Hlavní obsah

Konec jedné éry. Lamborghini se definitivně loučí s Aventadorem, z linky sjel poslední kus

Foto: Lamborghini

Aventador vážně zaslouží potlesk. Pomohl definovat celou jednu generaci supersportů a na poměry svého druhu vznikl i ve velmi solidním počtu kusů

Poslední světle modré Lamborghini Aventador ve verzi finální verzi Ultimae koncem září sjelo z výrobní linky a míří k novopečenému majiteli do Švýcarska. To znamená jediné – spolu s ním končí i éra neelektrifikovaných dvanáctiválcových Lamborghini.

Článek

Lamborghini představilo 1. března 2011 – po deseti letech – nový dvanáctiválcový model. Odborná i laická veřejnost měla velká očekávání, aby nový model vypadal jako pravé Lamborghini – tedy jako auto, které si člověka získá už na první pohled. Tato očekávání nový typ Aventador díky hranatým prolínajícím se tvarům připomínajícím „neviditelný“ bojový letoun splnil.

Kompletně od nuly

Foto: Lamborghini

6,5l V12 byl vyvíjen kompletně od nuly – poprvé za padesát let

Aventador otevřel kompletně novou kapitolu Lamborghini z hlediska designu – automobilka začínala s čistým listem papíru i z hlediska techniky. Vůbec poprvé po téměř padesáti letech vyvinula od základu nový motor – 6,5l V12 bez přeplňování tehdy dával fantastických 700 koní výkonu a 690 Nm točivého momentu.

„Aventador je z hlediska designu a technologií posunem nikoli o jednu, ale hned o dvě generace,“ prohlásil tehdy předseda a výkonný ředitel automobilky Stephan Winkelmann při jeho představení. „Jde o úchvatný soubor unikátních, inovativních technologií a výkonů, které jsou jednoduše dechberoucí.“

Sprint z nuly na stovku trval jen 2,9 sekundy, maximální rychlost byla skvělých 350 km/h (navzdory faktu, že Lamborghini odsunulo maximální rychlost ve svých prioritách až na třetí příčku za ovládání a akceleraci.

Komerční úspěch

Foto: Lamborghini

Podobným způsobem řemeslníci ze Sant'Agaty sestavili přes 11 tisíc Aventadorů

Aventador vznikl v celkem osmi různých verzích a všeho všudy se jej prodalo 11 465 kusů, což naprosto nevídané číslo na poměry dvanáctiválcového Lamborghini. Jen pro srovnání – Aventadorů se vyrobilo více než všech jeho dvanáctiválcových předchůdců dohromady.

Do té doby nejlépe prodávaný dvanáctiválcový model, svého přímého předchůdce jménem Murciélago, který vznikl v počtu cca 5 000 kusů, překonal už po pěti letech produkce, tedy v roce 2016. Aventador s jubilejním pořadovým číslem 10 000 vznikl v září 2020.

Vývoj, technologie a létající doktoři

Foto: Lamborghini

Základ konstrukce byl z karbonového monokoku, což jste ocenili třeba při jízdě na okruhu. Nebo když vaše ego převýšilo vaše řidičské schopnosti…

Na vývoj od základu dohlížel technický ředitel Maurizio Reggiani ve spolupráci s tehdy nově vytvořeným střediskem Lamborghini Centro Stile. Základem konstrukce byl zbrusu nový karbonový monokok, jehož hmotnost byla pouhých 147,5 kg, což se příznivě projevilo nejen na jízdních vlastnostech, ale i na pasivní bezpečnosti.

Není to úplně příjemná část vlastnictví vozu, ale při těchto výkonech se to hold stává – v raných letech výroby muselo Lamborghini pověřovat „létající doktory“, jak jim automobilka říká. Šlo o týmy vyškolených specialistů, kteří cestovali po celém světě za účelem podpory a předávání potřebné odbornosti svým kolegům v autorizovaných servisech v případě, kdy s Aventadorem někdo havaroval.

Zkrocení zlého býka

Foto: Lamborghini

Aventador sice používal nespočet moderních technologií, přesto šlo o zvíře, které bylo potřeba zkrotit

Ve své době patřil Aventador z hlediska výkonů ke špičce mezi supersporty, a tak bylo zapotřebí nejmodernějších technologií, aby i obyčejní (byť movití) smrtelníci byli schopni 700 koní udržet na uzdě.

Tak například tu bylo horizontální zavěšení push-rod z Formule 1, řídící jednotka vozu navíc monitorovala všechny komponenty (motor, zavěšení, převodovku, systém stabilizace, řízení) několiksetkrát za sekundu, aby se ujistila, že auto jede správným směrem. Tento elektronický strážný anděl se dal potom ovládat přepínačem na středovém panelu skrz režimy Strada (silnice), Sport a Corsa (závod).

Manuální převodovka byla minulostí a přes výhodu rychlého řazení v Lamborghini věděli, že pro zachování patřičného dramatu je potřeba se vyhnout dvouspojkové převodovce obloukem. Proto vznikla jednospojková robotizovaná převodovka ISR (Independent Shift Rod), která při každém odřazení uštědřila řidiči pořádný kopanec do zad, avšak přesto byla o poznání rychlejší než předchozí E-Gear díky času řazení za pouhých 50 milisekund.

Exkluzivita, sláva a rekordy

Foto: Lamborghini

Aventador SVJ byl na nějakou dobu rekordmanem Nürburgringu. Čas 6.44 je na poměry silničního auta vynikající

Není žádným tajemstvím, že Aventador překonal co do prodejů nejen jeho menší sourozenec Huracan, ale i SUV Urus. Aventador však nikdy neměl být rekordmanem, alespoň ne v tomto ohledu – jeho polem působnosti měla být vždy exkluzivita. Což jen potvrzuje fakt, že celých 85 % Aventadorů vzniklo v rámci zakázkového programu Ad Personam, přičemž bylo vyvinuto přes 200 nových laků karoserie.

Aventador si rovněž zahrál ve filmech – fanoušci Batmana si jistě vybaví scénu ve snímku Temný rytíř povstal z roku 2012, kde za volant jak jinak než černého Aventadoru usedl Batman v podání Christiana Balea. O dva roky později se v Lamborghini Aventador přeměňoval hlavní záporák Lockdown ve filmu Transformers: Zánik.

Aventador ve verzi SV pak stanovil rekord Nürburgringu pro produkční auta, když jako první silniční vůz prolomil sedmiminutovou hranici s časem 6.59. Když o titul přišel, zůstala pomyslná trofej v Sant’Agatě díky verzi SVJ, která zazářila s časem 6:44.

Nová éra

Zvěstování nové éry se zhostil hybridní supersport Sian, který použil vrcholné technologie Aventadoru a zkombinoval je s elektrifikací, díky čemuž pohonná soustava dávala kombinovaný výkon 808 koní.

Poslední model, kde se ještě objevily geny Aventadoru, byl zbrusu nový Countach, který byl uveden k 50. výročí uvedení legendárního modelu – vznikne pouze 112 kusů.

Reklama

Načítám