Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

První dojmy: BMW iX3 – Hlavně nenápadně

Foto: BMW
2. 12. 2020

První elektrické SUV z Bavorska je po dlouhém čekání konečně tady a my jsme dostali šanci se s ním svézt na českých silnicích. Jak jezdí a jak se řídí, jak rychle se nabije a kam až dojede, čím vás zaujme a jaké trumfy má přichystané k poražení svých soupeřů, to jsme zjišťovali při našem prvním rychlém setkání.

Článek

Pokud by vás se zavázanýma očima přivedli k novému BMW iX3, posadili vás za volant a pásku přes oči vám sundali, nejspíš byste si ani nevšimli, že nesedíte v obyčejné X3 – těch pár drobných odlišností můžete přehlédnout (modré startovací tlačítko, modré detaily na logu na volantu a na voliči převodovky, odlišná grafika přístrojového displeje a logo iX3 na středové konzole) a sci-fi zvuk startování snadno přeslechnete.

Foto: BMW

Najděte 10 rozdílů mezi iX3 a běžnou X3. Nápověda: bude jich ještě méně než deset

Nejspíš ani po rozjetí vás nebude nic šokovat. Za volantem jste okamžitě jako doma, všechny ovládací prvky perfektně padnou do ruky a celý proces řízení odpovídá tomu, jak fungují současná BMW. Ačkoliv možná budete žasnout, jak jsou moderní motory tiché a jak ochotně reagují na přidání plynu… Tak moment!

Jasně, i přes veškerou snahu vývojářů spalovacích motorů dokáže být TAKHLE tichý a živý jedině elektrický pohon. Ten se v případě iX3 skládá z baterie o kapacitě 80 kWh (74 kWh použitelné kapacity) uložené v podlaze a elektromotoru o výkonu 286 koní a 400 Nm roztáčejícího zadní kola. Ano, pouze jeden elektromotor a pouze jedna poháněná náprava – to je velký rozdíl oproti srovnatelné konkurenci, která je vždy dvoumotorová s pohonem všech čtyř kol. Ale vážně na tom sejde? Možná ano, pokud jezdíte často v zimě na hory, jenže všem ostatním to přineslo jednu podstatnou výhodu – agilitu.

Foto: BMW

Koncepce iX3 stojí na bateriovém balíku v podlaze a elektromotoru na zadní nápravě

BMW totiž tímhle kontroverzním rozhodnutím ušetřilo přes dva metráky hmotnosti (velkou část z nich na přední nápravě), což poznáte na točité silnici. BMW iX3 působí na tak velké auto až nečekaně hbitě, lehčí příď se ochotněji vrhá k apexu, podvozek je zakousnutý do stopy, karoserie díky nižšímu těžišti lépe drží balanc a auto se ladně prosmýkává zatáčkami. Působí o kus obratněji než běžná X3 a elektrickou konkurenci od Audi, Mercedesu i Tesly nechá snadno za sebou, ačkoliv Jaguar se svou speciální platformou zůstává neporaženým atletem této úzké skupiny prémiových elektrických crossoverů.

Foto: BMW

S BMW iX3 je radost brázdit točité české okresky...

Důležité je, že BMW iX3 zůstává věrné konceptu BMW jako řidičského auta – je vážně radost brázdit s ním točité okresní silničky, užívat si preciznost jeho řízení, poslušnost jeho chování, a hlavně bleskově reagující a silně zatahující pohonné ústrojí, které je vždy připravené vystřelit vás k horizontu s nečekanou urgencí (pružné zrychlení 80-120 km/h zabere jen 2,5 sekundy!). Každé předjíždění se tak stává dílem okamžiku, což je zábavnější i bezpečnější zároveň.

Foto: BMW

...ale stejně hravě zvládá i městské uličky

Ale většinu času se stejně budete ploužit za línou dopravou před vámi a v tu chvíli vynikne civilizovaná stránka iX3. Podvozek je dost poddajný (testovací verze měla adaptivní M podvozek, standard bude ještě o kus pohodlnější), řízení nenáročné (díky režimu silnější rekuperace vám bude stačit jeden pedál, iX3 je pochopitelně také vybavená dlouhým seznamem jízdních asistentů) a jízda naprosto tichá a plavná. Je ale otázka, jak bude dlouhá…

Další výhodou nízké hmotnosti a pohonu pouze jedné nápravy je nižší spotřeba – iX3 nemá problém jezdit v kombinovaném provozu (město a okresky) se spotřebou blížící se 20 kWh/100 km (dálniční tempo bude vysávat baterie rychleji). I tak se ale jen těžko přiblížíte udávanému dojezdu 460 kilometrů, reálně to bude spíš lehce přes 350 km, což přibližně odpovídá standardu této třídy (vyjma maratonských verzí Tesly). Nabíjení iX3 by však mělo být rychlé díky výkonu až 150 kW (0-80 % za 34 minut, 100 km dojezdu za 10 minut), s třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW byste měli mít iX3 nabité pohodlně přes noc nebo jeden pracovní den. I tato čísla odpovídají standardu této třídy.

Foto: BMW

BMW spolu s iX3 spouští službu BMW Charge pokrývající nabíjení v síti ČEZ, PRE a Ionity

BMW iX3 dorazilo na párty prémiových elektrických crossoverů se zpožděním skoro dvou let a na první pohled se nezdá, že by ten čas využilo k nějakému výraznějšímu posunu – parametricky je až nečekaně blízké svým dříve uvedeným soupeřům.

Samo o sobě je však iX3 povedené elektrické SUV – prostorné, praktické, uživatelsky přátelské a řidičsky až překvapivě uspokojivé. Má sice nevýhodu pohonu pouze jedné nápravy, ale kontruje příznivější cenovkou (až na začátku příštího roku dorazí na trh, bude začínat na částce 1,75 milionu). Celková nenápadnost a blízká příbuznost jízdního zážitku s běžnou X3 by mohla mnoho zákazníků přimět k výměně spalovacího motoru za něco více jiskřivého.

A pokud jste od BMW přeci jen čekali víc odvahy a větší skok vpřed, těšte se na novou vlajkovou loď bavorské elektromobility v podobě modelu iX!

Reklama

Sdílejte článek