Hlavní obsah

Nelíbí se vám design nových BMW? Máte smůlu!

Foto: BMW

Už dlouho nevzbudil design nového modelu takovou vlnu nevole. Za všechno můžou bobří zub... obří ledvinky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ať si otevřete jakoukoliv diskuzi pod článkem o nových BMW, najdete v ní výkřiky a slova jako: „ztráta identity“, „hnus“ a „BMW si už nikdy nekoupím“. Automobilka o tom ale ví a nyní na to i upřímně reaguje.

Článek

Jako zapřisáhlý fanoušek nesmrtelného designu BMW E46 a vlastník modelu E30 mám v tomhle jasno. Jediné nové BMW, které se mi opravdu a bez výhrad líbí, je dvojkové kupé! Líbí se mi i trojka a nemám zvlášť velký problém ani s designem pětkové generace, ale sedmička, čtyřka, gétéčka a hlavně všechna SUV vnímám jako průšvih.

Často se ptám sám sebe, jak je možné, že jedna automobilka může mít tak rozdílné designy, jak je možné, že stejný člověk se podepíše pod M2 i X7. A Adrian van Hooydonk, šéfdesignér BMW group, mně a vám všem vzkazuje: „Důležité je, že se nový design líbí našim zákazníkům! Máme vizi, máme cestu a značku BMW milujeme.“

Foto: BMW

Vzpomínáte? Když byla M3 E46 při uvedení na trh v této speciální barvě, tak se mnozí fanoušci taky chytali za hlavu

V rámci objektivity musím ale napsat, že podobně vyděšený jsem byl ve své době i z designů Chrise Bangleho, a myslím, že nejsem sám, kdo třeba šestku od něj nyní vnímá jako nádherné a nadčasové auto. „Já osobně mám z jeho éry nejraději pětku, tu s generačním označením E60,“ přisadil si v rozhovoru pro Top Gear Domagoj Dukec, šéfdesignér samotné značky BMW. Ano, muž, který přišel s velkými ledvinkami. „Je speciální doba. Nemůžete recyklovat pořád dokola starý design a my chceme, aby naše vozy byly odlišné. Naším cílem není potěšit každého na světě. Nemůžete vytvořit design, který by potěšil každého. Musíte však potěšit své zákazníky,“ shoduje se se svým nadřízeným.

Nemusíte mít zrovna vystudovaný design, abyste si uvědomili, že menší modely BMW se drží tradičních tvarů a že divočina nastává od řady pět výš. Nepochybně to odpovídá náladě zákazníků BMW, kdy si hlavně v Německu kupují trojkové BMW i úplně obyčejné lidé s průměrnými příjmy. Takové BMW X7 ale opravdu není autem pro každého, stačí se podívat do ceníku.

Foto: Jakub Deml

BMW X7 a jeho ledvinky. Naživo máte pocit, že vás chce sežrat. Jde přitom o mimořádně pohodlné SUV

Když stojíte BMW X7 tváří v tvář, je maska chladiče jednoduše obrovská. A rozhodně nepomůže tvrzení, že je to kvůli chlazení, byť i to má jistě vliv. Jenže když se zeptáte BMW, pro který trh je X7 primárně určeno, tak to není malá Evropa, ale velká Amerika a Asie. A to je rozhodující.

Naopak nová M5 CS je překrásný kus auta, a právě ta se bude nejlépe prodávat v Evropě. A to samé se týká i ryze elektrických BMW, konkrétně modelu iX a i4. Zatímco to první je oteklá hromada, tak i4 se tváří jako sedan z budoucnosti. Nebo to vnímáte jinak?

Foto: BMW

Výrobce čistě elektrického iX poznáte podle ledvinek na první pohled. A rychle si domyslíte i cílový trh.

