Hlavní obsah

Kultovní Ford Bronco se oficiálně podívá do Evropy, a to se vší parádou

Foto: Ford

Ford Bronco přijde oficiálně i do Evropy! Víme kdy, nevíme s jakým motorem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když Ford ohlásil návrat ikonického Bronca, přijala široká veřejnost tuto zprávu s nadšením. Navzdory původním prohlášením se znovuzrozený kultovní off-road podívá rovněž do Evropy, a to se vší americkou parádou! Problém je jen v tom, že půjde o přísně omezenou sérii a že jí dočkáme až koncem příštího roku. Vyplatí se počkat?

Článek

Bronco od Fordu symbolizovalo už v debutním roce 1966 svobodu pohybu. Přece jen schopný off-road s pořádným motorem a zkušeným řidičem za volantem zastavilo jen máloco.

Foto: Ford

Bronco poprvé debutovalo v roce 1966, podruhé v roce 2020

Je tedy pochopitelné, že když v roce 2020 uvedl modrý ovál v domovské Americe jeho nástupce, vzali koupěchtiví nadšenci značkové showroomy útokem a vykoupili podstatnou část produkční kapacity Fordu. Automobilka se také nechala slyšet, že do Evropy vůz nepřijde, nicméně nyní změnila názor…

Koncem roku 2023 se skutečně dočkáme velice limitované série oficiálních čtyřdveřových modelů s levostranným řízením homologovaných pro Evropu, a to se vší parádou, jakou severoamerický hřebec nabízí.

Foto: Ford

Podle všeho nebudou Evropani ošizeni o plnou parádu, jakou Bronco nabízí

Tak prvně by neměly přijít žádné brutální designové změny, což je alespoň dle prvních oficiálních snímků potvrzené. Retro vzhled a odkaz na původní model se tedy zachová i pro Evropu.

Základem vozu tedy zůstává žebřinový rám, nezávisle zavěšený předek a tuhý zadek s pětiprvkovým zavěšením. Kola se nabízí v rozměrech 17 či 18 palců, vždy obutá na pneu s hrubým vzorkem. Volitelně se hodí taktéž různé ochrany podvozku, nádrže či boční prahy.

Foto: Ford

Základem vozu je žebřinový rám, nezávislé zavěšení vpředu a tuhá náprava vzadu

Dále nepřijdeme ani o kulaté lampy, nacvakávací lemy blatníků, terénní měřiče, vázací body, čtyřdílnou odnímatelnou střechu, odnímatelné dveře (za osm minut hotovo), zrcátka před čelním sklem a zajisté ani o vaky na uložení demontovaných součástek. Alternativně si můžete vyměnit rovněž čelní masku či přední nárazník.

Autentičnost automobilu podporují ještě skryté detaily (easter eggy) oslavující historii modelu. Jde zejména o loga Bronca, grafiku ilustrující původní modelovou řadu 1966, otvírák na lahve v kufru nebo o GPS souřadnice míst, kde se Bronco během vývoje testovalo.

Foto: Ford

Těšit se lze i na tzv. easter eggy připomínající historii vozu

Jenže samotným autem to nekončí, proto bude možné si jej vybavit různými doplňky typu střešní stan, světelná rampa, nosiče vybavení, omyvatelné potahy sedadel a jiné vymoženosti. No zkrátka Amerika ve spreji se štemplem z Bruselu.

Do terénu s kozou

Jelikož originál z 60. let vyniká vysokou terénní prostupností, nemohl ani jeho nástupce zklamat, k čemuž mu dopomáhá systém pojmenovaný G.O.A.T., což s vynecháním teček znamená v překladu z angličtiny koza. V případě Fordu se však bavíme o Goes Over Any Type of Terrain, tedy o technologii umožňující průjezd jakýmkoli terénem.

Foto: Ford

Také dospělé Bronco má stejně jako Sport systém G.O.A.T.

Celý balíček techniky starající se o pohon 4×4 s redukcí nabídne několik silničních režimů (Normal, Eco, Sport, Kluzko) a také pár terénních profilů (Bláto/vyjeté koleje, Písek, případně u vybraných specifikací ještě závodní Baja). V závislosti na profilu se mění odezva motoru, převodovky i řízení. Sami jsme si toto v praxi zkusili u sesterského Bronca Sport (příbuzný Fordu Kuga) při našem zimním objevování jihlavského tankodromu.

Pokud jde o zastavěnou rozvodovku, pak se nabízí buď elektronická s možností řazení za jízdy, anebo mechanická s dostupným samočinným režimem 4×4. Zadní diferenciál je uzávěrkou vybaven standardně, zatímco volitelně si lze poručit ještě zavření předku nebo systém rozpojení předního stabilizátoru kvůli zvýšení zkřižitelnosti náprav.

Foto: Ford

Vůz jde hezky očesat (střecha, dveře), díly uložit do příslušných obalů a vozit je s sebou

Do toho tu máme sadu asistentů nazvanou Trail Toolbox, tedy set off-roadových technologií pomáhajících řidiči zdolat nástrahy číhající mimo silnice.

Hledejme tu tedy komplexní terénní tempomat aktivní do 31 km/h, technologii zmenšující poloměr otáčení až o 40 %, systém řízení zrychlování/zpomalování jedním pedálem nebo stabilizační funkci zabraňující převrácení vozu či destabilizaci taženého přívěsu.

Foto: Ford

O terénní vychytávky rozhodně nebude nouze, avšak potěší i silniční výbava

Naděje v šestiválec

Uvnitř se můžete mimo záplavy airbagů včetně okenních těšit na palubní desku inspirovanou prvním Broncem, odolné materiály, integrovaná madla, bezdrátovou nabíječku mobilů nebo na silikonem utěsněné a pryžem chráněné fyzické spínače, díky čemuž k nim nepronikne vlhko či prach.

Přístrojová deska je polodigitální, středový displej poté 12palcový, zrcadlící rozhraní Ford SYNC 4. Samotná palubní deska též nabízí držáky pro palubní kamery či mobily a k nim příslušné 12V i USB napájecí vstupy.

Foto: Ford

Jelikož Ford zatím neuvolnil snímky interiéru evropské specifikace, nabízíme pohled na severoamerické provedení

Pokud máte raději Apple CarPlay/Android Auto, jistě vás potěší systémová kompatibilita už ve standardu. Pro milovníky kvalitní muziky Ford připravil prémiové hi-fi, zatímco bezpečnostní stránku věci podpoří panoramatický kamerový systém s pohledem na kola, vhodný nejen pro parkování před obchoďákem.

Co si zatím Ford drží pod pokličkou? Mimo cen a výbav ještě pohonný agregát. Můžeme tedy jen předpokládat, že se evropští klienti dočkají nejspíše silničních i terénních specifikací (pouze čtyřdveřových), ovšem těch honosnějších (soudě i dle oficiálních fotek). Nemyslíme si také, že by modrý ovál pro Evropu draze homologoval nějaké holobyty.

Foto: Ford

Opět pohled do kabiny severoamerické verze

Z této myšlenky vychází i spekulace o zážehové motorizaci. Máme za to, že 2,3litrový čtyřválec spojený se sedmirychlostním manuálem zůstane v Americe a my se svezeme s 2,7litrovým šestiválcem spárovaným s automatickým desetikvaltem.

Jde však pouze o naše domněnky podpořené tím, že si potenciální klienti podle nás budou chtít hodně dopřát, s automatem si lze lépe pohrát v rámci emisních testů a v neposlední řadě se na nás motory V6 řítí také v RangeruRangeru Raptor. Takže doufejme…

Foto: Ford

Motorizace? Oficiálně nikdo neví, ale všichni doufají v šestiválec

Jak jsme avizovali na začátku, evropské Bronco sice bude, ale bude velmi málo kusů a přijdou až koncem roku 2023. Co tedy dělat, pokud svůj vyvolený vůz chcete hned anebo se na vás nedostane?

Inu to, co teď. Zajděte k vybraným prodejcům dovážejícím (a schvalujícím) americké vozy individuálně a jedno dospělé Bronco či menší Bronco Sport si od nich poručte. Upozorňujeme ovšem, že v takovém případě nebudete mít oficiální EU kus, a tudíž ani záruku/podporu v celé autorizované síti Fordu. Ale takhle to u individuálů zkrátka chodí.

Foto: Tomáš Kopečný

Je na vás Ford Bronco příliš velký? Zkuste variantu Sport, dostupnou formou individuálního dovozu

Těšíte se? My ano. Totiž potom, co evropský Jeep Wrangler přesedlal jen plug-in hybridní ústrojí a UAZ Hunter přestal být dostupný i žádaný, začal na českém trhu chybět oficiálně dovážený účelový pravověrný off-road krabicového tvaru. A tuhle mezeru, zdá se, vyplní Ford Bronco, ale počkáme si…

Reklama

Související témata:
Načítám