Hlavní obsah

Proč mají BMW tak obrovské ledvinky? Protože prostě fungují

Foto: BMW

Když BMW poprvé představilo své nové SUV X7, celý internet se zhrozil. Nešlo jen o to, že samo o sobě bylo gigantické, ale hlavně proto, že mělo gigantické přední ledvinky (ozdobné otvory sání do motoru). Chcete vědět, proč?

Článek

Proč BMW přešlo na obrovské ledvinky? Odpověď je v případě X7 prostá – proporcionalita. X7 je velké SUV, přes 5 metrů dlouhé a dva metry široké. Je vážně OBROVSKÉ! Malé ledvinky na přídi by na něm proto působily komicky. Ale to, že mají velikost jako skoro celá příď E30, je trochu děsivé…

BMW si vydobylo pověst výrobce elegantních, vkusných vozů. Ani nemusíme jít tak daleko do minulosti a připomínat roadstery 328 nebo 507, stačí si vzpomenout na modely 2002 a E30 nebo skvostná kupé E9 a E24. Devadesátá léta byla zvlášť silná s trojkou E46, pětkou E39, sedmičkou E38, roadsterem Z3 a osmičkovým kupé E31 – vrcholem tradičního designu BMW.

Ale vedení automobilky cítilo, že potřebuje radikální změnu. Proto přišel Chris Bangle a fanoušci značky poprvé vyděšeně sledovali, kam směřuje design nových BMW. Další šok přišel v posledních letech s příchodem neforemných SUV ozdobených rostoucími ledvinkami. A další šok si BMW chystá pro nové kupé řady 4, jehož příď bude vypadat hodně podobně odvážnému konceptu.

Foto: BMW

Sériová verze čtyřkového kupé bude vizuálně hodně podobná konceptu

Trend obrovských masek chladičů se ale netýká jen BMW, je společný všem značkám – podívejte se na gigantické chromované grily, které už nějakou zdobí přídě Audi, Mercedesu i Lexusu. BMW teď jen přistoupilo na jejich hru. Důvodem je úspěch na klíčových trzích v Číně a USA. My Evropané máme ještě docela vytříbený vkus, ale v Číně si potrpí na co nejmajestátnější auta s co největší porcí chromu, aby na ulicích získali patřičnou pozornost, a v Americe jsou všechna auta OBROVSKÁ, takže musí mít také OBROVSKÉ masky (prakticky už je to jen pojízdný gril se světly).

Navíc se nezdá, že by tento trend zákazníky nějak odrazoval. „Pro úspěch BMW je to klíčové. Vyžadují to naši zákazníci,“ vysvětloval v rozhovoru pro britský Autocar situaci kolem zvětšujících se ledvinek Peter Henrich, produktový šéf BMW. „Chtějí na sebe upozornit a nebojí se aut se silným vizuálním charakterem. Vyhledávají je. Proto jsme se rozhodli soustředit se na ještě výraznější design.“

Dalším specifikem se stalo propojení ledvinek až do jednoho velkého mnohoúhelníku – za tím zase bylo krytí senzorů pro moderní systémy jízdních asistentů. „Propojili jsme ledvinky kvůli senzorům, ale pak jsme se rozhodli s tím skončit,“ popisuje Domagoj Dukec, současný šéfdesignér BMW. „Lidé je už prostě nepovažovali za ledvinky. Přitom maska je pro identitu auta kritická, proto příští iNext elektrické modely i4 a i3 dostanou oddělené ledvinky – hodně jsme investovali do senzorů, které dokážou vidět skrz chromované zdobení.“

Foto: BMW

Spojené ledvinky nás v budoucnosti naštěstí nejspíš nečekají

Takže hrozby spojených ledvinek jsme se zbavili, ale jejich velikost se v budoucnu rozhodně zmenšovat nebude. „Ohlasy zákazníků jsou zatím velmi pozitivní,“ pokračuje Peter Henrich. „Když jsme představili X7, lidé se divili, jak velké jsou ledvinky na přídi. Jenže zákazníkům se to líbilo a auto je velmi úspěšné. Je vyprodané na dlouho dopředu, lidé ho prostě milují. Vždycky se najdou lidé kritičtí a obávající se změn. Ale my jsme velmi sebejistí a budeme v nastoleném trendu pokračovat.“ Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat…

Reklama

Načítám