Hlavní obsah

Testy: Lexus LS 500h – ticho a klid jsou ten pravý luxus

Foto: Jakub Deml

Lexus LS 500h umí jezdit i na elektřinu, ale dráty k tomu nepotřebuje

21. 12. 2018

Lexus začínal před třemi dekádami kopírováním těch nejlepších, ale nyní je ve fázi, kdy je může lecčemu naučit – preciznosti, propracovanosti, promyšlenosti. Na jeho palubě si můžete plně vychutnat až rozmazlující pohodlí, z nějž vystupuje především úžasné ticho a vše prostupující klid. Na tenhle zážitek vážně nikdy nezapomenete.

Článek

Pozorně si prohlédněte výplně dveří nového LS. To, co vidíte, je pravé umělecké dílo. Za plovoucími opěrkami lokte je velká plocha ručně skládané Alcantary – jde o jeden kus látky precizně poskládaný jako origami. Lexusu trvalo 4 roky vyvinout správnou techniku a vycvičit specialisty, kteří ji provádějí s dokonalostí mistra Takumi (podívejte se na úžasné video ZDE). Ještě zajímavější jsou pak skleněné dekorace vytvořené technikou Kikiro, tedy ručním broušením skla (pro Lexus se dnes již vyrábějí strojově) se složitými vzory vytvářejícími rafinované odlesky (video ZDE). Celé je to pak podsvícené jemným ambientním světlem inspirovaným japonskými svítilnami. Fascinující, že?

Foto: Martin Jánský

Ručně skládaná Alcantara a broušené sklo Kikiro – kabina LS je skutečné umělecké dílo

Právě spojení výjimečných materiálů a tradičních japonských technik s moderní aplikací v automobilu naprosto dokonale vystihuje přístup Lexusu: absolutní kvalita, špičkové zpracování, vytříbenost detailů a umělecké pojetí. Cítíte to z každého detailu – z prohnutých hliníkových klik, z mřížky procházející napříč celou palubní deskou, z podsvíceného dekoračního panelu před spolujezdcem, z elegantní animace čísel na klimatizaci nebo z art deco analogových hodin. Dokonce i dřevěné obložení v Lexusu funguje, i když v jiných autech působí jako rádoby-luxusní pěst na oko. Kabina Lexusu dýchá osobitostí a pobyt v ní je tak příjemný, že se vám nebude chtít ani vystupovat.

Svou roli v tom hraje i to úžasné ticho. Příkladné odhlučnění propouští do interiéru jen minimum zvuků zvenku, zbytek aktivně potlačí reproduktory audio systému. Hybridní pohonné ústrojí většinu času mlčí nebo jen tiše šeptá. Všimnete si snad jen šumění větráků klimatizace, jinak panuje na palubě ničím nerušená pohoda, kterou je skoro škoda kazit hudbou, jakkoliv ji zakázkové hi-fi Mark Levinson s 24 surround reproduktory dokáže zprostředkovat krystalicky čistě. Sedíte uvelebení v pohodlné (vyhřívané a odvětrávané) sedačce z jemné kůže s měkounkou opěrkou hlavy a záda vám něžně prokrvuje jejich masážní funkce, hladíte kožené čalounění a skleněné dekory, na konečcích prstů cítíte chlad hliníkových přepínačů a ovladačů, v dlaních sevřete kožený volant s dřevěným obložením. Nic nemůže být lepší. Snad jen když se posadíte dozadu…

Nové LS se už nabízí jen ve verzi s prodlouženým rozvorem a v nejvyšší specifikaci má vzadu dvě široce polohovatelná (vyhřívaná a odvětrávaná) křesla. Ředitelské místo vpravo vzadu má to privilegium, že z něj můžete zcela odsunout a sklopit sedadlo spolujezdce, čímž vznikne dost místa, abyste si mohli natáhnout nohy. Své křeslo pak můžete sklopit do skoro lůžkové polohy a ještě vytáhnout podpěru pro lýtka pro dokonalé pohodlí na dlouhých pracovních cestách. Jestli u toho budete pracovat, koukat na film, číst novinky z burzy nebo spát (k tomu se hodí elektricky zatáhnout záclonky na zadních dveřích a zadním oknu), to už je na vás. Kabina LS vám poskytne dost prostoru i soukromí a zcela vás odtrhne okolního světa, který bude najednou působit nepochopitelně uspěchaně.

Právě z ředitelského křesla si uvolňující charakter LS vychutnáte nejvíc, za volantem má však zážitek trochu víc šťávy. Pod pravou nohou totiž máte na povel 359 koní hybridního systému pohánějícího všechna čtyři kola, který vás na přání za zlostného vrčení vidlicového šestiválce vystřelí na stovku za pouhých 5,5 sekundy a rozjede na maximálku 250 km/h. Jenže vyklidněný charakter LS vám spíš našeptává, abyste se uklidnili, zpomalili a užívali si pohody a ticha, které vyprodukuje elektrický pohon. Na elektřinu plachtíte na okreskách, proplouváte přes obce, poskakujete v zácpách nebo neslyšně lovíte neopatrné chodce na přechodech a parkovištích.

