Hlavní obsah

Testy: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC: Je to pravý Mercedes?

Foto: Jiří Čermák
25. 11. 2019

Právě dnes se před 175 lety narodil Karl Benz, slavný vynálezce automobilu se spalovacím motorem. A proto vám právě dnes přinášíme test zcela nového pokrokového elektromobilu, který nese jeho jméno. Je to opravdový Mercedes, na který by pan Benz mohl být hrdý?

Článek

Mimikry EQC jsou dokonalé. Zvenku vypadá prostě jako GLC s trochu jinou maskou a načančané světelnými pruhy. Jakmile pak vklouznete za volant, uvelebíte se v kožené sedačce a v klidu se rozhlédnete kolem, najdete před sebou povědomé dva velké displeje infotainmentu MBUX. Na středové konzole je pak standardní ovládání klimatizace a u loketní opěrky známý touchpad s doplňkovými tlačítky, všude je jemná kůže s dokonalými stehy, hliníková tlačítka jsou opravdu z hliníku a dekor výplní dveří připomínající pasivní chladič vypadá naprosto dokonale tím spíš, když ho v noci ozáří ambientní osvětlení… Prostě báječné prostředí jako v každém jiném Mercedesu.

Dokonce i volicí páka převodovky je pořád pod volantem, jako je tomu v kterémkoliv jiném Mercedesu už od prehistorických časů. Takže zmáčknete tlačítko startování, posunete ji do polohy „Drive“ a vyrazíte. A pořád si připadáte jako v Mercedesu – EQC ladně pluje po silnici s přirozenou grácií dokonalého gentlemana, s přezíravou samozřejmostí polyká kilometry a konejší vás u toho klidem, pohodou a tichem.

Foto: Jiří Čermák

Po asfaltu pluje jako silniční jachta, ale je mnohem, mnohem tišší

Vlastně až to neuvěřitelné ticho vám začne připadat trochu podezřelé. Pohonné jednotky mercedesů měly vždy vybrané vychování, ale tady neslyšíte prostě nic – žádné vzdálené distingované vrčení nebo bručení, ani žádné divoké vytí a práskání. Vlastně neslyšíte prakticky ani valení kol a aerodynamického šumění si všimnete až ve vysokých dálničních rychlostech. Jestli má elektrický pohon nějakou výhodu, tak je to právě ticho na palubě, které umocňuje dojem komfortu u prémiových aut – ani Rolls-Royce není tak tichý jako EQC. No, pak vás taky určitě ohromí, jak rychle EQC jede.

S Mercedesem jezdím vždy přirozeně o něco pomaleji. Prostě nemám potřebu spěchat, spíš si užívám chvíle pohody za volantem v krásném prostředí a kochám se. A stejně na pohodu jsem jezdil i s EQC, které celou dobu působilo neuvěřitelně relaxovaně. Pak jsem ale náhle potřeboval předjet a zátah, který jsem na plný plyn dostal, mě natolik šokoval, že jsem to do auta před sebou málem zezadu napálil…

Výkon 408 koní a stovka za 5,1 sekundy jsou úctyhodná čísla (konkurenční Audi e-tron a Jaguar I-Pace na tom jsou parametricky velmi podobně), ale neříkají celou pravdu. Úžasné jsou hlavně bleskové reakce pohonu, který nečeká, až se převodovka rozmyslí a přeřadí na ideální rychlost (žádnou totiž nemá), až se motor propracuje do správných otáček (maximální zátah má od nuly do maximálních otáček) a turba nadechnou (žádná nepotřebuje). Stačí lusknout plynem, 760 Nm okamžitě roztočí všechna čtyři kola a jste vmžiku o pár desítek metrů vpředu – všechny předjížděcí manévry nebo změny jízdních pruhů jsou daleko snazší a bezpečnější.

Rozhodně to ale z EQC nedělá závoďák. Přece jen váží 2,5 tuny (srovnatelné s e-tronem, ale o tři metráky těžším než I-Pace) a v zatáčkách proto působí poněkud těžkopádně. Daleko lépe se cítí v roli pohodové limuzíny a dálničního křižníku. Jen musíte myslet na omezený dojezd – na jedno nabití 80 kWh baterie (z domácího wallboxu přes noc, z veřejné rychlonabíječky 50 kW z nuly na 80 % zhruba za hodinku a půl) totiž získáte v reálu zhruba 350 km (podobně jako u konkurenčního e-tronu nebo I-Pace). Ve městě to bude díky efektivnější regeneraci (pádly pod volantem přepínáte mezi čtyřmi režimy, od plachtění až po řízení jedním pedálem) o něco víc, na dálnici při vysoké rychlosti spíš méně.

Foto: Jiří Čermák

Nabíjení pořád trvá delší čas, ale na druhou stranu zásuvku najdete všude...

Elektromobily jsou v současné fázi pořád primárně pro technické nadšence a vyžadují mírné ústupky. A ani EQC na tom nic nemění – kromě toho, že moderní pohon přináší v balení, kterému bude každý předchozí majitel Mercedesu rozumět a snadno se s ním sžije. Cítíte z něj to správné charisma luxusního silničního korábu, který by měl každý Mercedes vyzařovat.

Svého majitele pak za odvahu a nadšení pro technologický pokrok odmění fantastickým tichem při jízdě, které úžasným způsobem prohlubuje uklidňující pohodu na palubě, a vynikající dynamikou která se nijak nevnucuje, ale je vždy připravená bleskově vás vytáhnout ze šlamastyky. Oba tyto příjemné bonusy nového pohonu vám rychle přejdou do krve a okamžitě si je zamilujete. Tohle je budoucnost, smiřte se s tím.

Mercedes-Benz EQC pořídíte v základu za 1 965 000 Kč, což je o něco méně, než kolik dáte za Audi e-tron (2 122 900 Kč) nebo Jaguar I-Pace (2 113 870 Kč). Fakticky ale cenové srovnání nehraje příliš roli, protože v tomto souboji bude bezpochyby rozhodovat hlavně přitažlivost značky.

Technické údaje
Motor2x asynchronní elektromotor, po jednom na každé nápravě
Výkon300 kW (408 k)
Točivý moment760 Nm
Převodovkajednostupňová
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 495 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,1 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 417 km (WLTP)
Kapacita baterie80 kWh
NabíjeníDC až 110 kW (konektor CCS Combo), AC 7,4 kW (Mennekes)
Kola a pneumatikyvpředu 235/50 R20, vzadu 250/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 761/1884/1 624 mm
Rozvor2 873 mm
Objem zavazadlového prostoru500 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama