Hlavní obsah

Čtyřválec u levných aut? Spíše zázrak než standard

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Lada 4 x 4 má čtyřválec už léta a dosud nepodlehla módnímu trendu tříválců. Kvůli klasickému motoru se čtyřmi písty však nemusíte kupovat jen dinosaury

4. 2. 2020

Kdysi šlo o naprostý základ, dnes už musíte buď hledat, studovat, anebo si připlatit. Řeč je o čtyřválcových motorech v cenově dostupných autech, která si může dovolit většina z nás. Ponořili jsme se do technických tabulek a máme pro vás poslední levné čtyřválcové mohykány.

Článek

Většina starých cenově dostupných aut měla čtyřválcové motory, ať už šlo o objemy 1,2 litru nebo třeba rovné dva litry. V současnosti hojně rozšířené tříválce jste dříve mohli potkat více méně jen v malých městských autíčkách nebo jako zástavbový pohon nějaké lacinější domácí buggy. Doba pokročila, proto se dnes dokonce některé automobilky v reklamách chlubí tím (Hyundai), že do aut dávají čtyřválcové motory.

Polemiku o tom, jestli je to dobře, nebo není, dnes vynecháme. Moderní tříválcové motory mají své výhody i nevýhody. Kvůli unijním předpisům mají například nižší emise, případně hmotnost, ale jsou také celkově složitější a mnohdy opatřeny turbem nebo jinými „udělátky“. My se však zaměřili na cenově dostupná auta, která si může dovolit většina z nás a pod jejichž kapotou pracuje čtyřválcový agregát.

Citroën C3

Francouzská automobilka Citroën sice nabízí model C3 se tříválcovými motory, ale pouze v benzinovém provedení. Pokud sáhnete po základním dieselu, dostanete vznětovou patnáctistovku, ve které pracují čtyři písty. Momentálně na tento model běží akční kampaň, takže nové chrochtající vozítko se čtyřválcem pořídíte za necelých 330 tisíc korun.

Foto: Citroën

Citroën C3 nabídne dieselový čtyřválec za necelých 330 tisíc, což je hodně slušná cena

Fiat Qubo

Fiat má poslední skladové vozy rodině orientovaného prcka se jménem Qubo. Za výprodejovou cenu necelých 276 tisíc máte pod kapotou čtyřválcový benzinový agregát o objemu 1,4 litru a výkonu 77 koní. Pokud jste fanoušci stlačeného zemního plynu, můžete sáhnout po CNG variantně, ale ta stojí skoro o 80 tisíc korun více. Tak či onak dostanete ve standardu čtyři válce.

Foto: Fiat

Levného fiata můžete mít i s pohonem na CNG. Pak ale přestane být levný

Honda Jazz

Japonská Honda patři k dražším značkám, ale pár desítek tisíc za Jazz se díky prostornosti a rozměrům vozu určitě vyplatí. Modelová řada 2020 má navíc akční ceník, takže základ se čtyřválcovým motorem o objemu 1,3 litru a výkonu 102 koní vyjde na necelých 360 tisíc. Navíc dostanete šestirychlostní manuální převodovku a rozumnou výbavu.

Foto: Honda

Honda Jazz je sice dražší, ale prostorná a variabilní

Lada 4 x 4

Lada Niva má po faceliftu a my už známe české ceny. Třídveřový model sice poněkud podražil, ale zase nabídne upravený interiér, celkově lepší odhlučnění, přepracované topení a díky jednomu airbagu také větší bezpečnost. V základu za 355 tisíc korun sice nedostanete mnoho komfortní výbavy, ale spíše praktické prvky (stálý pohon 4 x 4, redukci, uzávěrku) a také osmiventilový čtyřválcový motor o objemu 1,7 litru.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Lada Niva do města? Existuje! Jmenuje se Urban a má také čtyřválec

Hyundai i30

Nejlevnější hatchback i30 začíná v akčním ceníku na částce 299 990 Kč. Myslíte si, že má v základu tříválec s turbem? Omyl! Standardem je zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 100 koní. Podobně jako u Hondy tady dostanete šestirychlostní manuál, a navíc ještě pětiletou záruku bez omezení nájezdu kilometrů.

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 koupíte jako hatchback, kombi nebo liftback

Kia Rio

Malá Kia Rio startuje na akční částce 274 980 Kč a v základu nabízí čtyřválec o objemu 1,25 litru naladěný na výkon 84 koní. Ani sériová výbava není špatná, máte tu přehrávač na MP3, klimatizaci nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Byť jde o konstrukčně starší model, pořád má co nabídnout, a hlavně disponuje čtyřválcovým motorem už v základu.

Foto: Kia

Kia Rio má v základu čtyřválec, slušnou cenu a sedmiletou záruku navrch

Dacia Sandero

Rumunská Dacia nabízí do svého velmi dobře prodávaného vozu také čtyřválcový diesel, který nabídne výkon 95 koní a objem 1,5 litru. Jde tedy o jedinou možnost, jak dostat u Sandera v základu čtyři válce a vejít se do 300 tisíc korun. Pokud byste přece jen chtěli benzin, koukněte na Dokker, který má pod kapotou výhradně čtyřválce.

Foto: Dacia

Dacia Sandero je jedním z nejúspěšnějších modelů rumunské automobilky

Suzuki Ignis Hybrid

Japonská automobilka Suzuki má jeden z nejlevnějších crossoverů na trhu. Jmenuje se Ignis a prodává se s mild-hybridním motorem o objemu 1,25 litru. Čtyřválcový zážehový agregát má výkon 90 koní a spolupracuje s pětirychlostním manuálem. V základu vyjde vůz na necelých 253 tisíc, zatímco za čtyřkolku zaplatíte skoro 330 tisíc. Stále však jde o kvalitní a cenově dostupný vůz.

Foto: Suzuki

Suzuki Ignis má na výpomoc elektromotor, ale ceny zůstaly příznivé

SsangYong Tivoli

Jihokorejská automobilka SsangYong se sice zaměřuje více na SUV a pick-upy, nicméně jejich nejlevnější model startuje na částce necelých 370 tisíc. Jde tedy o vyšší horní strop, nicméně za svoje peníze dostanete benzinovou čtyřválcovou patnáctistovku s turbem naladěnou na výkon 163 koní a šestirychlostní manuální převodovku.

Foto: SsangYong

SsangYong Tivoli je sice dražší, ale za to nabídne ve standardu hodně výbavy a silný čtyřválcový motor

Tak to byl stručný průřez českým trhem a nabídkou cenově dostupných automobilů, u kterých můžete mít v základním provedení čtyřválcový agregát. Preferujte čtyř či více válcové motory, nebo jste zastánci moderních tříválců?

HLASUJTE: Jaký typ motoru preferujete?
Tři válce stačí
5 %
Mám rád klasické čtyřválce
74.3 %
Volím pětiválce nebo šestiválce
12.2 %
Motor by měl mít osm a více válců
8.5 %
Celkem hlasovalo 12805 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.