Hlavní obsah

„Čtyřkolka“ pro BMW M3 a M4 ve verzi Competition!

Foto: BMW

Nových M3 a M4 Competition se už teď na mokru ani na sněhu bát nemusíte!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Debat o kontroverzním designu už snad bylo dost, teď zase něco o pohonu. Nová BMW M3 a M4 totiž nově nabízí ve verzi Competition (to je ta o výkonu 510 koní) také pohon všech kol. A ano, jedná se o ten vychytaný přepínatelný systém, který dávají i do M5!

Článek

Pro puristy se stále bude i silnější verze Competition nabízet rovněž ve variantě s manuální převodovkou a zadním pohonem, ale ti, kteří si zvolí cestu neochvějné trakce a drtivé rychlosti na úkor zábavy, se budou muset spokojit výhradně s automatem. M3 a M4 Competition se čtyřkolkou a v manuálu se zkrátka dělat nebudou. Na tom asi v zásadě není nic špatného, protože staromilci stejně chtějí chtějí manuál zpravidla s pohonem pouze zadních kol.

Foto: BMW

M3 a M4 jsou si podobná jako vejce vejci. Hlavní vizuální rozdíl je při pohledu z boku v počtu dveří a tvaru střechy, zezadu má potom M4 (vlevo) nižší a širší linii zadních svítilen než M3

Ať už však zvolíte M3 či M4 s manuálem a zadním pohonem, automatem a zadním pohonem, případně automatem a pohonem všech kol, o pohon se bude v každém případě starat dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o výkonu 510 koní a točivém momentu 650 Nm. Hlavní výhoda „čtyřkolky“? Přirozeně lepší přenos výkonu na silnici, a tudíž i lepší zrychlení – ve sprintu z nuly sto je čtyřkolka rychlejší o 0,4 vteřiny, což nám ve výsledku dělá velmi slušných 3,4 vteřiny – to je dokonce o chlup lepší čas, než jaký před necelými dvaceti lety umělo Ferrari Enzo nebo Porsche Carrera GT!

Budete-li chtít někde na opuštěném letišti nebo německé dálnici otestovat maximální rychlost, omezovač vás zarazí ve 250 km/h. Ovšem s příplatkovým balíčkem M Performance Package to lze zvednout až na rychlost 290 km/h.

Nějaké nevýhody pohonu všech kol? Ale ano. Jelikož je tu potřeba hnát sílu motoru nejen dozadu, ale i dopředu, je potřeba více komponentů, a s tím jde ruku v ruce vyšší hmotnost. Standardní M3 a M4 o výkonu 480 koní by měly vážit prakticky stejně, tedy 1 700 kilogramů, verze Competition jsou pak vždy o 30 kilo těžší. Ovšem verze s pohonem všech kol zastaví ručičky vah na hodnotě 1 800 kilogramů. BMW však tvrdí, že těch pár nevýhod vyšší hmotnosti hravě převáží výhody.

Zbrusu nový pohon všech kol M xDrive s preferencí zadní nápravy rozděluje výkon mezi přední a zadní kola pomocí vícelamelové spojky, přičemž na zadní nápravě je pak ještě M diferenciál, rozdělující výkon mezi jednotlivá zadní kola dle potřeby.

Systém má celkem tři nastavení. V běžném režimu 4WD jde výkon po většinu času na zadní kola, a ta přední se připojí jen v případě, že je to nezbytně nutné. 4WD Sport je pak režim pro stálou čtyřkolku, avšak s výraznou preferencí zadku. A režim 2WD, jak už asi tušíte, umožní řidiči užít si kouř od pneumatik, živější záď, a vlastně tak trochu rychlejší srdeční tep – tedy vše, co k pravé řidičské zábavě patří. Bystrý čtenář se jistě domnívá, že jde o systém převzatý z větší M5 – a je tomu opravdu tak.

Ceny začínají u standardní M3 sedan s výkonem 480 koní na částce 2,23 milionu korun, kupé M4 je pak o sedmdesát tisíc dražší. M3 Competition pak začíná na částce 2,34 milionu, kupé je v tomto případě o čtyřicet tisíc dražší. Verze s pohonem všech kol M xDrive pak budou zhruba o 80 až 90 tisíc korun dražší. Již brzy se pak můžeme těšit na verze M4 kabrio a poprvé v historii také M3 Touring, tedy kombi!

Reklama

Související témata:
Načítám