Bohužel elektrického výkonu není tolik, abyste se zcela neslyšně odpíchli od semaforů, benzinový motor naskakuje poměrně záhy. Hybridní ústrojí tak zůstává na půli cesty, kdy už není jen tichým asistentem benzinového motoru, ale ještě pořád nemá dost síly, abyste se o něj mohli při zrychlování skutečně opřít. Když se však budete trochu snažit a přizpůsobíte mu svůj jízdní styl, dokážete z něj vytěžit velmi efektivní provoz a tichý projev.

Foto: Martin Jánský

LS je vybaveno novou generací hybridního pohonu. Je krapítek komplikovaný...

Lexus Multi Stage Hybrid System

Achillovou patou hybridních pohonů Lexus (Toyota) je převodovka s plynule měnitelným převodem (eCVT), která pomáhá sladit točivý moment benzinového motoru a elektromotoru při přenosu na kola. Teoreticky funguje dokonale (udržuje motor v ideálních otáčkách), v praxi bohužel vytáčí motor někdy až moc vysoko a drží konstantní otáčky, zatímco rychlost roste jen pozvolna, což pro řidičovo ucho působí poněkud dráždivě. Technici Lexusu to vyřešili přidáním další převodovky…

Benzinový 3,5 V6 a elektromotor jsou stále spojeny eCVT převodovkou, nově však má tři virtuální rychlosti. To vše je pak připojeno ke čtyřstupňovému měničovému automatu Aisin, čímž celkově dostáváme 10 rychlostí (3 rychlosti eCVT x 3 rychlosti automatu + 1 rychloběžka), mezi kterými se pohon LS pohybuje. Výsledkem je přirozenější akcelerace, kdy vnímáte klasické narůstání a padání otáček jako s běžnou převodovkou. Samotné řazení probíhá za méně než 100 milisekund, čili skoro neznatelně. Funguje to vážně velmi přesvědčivě!

Foto: Martin Jánský

Pod kapotou LS 500h se skrývá atmosférický 3,5 V6 a elektromotor. Na bezplatné parkování v Praze ale zapomeňte, na to má příliš mnoho koní

Jenže přizpůsobovat se autu, to není pro každého (zvlášť ne pro typické majitele – vysoce postavené manažery, kteří ostatním říkají, co mají dělat). Právě proto je v nabídce ještě o kousek rychlejší twin-turbo 3,5 V6 (kupodivu je to jiný motor než v hybridu) s výkonem 421 koní, který bude skákat, jak budete pískat. Jen v tom nebudete za 10 l na sto jako s hybridem, ale minimálně za dvanáct.

Jenže komu by to vadilo, když dá za auto 3-4 miliony korun? Uf, no, LS stojí vážně randál – to proto, že ho Lexus nabízí pouze v našlapaných výbavách. Připlácet už musíte jen za takové laskominy, jako je právě skleněný dekor Kikiro (brutálních 375 tisíc!). I bez něj však bude interiér LS výjimečnějším místem k životu než strohé německé kanceláře napěchované elektronikou. A jestli v něčem LS zaostává, je to právě tahle oblast – adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu funguje solidně, ale třeba parkovací kamerový systém už je o něco pozadu a infotainment se zastaralou grafikou a nešikovným ovládáním je vyloženě nešťastný.

Je to tak, život s Lexusem bude vyžadovat trochu zvykání – na japonský přístup, na specifický hybridní pohon nebo na klopýtající ovládání infotainmentu. Pokud si však sednete s jeho osobností, získáte hluboce promyšlené a propracované auto, které vás bude nesmírně uspokojovat, ať už ho budete řídit za volantem nebo až ze zadního sedadla. Navíc vám do života dokáže vnést ticho a do srdce zenový klid. A to je velký luxus.

Ceny Lexusu LS začínají na 2,9 milionu (benzinová i hybridní verze stojí stejně) a rostou až k 3,8 milionu za vrcholnou verzi Superior (v testu), za 3,2 milionu můžete mít LS s vizuálním paketem F-Sport. Luxus nikdy nebyl levný... Opticky vypadají ceny vyšší než u konkurence, ale nezapomeňte, že jde o long-wheelbase verzi ve vysoké výbavě, ne holátko, které musíte dovybavit prvky za několik set tisíc.

Technické údaje
Benzinový motoratmosférický vidlicový šestiválec uložený vpředu podél
Zdvihový objem3 456 cm3
Výkon220 kW (299 k) při 6 600 ot./min.
Točivý moment350 Nm při 5 100 ot./min.
Elektromotor132 kW (177 k) a 300 Nm
Celkový výkon hybridního systému264 kW (359 koní)
Převodovkaautomatická, 10 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 250 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,5 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,1 l/100 km
Objem palivové nádrže82 l
Kola a pneumatiky245/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 235/1 900/1 460 mm
Rozvor3 125 mm
Objem zavazadlového prostoru430 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama