Hlavní obsah

Testy: Mercedes-Benz S 560 e L – tak dobrý, jak jen může být

Foto: Jakub Deml
6. 11. 2019

Když vám půjčí luxusní Mercedes třídy S, navíc ještě v prodloužené verzi s ředitelskými zadními sedačkami, chce to skutečně důkladný test. Aspoň tak mi to vysvětlil šéfeditor těsně před tím, než mi vrazil klíčky do ruky, na hlavu nasadil řidičskou čepici a nařídil mi, abych ho ráno v osm vyzvedl doma.

Článek

„Jedeš pozdě,“ přivítal mě Dominik v 8:02 místo pozdravu a hned se hrnul na zadní ředitelské křeslo. Udělat test ve dvou lidech je v případě S-Klasse naprosto nutné, protože kvality luxusní limuzíny Mercedesu nedefinuje jen řidičský zážitek za volantem, ale i požitek vnímaný ze zadního sedadla, kde budou mnozí jeho majitelé jezdit. Ale přiznám se, že jsem si průběh představoval přece jen trochu jinak, než že budu šéfeditorovi dělat řidiče a sluhu v jedné osobě: „A dveře si mám snad otevírat sám?“

Foto: Jakub Deml

Chcete ho řídit, nebo se jen vézt? Díky chytrým jízdním asistentům můžete tak trochu obojí naráz...

Když se ale uvelebil na zadní sedačce, trochu zjihl. „Tady je místa, můžu si klidně natáhnout nohy,“ liboval si, zatímco jsme se prokousávali ranní dopravní špičkou. „Ta kůže na sedadlech je úžasně jemná a polštářky pod hlavou jsou snad z prachového peří,“ rozplýval se. Pak si začal hrát s tlačítky jako malé dítě – elektricky si vysunul stínítka na bočních i zadním okně, zatáhl roletu panoramatického okna, posunul dopředu prázdnou sedačku spolujezdce a sklopil si tu svou skoro do vodorovné polohy… a téměř okamžitě usnul.

Foto: Jakub Deml

Ti nejdůležitější lidé sedávají tady vzadu. Užijí si tu spoustu pohodlí, prostoru a ticha

Přesně takhle konejšivě funguje kabina S-Klasse na posádku – dopřeje vám prostor, zahrne vás pohodlím a potěší kvalitními materiály, takže vás vůbec nic neruší a můžete klidně odpočívat. Do tohoto vytříbeného mixu přináší naše S560 e jednu důležitou věc navíc: ticho. Tedy ne, že by ostatní verze třídy S byly kdovíjak hlučné, ale tady neslyšíte prostě nic. Tedy kromě pochrupávání pana ředitele ze zadní sedačky…

Foto: Jakub Deml

Pod kapotou je ustájené stádo 476 koní, které však z nádrže jen skromně usrkávají

S560 e je totiž vybavený plug-in hybridním pohonným systémem. To znamená, že pokud máte plně nabitou baterii, můžete urazit až 50 kilometrů (papírově, v reálu je to spíš kolem 40) naprosto neslyšně na elektřinu, a to nejen po městě, ale klidně i mimo něj do rychlosti až 80 km/h. Když vám pak elektřina dojde, nastartuje se spalovací šestiválec. Ale všimnete si toho prakticky jen při pohledu na ručičku otáčkoměru, která se odpoutá od nuly, na které v elektrickém režimu tvrdošíjně spočívala. Tak skvěle jsou oba pohony sladěné.

Foto: Jakub Deml

Plné nabití (cca za 1,5 hodiny z wallboxu) vám v reálu vystačí na nějakých 40 čistě elektrických kilometrů

Vidlicový šestiválec o sobě dá vědět až v momentu, když na to víc šlápnete – distinguovaně, ale vzdáleně zavrčí a auto neúprosně vyrazí vpřed. „Jedeš jako blázen, zpomal trochu,“ ozve se ze zadní sedačky, kde jsem právě probudil medvěda ze zimního spánku. „To tam ještě nejsme? Šlápni na to trochu. Ale jemněji na ty brzdy, víc rekuperuj. A ručkuj po tom volantu trochu tišeji,“ valí se zezadu nekonečné tiráda. Dělat šoféra nafrněnému VIP je vážně radost.

Ale S-Klasse mi to maximálně ulehčuje. Reakce auta jsou v komfortním módu jemné, aby byl jízdní projev příjemně vláčný, přesto zcela precizní. A podvozek, ten je prostě okouzlující. S560 e na vzduchovém odpružení pluje po silnici ladně jako jachta, o žádných hrbolech nebo výmolech prakticky ani nevím. A pan ředitel si taky nestěžoval. Komfort na palubě je jednoduše bezkonkurenční.

