Hlavní obsah

TEST: Čínský Dongfeng Fengon 5: Evropané pořád chtějí normální motory, jen už je málokdo nabízí

Foto: Lukáš Kukla

Poctivý spalovák? Ano, je to ovšem něco za něco, jelikož spotřeba může vystoupat až k deseti litrům na sto.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dříve byla českým snem nová jedničková Octavia TDI v kombíku s tažným zařízením. Dnes už řada lidí pokukuje po nějakém tom SUV, ale stále s poctivým spalovákem. Jde o přirozený vývoj chutí evropských řidičů, do nějž vstupují také emisní předpisy zabíjející jednoduché spalovací motory. Jenže kde je poptávka, tam je i nabídka. Tahle ale pochází až z daleké Číny…

Článek

Příchod čínských automobilek na český trh není budoucnost, nýbrž přítomnost. V září 2021 se u nás začaly prodávat automobily Dongfeng, nicméně importér vsadil na špatnou kartu jménem Bidli Auto, proto se vloni uskutečnil velký dealerský restart.

Foto: Lukáš Kukla

Dongfeng u nás sice představil nové modely, ovšem na ty stávající se trochu zapomnělo.

Ten přinesl nejen nové autorizované prodejce, ale i nové modely – T5 EVORich 6 (DF6) – dosud určené pouze neevropským trhům. Jenže co běžné stálice Dongfengu, které se u nás prodávají už od začátku, jen o nich málokdo ví? Jeden takový vůz jménem Fengon 5 jsme vyzkoušeli.

Kdyby čínští marketéři znali evropský trh, jakože reálně jim je celkem volný, jistě by Fengon 5 nazvali SUV kupé, a to kvůli svažující se zádi. Ovšem to, co na první pohled nelze vidět, jsou reálné proporce auta.

Foto: Lukáš Kukla

Pohledem dnešního marketingu jde o jasné SUV kupé.

Nejde jen o délku takřka 4,7 metru, ale o šíři činící 1,86 metru, kterou vůz strčí do kapsy i prostornou Škodu Karoq. Teprve až blízké setkání ukáže, o jak velké a těžké (provozní hmotnost 1665 kg) SUV jde.

Z hlediska designu se čínské automobilky poněkud polepšily a v řadě případů přestaly kopírovat modely zavedených značek. Pravda, často se inspirují nějakým vizuálním prvkem známým v Evropě, ale jinak se povětšinou snaží kráčet vlastní cestou, kolikrát za pomoci dobře zaplacených, schopných evropských designérů.

Foto: Lukáš Kukla

Design má Fengon 5 vlastní, ale některé prvky vnějšku i vnitřku znáte od jiných značek.

No a výsledkem je právě moderní Fengon 5, jehož vzhled vám sice přijde povědomý, ale zároveň jedinečný. A rozhodně nejde říct, že by šlo o nevzhledné auto, naopak.

Nelogické prvky výbavy

Dalším specifickým unikátem je interiér, který výbavově odpovídá čínským trendům. Z tohoto důvodu máte už ve standardu čalounění sedadel i dveří syntetickou kůží připomínající Nappu, panoramatické střešní okno, hi-tech ovládací panel klimatizace, bezklíčkový přístup i startování, litá 18palcová kola, čelní kameru pro nahrávání jízdy, světelnou projekci loga Dongfeng v zrcátkách nebo elektricky nastavitelnou sedačku řidiče.

Foto: Lukáš Kukla

Takže v základu máte sedačky z kvalitní syntetické kůže Nappa, ovšem bez výhřevu.

Na druhou stranu se v rámci standardu nedočkáte třeba výhřevu sedadel, zatmavených skel (model na snímcích je má dodělávaná) nebo kloudného infosystému, který je celkově poněkud ořezaný o praktické funkce.

Prvky jako fotochromatické zpětné zrcátko, pokročilé asistenční systémy, adaptivní tempomat, vícezónová klimatizace, adaptivní světla, head-up displej, bezdrátová nabíječka mobilů, vyhřívané čelní sklo, pohon 4 × 4, online služby nebo podpora Apple CarPlay/Android Auto se pak nenabízejí vůbec.

Také byste si uměli představit, že oželíte např. drahé střešní okno či kůži, abyste místo toho dostali něco daleko užitečnějšího, viďte?

Foto: Lukáš Kukla

Některé výbavové prvky, které jsou běžné u evropských nebo japonských značek, byste ve Fengonu 5 hledali marně.

Možná vás napadne, jak je ve vozidle řešená navigace? Zcela jednoduchým mapovým rozhraním iGo, jaké používá i konkurenční MG Motors.

Foto: Lukáš Kukla

Navigace? Ano, je tu – základní iGo.

