Hlavní obsah

Autosalon Frankfurt: Elektrické Porsche Taycan přepisuje pravidla hry

Foto: Porsche
4. 9. 2019

První elektrické Porsche je balisticky rychlé, ryze sportovní a návykově zábavné, ale taky tiché, pohodlné a přívětivé. Tohle auto kompletně změní vše, co jste si kdy o elektromobilech mysleli. A motoristické novináře přinutí přehodnotit všechna dynamická klišé…

Článek

Až budu mít zase chuť o nějakém autě napsat, že „startuje jako stíhačka“, „zrychluje, jako by vás vystřelili z děla“ nebo že zrychlení působí, „jako by do vás zezadu narazila lokomotiva“, budu si to hodně rozmýšlet – zážitek z Taycanu (i když to bylo jen ze sedadla spolujezdce) mi zásadně změnil měřítka! Jeho zrychlování je totiž to fyzicky nejbrutálnější, jaké jsem kdy v autě zažil.

Taycan je první kompletně elektrické auto značky (od nesmělých začátků Ferdinanda Porsche na přelomu minulého století) a Porsche si na něm dalo opravdu záležet – vyvinulo pro něj kompletně novou platformu s naprosto specifickou elektrickou architekturou a postavilo pro něj zcela novou továrnu. Taycan musí dokázat, že je pravým Porsche, skutečně sportovním autem, které dokáže svého řidiče pobavit.

Dává to smysl, Taycan totiž pohání až 761 koní a 1 050 Nm, které jsou navíc k dispozici od nulových otáček. Spojení „telepaticky reaguje na povel plynu“ je posunuté také do zcela jiné dimenze – převodovka se nerozmýšlí, palivo nikam nemusí dotéct, turba se nenadechují a motor se neroztáčí. Prostě lusknete plynem a rázem jste o desítky metrů dál s pomačkanými vnitřnostmi. Z nuly na stovku vystřelí za 2,8 sekundy, na sto šedesát za 6,9 a na dvoustovku za 10,6 – ta čísla jsou vážně absurdní. Ale prostě se musíte smát, jak je to bizarní a úžasné zároveň!

Velikostně je Taycan jen o trochu menší než Panamera, takže nabídne podobný vnitřní prostor. Díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku váží i přes těžký bateriový balík přibližně stejně (2,3 tuny) jako Panamera. Původní plán byl použít podvozkové skupiny Panamery, ale nakonec museli vše upravit Taycanu přesně na míru. Má tedy vzduchový podvozek, aktivní stabilizátory se 48V elektrickým rozvodem a řízení zadní nápravy.

Ten pocit je o to zvláštnější, že raketovou akceleraci nedoprovází žádný řev motoru ani žádné řazení převodovky, na které jsme doposud zvyklí. Taycan prostě nekonečně táhne a táhne, přičemž u toho bzučí jako naštvaný vosí roj (ten specifický zvuk mu naprogramovali inženýři a hraje z reproduktorů). Pro Porsche byla klíčová opakovatelnost výkonů, proto jedním z testů výdrže byly rozjezdy s launch controlem z 0 na 200 km/h. Taycan jich zvládl 26 v řadě. Počítáme, že řidiči mohlo být už trochu šoufl…

Taycan pohání dvojice elektromotorů, po jednom na každé nápravě. Spolu pak vytvářejí pohon všech kol, který reaguje daleko rychleji než všechny současné systémy. To umožnilo preciznější naladění a Taycan tak snadno zvládá nejen rozjezdy na povrchu s nízkou trakcí a zatáčení při nízké přilnavosti, ale velmi ochotně jede i řízeným smykem! Těžký bateriový balík v podlaze pak snižuje těžiště (Taycan ho má položené níž než 911!), což zlepšuje manévrovatelnost. Taycan tak není jen rychlý, ale i hbitý, což dokázal skvělým časem na Nürburgringu.

Jako správné Porsche musí Taycan taky skvěle brzdit, proto má desetipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu, kotouče mohou být za příplatek karbon-keramické. Když zadupnete pedál naplno, tak je to jako když narazíte do zdi. Díky efektivní rekuperaci ale 90 % situací v běžném provozu odbrzdíte elektromotory, proto mají klasické ocelové disky speciální potah, aby nerezly. Brzdové destičky by mohly vydržet celou životnost auta, ale kvůli degradaci se preventivně mění.