Samozřejmě si do svého eska můžete objednat spoustu úžasné techniky: k propracovanému infotainmentu MBUX s online funkcemi a širokou konektivitou si můžete přidat hi-res audio Burmester, ambientní osvětlení s 64 barvami, palubní parfém nebo LED MultiBeam světlomety. Široká je i paleta sofistikovaných jízdních asistentů, kombinace laků a čalounění je skoro nekonečná a můžete mít třeba i vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla s masážní funkcí – pokud na svého řidiče bude majitel auta opravdu hodný. Nebo si ho bude chtít řídit sám, což není žádná ostuda.

Foto: Jakub Deml

Dívat se na silnici přes trojcípou hvězdu na kapotě je pořád dost výjimečný zážitek

Za volantem třídy S se totiž relaxuje podobně dobře jako na zadním sedadle (akorát u toho nesmíte usnout). S560 e možná disponuje výkonem 476 koní, takže umí jet jako splašený, ale nejvíc si ho užijete při poklidné plavbě po silnicích a vychutnávání toho výjimečného momentu. To ostatně platí pro všechny verze třídy S – klíčová otázka tedy je, jestli byste měli investovat do hybridní motorizace (nabízí se pouze v prodloužené variantě karoserie).

Na výhody plynoucí ze speciální elektrické SPZ („EL“) musíte bohužel zapomenout, S560 e se totiž těsně nevejde do limitu 50 g/km CO2 (o pouhých 7 g!). Spotřebu asi taky u auta s cenovkou přes 3 miliony moc řešit nebudete, ale pokud ano, i bez nabíjení se s ním dá jezdit kolem sedmi litrů (efektivita hybridu umožňuje ujet zhruba třetinu nájezdu čistě na elektřinu) a každé nabití bude tuto hodnotu dále snižovat. Hlavním argumentem pro S560 e je tak kromě nadšení pro moderní techniku hlavně to ticho, které prostupuje kabinu ještě intenzivněji než u konvenčních verzí S-Klasse a k jeho luxusnímu charakteru se tolik hodí.

Pak také spolehlivě nepřeslechnete obligátní dotaz „Už tam budeme?“ ze zadního sedadla. Už jsme dokonce na místě, ale dveře ti otevřít nepoběžím, Dominiku. „Počkej tady, za hodinku jsem zpátky,“ vyskakuje ze dveří a zlostně s nimi praští, přestože by je elektronika něžně dovřela sama. A ani nepoděkoval, dacan.

Ale mám teď hodinku času, tak si můžu pohovět v tom báječném interiéru. A asi se půjdu rozvalit na to ředitelské křeslo, ať aspoň na chvíli zažiju, jaké je to být ředitelem zeměkoule (tak se nejspíš někteří obyvatelé toho křesla cítí). A je to úžasně uvolňující… ostatně jako celá S-Klasse. Tohle je prostě jedno z nejlepších aut, jaké si vůbec můžete koupit. Jestli nechcete zbytečně rozhazovat za Rolls-Royce nebo Bentley, lepší volba než Mercedes třídy S neexistuje. A pokud ho náhodou vyfasujete při svém povolání osobního šoféra, pak vám gratuluji. Akorát bych vám přál lepšího šéfa…

Pozn. šéfeditora: Tento příběh se nikdy nestal, všechny jeho postavy jsou smyšlené a ta částka taky nesouhlasí.

Ceny třídy S začínají na částce 2 428 470 Kč za zcela dostatečnou motorizaci 350d a šplhají až k neuvěřitelným 6 560 620 Kč za vrcholnou verzi AMG S65 poháněnou V12 (to vše bez započítané příplatkové výbavy). Volit můžete také mezi třemi délkami rozvoru – základní 3 035 mm, prodloužená 3 165 mm a verze Maybach s 3 365 mm. Varianta S560 e L vyjde v základu na 3 142 370 Kč, za podobné peníze můžete mít podobně rychlý, ale basově brumlající S560 s twin-turbo V8. Vaše volba...

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec + elektromotor
Zdvihový objem2 996 cm3
Výkon270 kW (376 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 800 - 4 500 ot./min.
Elektromotor122 k a 200 Nm
Celkový výkon hybridního ústrojí476 k a 700 Nm
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 225 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,0 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)2,5 l/100 km
Objem palivové nádrže63 l
Kapacita baterie13,5 kWh
Elektrický dojezd50 km
Kola a pneumatiky245/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)5 259/1 905/1 495 mm
Rozvor3 165 mm
Objem zavazadlového prostoru410 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama