Hlavní obsah

„Nový“ Jaguar XJ220? Jeden je na prodej za 13 milionů

Foto: RM Sotheby's

Jaguar XJ220 byl sice nejrychlejším silničním autem jen krátce, dodnes však platí za velmi rychlý vůz. Tento kus nemá najeto ani pět set kilometrů

30. 10. 2021

Superauta devadesátých let mají jakési kouzlo, které se těžko popisuje. Dělá to ten starý dobrý surový výkon, nezkrocený elektronickými strážnými anděly? Nebo jednoduchý, avšak přesto poutavý design, který navzdory absenci výrazných prvků (nebo možná právě proto) postupem let nezestárnul, ale naopak dozrál? Těžko říct, jedno je však jisté – patří k nim i Jaguar XJ220. Jeden zrenovovaný kus je právě na prodej a odhadovaná cena může vystřelit až ke 13 milionům Kč.

Článek

Nejrychlejší silniční auto světa. To je titul, kterým se mohl ve své době chlubit britský supersport Jaguar XJ220 – tedy alespoň do doby, než mu jej vyfoukl jeden jeho krajan. Přesto jde se zrychlením z nuly na stovku okolo čtyř sekund a maximálkou téměř 350 km/h i v dnešní době o velice rychlé auto. Ba co víc, pořád vypadá k světu. A to i přesto, že na rozdíl od dnešních supersportů nemá rozšklebený čumák, velké zadní křídlo nebo dvacetipalcová kola, možná právě proto časem tak dozrál, kdo ví.

Foto: RM Sotheby's

Jen samotná renovace vozu stála 2,7 milionu korun

Tento kus z roku 1993 je jedním z pouhých 282 kusů, které všeho všudy brázdily světové silnice, což z něj dělá dokonce exkluzivnější záležitost, než byli někteří jeho konkurenti – jmenovitě třeba Lamborghini Diablo, kterého díky nespočtu verzí vzniklo minimálně trojnásobek kusů.

Úchvatné potom je, že tento konkrétní XJ220 je po renovaci a ve stavu prakticky nového auta – tachometr neboli „milometer“, jak se často v Británii říká, totiž ukazuje nájezd pouhých 295 mil, tedy na naše jednotky nějakých 472 kilometrů!

Počátky programu XJ220 se datují až do roku 1988. Začátkem osmdesátých let totiž poměrně úspěšně soutěžil tým TWR s Jaguarem XJ-S v sérii cestovních vozů. Když se osvědčil, dostal v roce 1985 jeho vedoucí Tom Walkinshaw nabídku podílet se na projektu Sportovních vozů Skupiny C. Tým TWR tehdy na tuto nabídku kývnul, a vznikla z toho velmi úspěšná spolupráce, kdy se podařilo vybojovat hned tři vytrvalostní tituly mezi výrobci a dvě výhry na ikonických okruzích Le Mans a Daytona v rámci vytrvalostního šampionátu Sportovních vozů.

Foto: RM Sotheby's

Původně zamýšlený 6,2l dvanáctiválec ustoupil kompaktnějšímu 3,5l šestiválci. Díky dvěma turbodmychadlům byl však kupodivu výkonnější

Walkinshaw i automobilka během těch šesti let získali slušnou odbornost a technologie, a tak bylo z čeho těžit – skoro se nabízelo vyrobit supersport vycházející ze závodního programu, ve kterém se zrodily ikony jako například Jaguar XJR-9, který zvítězil v Le Mans v roce 1988.

Vedení automobilky však projekt neposvětilo, a tak zhruba tucet nejzkušenějších techniků a inženýrů, přičemž většina z nich se podílela právě na projektu pro Skupinu C, muselo supersport s budoucím názvem XJ220 vyvíjet ve svém volnu. Opět tedy nezbývalo než se obrátit na TWR, byla založena nová firma jménem JaguarSport, domovem projektu pak byla malá továrna ve městě Bloxham v hrabství Oxfordshire.

Foto: RM Sotheby's

V interiéru řidič najde jen to nejnutnější, hlavní zábavou tu byla jízda samotná. Řadilo se pětistupňovou manuální převodovkou

Navzdory tomu, že šlo o projekt vznikající mimo pracovní dobu, byl ohlas veřejnosti na Motor Show v Birminghamu v roce 1988 skvělý. Jak jinak, koncept Jaguaru XJ220 měl 6,2l atmosférický dvanáctiválec o výkonu přes 500 koní a pohon všech kol.

Masivní dvanáctiválec však nakonec ustoupil menšímu 3,5 V6 twin-turbo, který byl paradoxně výkonnější – koneckonců závodní verze téhož motoru poháněla typ XJR-10 a XJR-11. Autu však kupodivu zůstalo hliníkové šasi uspořádané ve tvaru včelích pláství, stejně tak i podvozek použitý na konceptu z roku 1988. Ve jménu ušetření nákladů a zjednodušení konstrukce však XJ220 přišel i o pohon všech kol, a produkční verze tak je striktní zadokolka.

Na první pohled se to jeví jako zhoršení, ale XJ220 byl díky menšímu motoru a absenci předního pohonu o dost lehčí, výhradně zadní pohon pak dodal autu surovější chování, což krásně kontrastovalo s ladnou, téměř nenápadnou karoserií. XJ220 se navíc vydal ve šlépějích klasického typu C, typu D a velmi pohledného typu E. Do té doby navíc jediným modelem Jaguaru s motorem před zadní nápravou byl typ XJ13, který byl svého času s na svou dobu fantastickou maximální rychlostí 340,8 km/h nejrychlejším autem světa, podobně jako kdysi dávno před ním typ XK120.

Výroba probíhala v letech 1992 až 1994, kdy se podařilo vyrobit 281 silničních kusů (282 včetně konceptu) – tento konkrétní má pořadové číslo 72. Jde o krásný pravostranný kus v barvě Le Mans Blue s černým koženým interiérem. Prvním majitelem byla britská firma Talacrest Limited, která vůz vlastnila až do října 1994. Následně byl vůz s nájezdem pouhých 100 mil prodán do Singapuru.

Šlo o firmu Hong Seh Motors Pte Limited, vůz byl potom v roce 1996 překvapivě přihlášen v Malajsii – přestože fyzicky byl stále v Singapuru. Po dlouhých letech v depozitu se majitel společnosti Hong Seh rozhodl vůz vytáhnout opět na světlo světa a zahájit rozsáhlou renovaci – vůz svěřil do rukou odborníků z firmy Don Law Racing, která se nachází v britském Newcastlu, konkrétně tom méně známém v blízkosti řeky Lymy ve střední Anglii.

Firma Don Law Racing už v roce 2007 odkoupila přímo od automobilky Jaguar veškeré zbývající náhradní díly pro vozy XJ220, měli tedy všechno potřebné vybavení pro vykonání renovace, která probíhala od května 2017 do srpna 2018. Koho by zajímalo, co všechno bylo potřeba na autě udělat: generálka motoru, kompletní výměna palivové soustavy, renovace chladicí soustavy, výměna klimatizace, renovace všech brzdových třmenů, tlumičů i čepů. Nakonec byl vůz ještě vůz opětovně nalakován.

Opravy samy o sobě celkově stály celých 89 tisíc liber, tedy 2,7 milionu korun. Díky tomu je však tento Jaguar XJ220 v naprosto skvělém stavu a připraven rozburácet své srdce vyvinuté ve světě motorsportu. Odhadovaná cena je 375 až 425 tisíc liber. Tedy v řeči českých korun 11,4 až 12,9 milionu.

Reklama

Sdílejte článek