Další technickou zajímavostí je dvourychlostní převodovka na zadní nápravě, která Taycanu umožní efektivní cestování vysokými rychlostmi až 260 km/h. Nejsilnější Taycan Turbo S má výkon až 761 koní a dojezd až 412 km, slabší Taycan Turbo má „pouze“ 625 koní, ale kontruje delším dojezdem až 450 km. Později dorazí i slabší verze s pohonem pouze zadní nápravy.

Když se pak dost vyřádíte, stačí povolit plyn a nechat se vézt – v naprostém tichu a pohodlí nádherného interiéru, navíc bez (lokálních) emisí. Ten kontrast je vážně neskutečný. Taycan je tak zlomovým bodem nejen pro Porsche, ale mohl by být i pro elektromobily obecně – má totiž vysokou šanci být prvním, jehož řízení vás bude opravdu bavit. Na vlastní verdikt si ještě počkáme, ale když jsem se ptal testovacího pilota, který mě vozil, jestli ho bavil víc Taycan nebo Panamera, tak mi s širokým úsměvem jednoznačně odpověděl: „Taycan!“

Foto: Porsche

Taycan zábavnější než Panamera? Tak na to vemte jed!

Porsche Taycan – otázky & odpovědi: 

Proč mu hergot říkají Turbo, když žádné turbo nemá?

Taky jsme se divili, ale pro zákazníky Porsche je označení „Turbo“ odznak nejrychlejší verze s pohonem všech kol. Asi je nechtěli příliš zneklidnit…

Proč má 800V architekturu?

Zatímco konkurenci stačí 400 V (e-tron, EQC, I-Pace), Porsche potřebovalo něco víc. Vyšší napětí znamená tenčí dráty, což přináší snížení hmotnosti a kompaktnější balení. Také to umožňuje rychlejší nabíjení a vysoký výkon, který nevadne.

Proč má synchronní elektromotory?

Znovu kvůli vysokému výkonu. Asynchronní elektromotor, který používá většina současných elektromobilů, se rychleji zahřeje a pak již nedokáže podávat tak vysoký výkon. Synchronní je pro výkonná auta vhodnější, Porsche taky vyvinulo metodu hustějšího navinutí měděných drátů do cívek, takže mají vyšší výkon a lépe se chladí.

Foto: Porsche

Taycan je nejen pekelně rychlý na silnici, ale umí se i pekelně rychle nabíjet

Jak dlouho trvá nabíjení?

Taycan zásobuje elektrickou energií 93 kWh bateriový balík ukrytý v podlaze. 800V architektura umožňuje nabíjení až 270 kW, takže 100 km dojezdu dobijete za 5,5 minuty a celkový čas nabíjení (5-80 %) zkrátí na pouhých 22 minut. Z 50 kW nabíječky zvládnete nabití na 80 % za hodinu a půl a doma z wallboxu z 0 na 100 % za 9 hodin.

Jak rekuperuje?

Elektromotory dokáží rekuperovat výkon až 360 koní. K dispozici jsou tři režimy: První je klasické splývání čili po povolení pedálu plynu auto jede dál stejnou rychlostí. Druhý režim je řízení jedním pedálem, po povolení plynu tedy přichází prudká decelerace elektromotory. Třetí režim je automatický – palubní radar a kamera sledují situaci před vozem a podle toho se rozhodují, zda je lepší dál splývat nebo rekuperací zpomalovat.

Porsche Taycan Turbo S
Motor2x synchronní elektromotor, po jednom na každé nápravě
Výkon460 kW (625 koní), pro launch control až 560 kW (761 koní)
Točivý moment1 050 Nm
Převodovkaautomatická; jednostupňová vpředu, dvoustupňová vzadu
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 295 kg
Akcelerace 0-100 km/h2,8 s
Maximální rychlost260 km/h
Dojezdaž 412 km
Kapacita baterie93,4 kWh
Kola a pneumatikyvpředu 265/35 R21, vzadu 305/30 R21
Brzdyocelové, za příplatek karbon-keramické, disky 420 mm vpředu a 410 mm vzadu
Rozměry4 963/1 966/1 378 mm
Rozvor2 900 mm
Objem zavazadlového prostoru81 l vpředu + 366 l vzadu
autowebAUTOWEBaUtOwEb