Celkové zpracování kabiny už platí za solidní, nicméně pár nedokonalostí se tu najde. Mluvíme například o laciném látkovém krytu střešního okna nebo levně působících tlačítkách na volantu, což jsme už kritizovali u Glory 500.

Foto: Lukáš Kukla

Ovládací tlačítka na volantu nepůsobí příliš kvalitním dojmem.

Nijak zvlášť se nevyšvihl ani palubní počítač, co tají i průměrnou spotřebu paliva, a nikterak hitparádně s ohledem na cenu nepůsobí ani parkovací kamera. V Číně mají holt jiné priority.

Jednoduchý agregát

Srdcem vozu pohánějícím přední kola je turbodmychadlem přeplňovaná zážehová patnáctistovka, která produkuje solidní výkon 101 kW (137 koní) a točivý moment 220 Nm.

Foto: Lukáš Kukla

Pod kapotou nemáte co dělat, což vám auto naznačí těmito nápadnými kryty.

Když se podíváme do Číny, tam se Fengon 5 1,5 turbo nabízí ve výkonnějších provedeních, přičemž nebudeme daleko od pravdy, když vzneseme myšlenku, že je model kvůli evropským emisím zbytečně škrcen. Na druhou stranu jde o pole nezorané pro různé úpravce a chiptunery.

O řazení se tu stará výhradně variátor CVT, což s sebou nese úskalí ve formě projevu agregátu (vytáčení, držení v otáčkách apod.), ale také naprostou „blbuvzdornost“ a naprosto plynulý chod. Do města tedy ideál, na dálnici horší.

Foto: Lukáš Kukla

O řazení se tu stará výhradně variátor CVT.

S tím souvisí rovněž spotřeba. Pakliže s CVT pracovat umíte, dostanete se v kombinaci na 9,2 litru na sto. Pakliže ne, jezdíte za deset. Což je vážně dost, ale má to i své výhody…

Přeplňovaná neelektrifikovaná čtyřválcová motorizace Fengonu 5 má na rozdíl od většiny motorů používaných konkurenty nepřímé vstřikování paliva, takže lze bez problémů přestavět na pohon na LPG. Rovněž jde o konstrukčně jednodušší řešení bez filtru pevných částic, tudíž servisní vyhlídky do budoucna se teoreticky jeví jako méně nákladné.

Foto: Lukáš Kukla

Auto jezdí takřka za 10 litrů na sto, ovšem výměnou za konstrukční jednoduchost agregátu.

V rámci bezpečnosti jízdy je to jen na vás, ABS, elektronické stabilizaci a nastavitelné intenzitě posilovače řízení, k tomu máte 4 airbagy, kdyby došlo na nejhorší. Hlídání čar, nouzové brzdění, čtení značek a další legrácky tu chybí. Pro někoho výhoda, pro jiného důvod, proč odmítnout.

Z hlediska nastavení podvozku jde o auto sice komfortní, nicméně větší nerovnosti nebo výmoly vám dá tvrději pocítit. Sice se tím eliminuje houpavost, nicméně na odladění odpružení mohli čínští inženýři daleko lépe zapracovat. Ostatně ukázkovým příkladem může být právě nedávno testované T5 EVO od stejné značky.

V závěru testu jsme vyzkoušeli rovněž práci ABS / stabilizace ESC v rámci simulovaných krizových situací, konkrétně na nouzovém brzdění a smyku přední nápravy. Zkouškami na akreditovaném dopravně-výcvikovém centru Polygon Hradec Králové však auto obuté na zimních pneu Matador Nordicca prošlo bez výhrad. Žádné anomálie, žádná destabilizace či nestandardní chování ABS/ESC, takže se za jeho volantem určitě nemusíte ničeho bát.

Čínský Dongfeng Fengon 5, jejž nám pro test zapůjčila brněnská společnost CanoCar, stojí od 709 990 Kč, zatímco vyšší výbava vyjde na 747 490 Kč. Fešácky laděné SUV je pro Evropana vůz s určitými kompromisy a nelogicky poskládanými prvky výbavy, na druhou stranu ovšem přináší to, po čem řada lidí prahne – jednoduchý motor a minimum asistenčních systémů. Nejde tedy o masovku, ale svou spokojenou klientelu si tohle SUV právoplatně nachází a nacházet bude.

Technické údajeDFM Fengon 5 Classic
Motorzážehový řadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon101 kW (137 k)
Točivý moment220 Nm
Převodovkabezestupňové CVT
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 665 kg
Spotřeba (kombinace)9,9 l/100 km (WLTP)
Max. rychlost180 km/h
Objem palivové nádrže58 l
Kola a pneumatiky235/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 685 / 1 865 / 1 645 mm
Rozvor2 790 mm
Světlá výška200 mm
Objem zavazadlového prostoru379 l

Reklama

Načítám