu, ačkoliv na to byste měli raději zastavit, protože je jich nepřeberné množství! Stejně jako všech možných komfortních výbavových prvků, protože X5 je praktičtější verze luxusní silniční jachty. A s novým plug-in hybridním pohonem je ještě chytřejší, tišší, úspornější…

Foto: Jakub Deml

Pohodlí na palubě X5 je na skutečně špičkové úrovni

Tedy při pravidelném nabíjení (které kvůli vyšší kapacitě baterie a palubní AC nabíječce s výkonem 3,7 kW zabere asi pět hodin), jakmile totiž elektřina dojde, i přes veškerou snahu elektrické části hybridního pohonu o úsporný provoz, budete jezdit za nijak oslnivých (i když s ohledem na výkon a hmotnost auta celkem ospravedlnitelných) 9 litrů na sto. To má k tabulkovým hodnotám vážně hodně daleko…

Takže pochopím, když se na BMW X5 xDrive45e budete dívat jako na cynický způsob, jak se vysmát ekologickým daním a opatřením. Ale mně přijde zajímavější vnímat ho jako chytré řešení all-inclusive, tedy tak trochu zelené s elektrickým dojezdem a skrz naskrz komfortní díky vysokému výkonu a ničím neomezenému dojezdu. Úhel pohledu si ale musíte vybrat vy sami…

BMW nabízí svou plug-in hybridní X5 xDrive45e za 2 028 000 Kč, což zhruba odpovídá cenovce (o 54 koní slabší) dieselové X5 xDrive40d. Jaké byste si měli vybrat, záleží především na tom, jak auto plánujete používat. Pokud se nepohybujete v centrech měst a jezdíte spíš dálky, pokud nemůžete nabíjet nebo na elektřinu zvysoka kašlete, konvenční X5 s benzinem nebo dieselem pod kapotou vám nebudeme vymlouvat. Jestli se ale většinu týdne kodrcáte po městě a v jeho okolí, doma nebo v práci máte poblíž parkovacího místa zásuvku a rádi poznáváte nové technologie, plug-in hybridní X5 vás určitě dokáže okouzlit a nadchnout.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor
Zdvihový objem2 998 cm3
Výkon210 kW (286 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 1 600 - 3 500 ot./min.
Elektromotor113 k a 265 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí394 k a 600 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 510 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,6 s
Maximální rychlost235 km/h
Kombinovaná spotřeba1,6 l/100 km
Objem palivové nádrže69 l
Kapacita baterie24 kWh
Elektrický dojezdaž 88 km
NabíjeníAC až 3,7 kW
Kola a pneumatiky265/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 992/2 004/1 745 mm
Rozvor2 975 mm
Objem zavazadlového prostoru500 l

Reklama

Sdílejte článek