„Čtu motoristická média a vnímám hlas lidu na sociálních sítích,“ řekl Dukec v tom samém rozhovoru. „Ne všechny modely ale vzbuzují takové vzrušené debaty, a třeba něco vysloveně tak polarizujícího, jako jsou ledvinky chladiče na BMW M4, vnímá veřejnost v poměru osmdesát ku dvaceti. A to přesně odpovídá i typu zákazníků, na které míříme.“

A pak byl Dukec ještě odvážnější. „Dobrému designérovi nemusí nutně záležet na tom, co si lidé právě teď myslí. Karla Lagerfelda jsem vždy obdivoval nejen za to, co udělal v Chanelu, ale také za jeho přístup. Bylo mu jedno, co na jeho výtvory říkají ostatní, on si byl jistý. Pravda je, že pokud chcete vytvořit něco, co je opravdu odvážné, pak vás lidé budou následovat. Ale musíte to prostě vědět a být dostatečně sebevědomí, abyste věděli, co značka potřebuje a co si zaslouží.“

Jinými slovy, BMW nám vzkazuje, že moc dobře ví, co a jak dělají. Udělal jsem si soukromý průzkum mezi lidmi, se kterým trávím spoustu času v jejich nových (maximálně tři roky stáří) BMW na okruhu, a sedmi z deseti se jejich auto vysloveně líbí, zbylí tři říkají, že to není o designu, ale o tom, jak jejich auto jezdí. Když jsem pak zavolal dalším pěti lidem, kteří mají BMW vyšších řad, tak se všichni shodují, že design je možná kontroverzní, ale rozhodně nadčasový a nemají s ním žádný problém. „Vím, jak moji přátelé koukali na mou X7, když jsem si ji přivezl domů,“ říká padesátiletý Martin. „Po pár měsících mi několik z nich řeklo, že to v jejich očích uzrálo. A já si byl jist od začátku a to jsem přecházel z tak konzervativní značky a modelu, jako je Range Rover.“

Foto: Jakub Deml

Design BMW M2 je umírněný, skoro by se dalo napsat, že tradiční

Jak už jsem zmínil, pro mě je vrchol designu E46. Ladné tvary, klasická karoserie (sedan nebo kupé) a proporční vyváženost. Jestli v mých laických očích něco designu nových BMW vysloveně ubližuje, je to ta naroubovaná maska (čti ledvinky) na zbytek auta.

„Ale co je hezké?“ ptá se Dukec dramaticky sám sebe v rozhovoru. „Nikdy nenavrhnete nic, co se bude líbit všem. To vlastně není ani možné, protože lidé mají různé chutě a potřeby.“ Nejde tedy o vkus, ale o vnímání toho, co si zákazník ve skutečnosti přeje nebo co by si mohl v budoucnu přát. „V roce 2021 činíme designová rozhodnutí pro produkty, které přijdou na trh v roce 2024. A ty pak s námi zůstanou na trhu dalších sedm nebo osm let, tedy i po roce 2030.“

A Adrian Van Hooydonk k tomu dodává: „Je opravdu fantastické, když máte fanoušky. Máte tak nejen lidi, kteří kupují vaše produkty, ale i další, kteří milují to, co děláte. A samozřejmě, že pokud milují to, co děláte, a vy to změníte, tak s tím mohou mít problém. “

BMW ale problém nemá. Ba naopak, očividně se mu daří. Navzdory loňskému turbulentnímu roku totiž poklesly tržby automobilky o pouhá dvě procenta, takže zákazníci rozhodně nezačali značku opouštět. Nemůže být lepší vysvědčení a důkaz o tom, že její zaměstnanci, včetně designérů, dělají svou práci dobře. A my, fanoušci, se můžeme v diskuzích dál rozčilovat. Čím víc nad tím totiž přemýšlím, a když jsem upřímný nejen k vám, ale i sám k sobě, tak nejvíc jsou slyšet ti, kteří si nové BMW nekoupí, protože na něj nemají. Co myslíte vy?

Reklama

Související témata:
Načítám