Hlavní obsah

Čínská záplava už i na českém trhu: Nejen laciné lidovky, na které konkurence cenově nestačí, ale i superdrahé kousky pro fajnšmekry

Foto: Jiří Čermák

Velký přehled známých čínských automobilek na českém trhu je tu!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už jsou tady a většinou to dělají dobře. O kom je řeč? Přece o etablovaných čínských automobilkách, které skrze oficiální importy vstoupily na český trh a uvedly tu své produkty. Někteří s velkou pompou a slávou, jiní v tichosti a klidu. Tak se pojďme podívat, kdo u nás v Česku působí.

Článek

Ještě před 15 lety jsme se čínským automobilkám smáli za jejich nepovedené kopie západních aut, případně za pokusy o vlastní výtvory. Jenže čas uplynul rychleji než kariéra operátora call centra a do Evropy se přiřítily čínské vozy - atraktivní, cenově dostupné, nikoli však bezchybné.

Každopádně s rostoucími dealerstvími roste také důvěra v čínské značky, které se Čechům navíc podbízí atraktivními slevami. Tak se pojďme tedy podívat, které hlavní automobilky ze země vynálezu střelného prachu u nás působí.

MG

Značka MG zahájila prodeje na českém a slovenském trhu 29. června 2022 a v rámci našeho rozhovoru nám její ředitel, Kamil Šilhavý, prozradil, že by rád v prodejích dohnal Mazdu. Tehdy odvážné tvrzení se však za rok stalo realitou, kdy čínské MG japonskou Mazdu na českém trhu skutečně dohnalo. A zatím to vypadá, že půjde ještě dál.

Foto: Tomáš Kopečný

MG ZS je v Česku bestsellerem značky.

Viníkem úspěchu je cenově atraktivní benzinové SUV MG ZS (od 445 000 Kč), jemuž sekunduje větší MG HS (od 664 000 Kč) doplněné plug-in hybridním EHS (od 915 000 Kč). Značka se však obula do elektromobility vysoce atraktivním hatchbackem MG4 (od 780 000 Kč) a připravuje import dalších modelů do našich končin.

Dongfeng

Dongfeng neboli Východní vítr (v překladu) u nás začínal vlastně dvakrát. Jednou se o vše měla postarat společnost Bidli Auto, ovšem ta krom navázání partnerství s Auto Esa nijak významně neoslnila. Z toho důvodu si vše vzal do rukou tuzemský import a začal budovat regulérní dealerskou síť.

Foto: Tomáš Kopečný

S resetem značky jsme se dočkali nových modelů, například T5 Evo.

S restartem značky se do Česka dostaly atraktivní modely typu T5 EVO (od 750 000 Kč) nebo pick-up DF6 (od 750 000 Kč). Nechybí však ani klasická nabídka zahrnující SUV kupé Fengon 5 (od 690 000 Kč), sedmimístné SUV Glory 580 (od 640 000 Kč) nebo kompaktní SUV velikosti Karoqu jménem Glory/Fengon 500 (od 510 000 Kč).

Foto: Tomáš Kopečný

Glory 580 nabídne sedm míst k sezení a stojí půlku co Kodiaq.

V portfoliu importu nechybí ani elektromobily, konkrétně elektrický Fengon 500 přejmenovaný na Seres 3 (od 885 000 Kč), případně elektrické T5 EVO (od 1,2 mil. Kč) a dva menší náklaďáky.

Voyah

Voyah sice přímo spadá pod Dongfeng, ovšem frčí jako samostatná značka s vlastním showroomem. Bavíme se totiž o autech v ceně přes 2 miliony korun, konkrétně o veleluxusních elektromobilech. Prozatím se u nás prodává SUV nazvané Free, nicméně další modely budou přibývat.

Foto: Voyah

Voyah v Česku začíná elektromobilem Free.

SWM

Známá italská značka SWM, kterou nedávno koupili Číňané, se na českém trhu teprve rozjíždí, nicméně už nyní na vás útočí dvěma atraktivními a skvěle vybavenými SUV. Jmenují se G01 (od 619 000 Kč) a G01F (od 664 000 Kč), přičemž první kousek reprezentuje umírněný styl, zatímco kandidát číslo dvě sportovnější provedení připomínající Dodge Hornet.

Foto: Jiří Čermák

SWM G01F je na trhu nováčkem, ovšem atraktivním.

BAIC

Ještě to není zcela oficiální, ale už víme, že na český trh potichu vstoupila automobilka BAIC. Jelikož má v tomto podniku vysoký podíl rovněž Mercedes-Benz, můžeme se dočkat některých technikálií od Němců, pochopitelně převlečených do čínského kabátu.

Foto: BAIC

Baic X55 II se u nás bude prodávat za 800 000 Kč s daní.

Prodeje zahájí nadupaný SUV model Baic X55 II (od 800 000 Kč), jehož možná doplní off-roadový kousek BAIC BJ40 Plus s benzinovým i naftovým motorem (od 1,16 mil. Kč). Pokud se to povede, mají Wrangler i Bronco velký problém.

JAC

Čínský JAC se u nás chová celkem nenápadně a zaměřuje se vesměs na korporátní klientelu nebo pronájmy. Dosud společnost na našem trhu fungovala s modely iEV7S (od 810 000 Kč), nicméně ty brzy nahradí nové kousky (první bude nejspíš e-S4). Myslíme tedy, že o JAC v Česku ještě uslyšíme.

Foto: JAC

JAC iEV7S v Česku pomalu končí, čeká na svého nástupce.

Maxus

Do světa čínských vozidel v Česku patří také Maxus, jejž má pod patronátem SAIC, který mj. vlastní rovněž MG. Pod značkou Maxus u nás koupíte menší dodávkový vůz eDeliver 3 (od 1,07 mil. Kč) a větší eDeliver 9 (1,6 mil. Kč). V nabídce importu nechybí rovněž různá užitková provedení s nástavbami, ovšem tam už jsou cenovky individuální.

Foto: Lukáš Kukla

Maxus u nás zatím nabízí jen užitkové vozy.

Great Wall

Čínský Great Wall to u nás zkouší prvně užitkovými vozy. Konkrétně s benzinovým pick-upem nazvaným Poer (od 845 000 Kč), jejž v Austrálii budete znát jako Cannon. Velikostně jde o model větší než Ford Ranger, ovšem menší než třeba Ford F-150.

Foto: Jiří Čermák

Poer znamená ve volném překladu puška.

Jde o takovou kombinaci komfortního SUV a pracovního vozu, která kopíruje několik tradičních amerických trendů. Mimo toho k nám tuzemský import vozí nové pracovní pick-upy Great Wall Steed a také ojetiny značek Great Wall či Haval.

Geely a další

Ačkoli Geely slíbilo vstup na náš trh už letos, stále se tak nestalo a nestane. Geely, mj. vlastník Volva, se do Česka přiřítí až příští rok, přičemž proti původnímu plánu začít s SUV elektromobilem Geometry C se k nám podívá nejprve spalovací model. Jaký? To zatím nevíme.

Foto: Geely

Geely chtělo na náš trh prvně s elektromobilem Geometry C, ovšem přijde jiný model vybavený spalovacím motorem.

Mezi další adepty, kteří by výhledově rádi do Česka, patří například Xpeng, ORA, Wey, Aiways či BYD. Naopak se k nám nehrne Polestar, Nio, Hongqui nebo také čínsko-švédská značka Lynk & Co, která své vozy nejen prodává, ale primárně pronajímá. Nic se však nemění na tom, že čínská automobilová ofenziva v ČR už začala a teprve nabírá na obrátkách.

Načítám