Hlavní obsah

Zpětná zrcátka, nebo kamery? Aston Martin nabídne obojí

Foto: Gentex Corporation

Klasická zpětná zrcátka, nebo kamery? Výhody obou světů zkombinoval Aston Martin a firma Gentex

8. 1. 2020

Není to tak dávno, co se Audi vychloubala elektrickým modelem e-tron, který volitelně nabízí namísto zpětných zrcátek kamery. Podobně na tom je i Lexus s neevropskými modely ES. Výhody i kompenzované nevýhody obou světů zabalil Aston Martin do jednoho balíčku, a tak nyní představuje systém CMS. O co jde, prozradí následující řádky.

Článek

Čím víc pruhů, tím víc Adidas – to je známé pořekadlo z asijských tržnic. V automobilovém světě bychom spíš řekli, že čím víc kamer a zrcátek, tím víc hi-tech. Automobilka Aston Martin a technologická společnost Gentex společně představily systém nazvaný CMS (Camera Monitoring System). Že nevíte, o co jde?

Foto: Gentex Corporation

Boční kamera je umístěna na konvenčním zpětném zrcátku

Soustava tří kamer není nijak výrazně odlišná od provedení, která se dnes nabízí na světových trzích. Kamery místo zpětných zrcátek najdete u elektrického SUV Audi e-tron nebo u některých neevropských modelů Lexusu ES či u elektrického prototypu Hondy e, případně Tesly Cybertruck. Displeje pro zobrazení snímků pak většinou najdete v blízkosti čelních sloupků.

Foto: Gentex Corporation

Když selže elektronika, stále máte k dispozici klasická sklíčka

Automobilka Aston Martin se rozhodla všechnu techniku soustředit do středového zpětného zrcátka, kde najdete tři různé displeje. Krajní obrazovky zrcadlí video z bočních kamer, které jsou umístěné na konvenčních zpětných zrcátkách, zatímco středový displej čerpá data ze zadní horní kamery. Druhý zmíněný systém je už známý například ze Subaru Levorg nebo Range Roveru Evoque druhé generace.

Foto: Gentex Corporation

Zadní kamera je umístěna ve třetím brzdovém světle, tedy na téměř nejvyšším bodě automobilu

Vždy a všude

Zástupci britského výrobce luxusních automobilů prozatím nespecifikovali, které budoucí modely značky tuto technologii dostanou. Společnost Gentex uvádí, že nově vyvinutý systém je použitelný za každého počasí a za všech jízdních podmínek. Pokud totiž dojde k zašpinění, poškození nebo prostě jen k nefunkčnosti kamer, stále máte v záloze klasická elektrochromatická vyhřívaná zpětná zrcátka.

Lidé v Gentexu zkrátka nechtějí riskovat, proto představili tuto hybridní soustavu. Ta sama o sobě poskytne opravdu komplexní přehled o tom, co se děje za vozidlem a minimalizuje takzvaný slepý úhel, kdy auto vedle vás zkrátka nevidíte. Otázkou však zůstává, jestli už to nebude pro řidiče moc informací najednou a technika nebude spíše kontraproduktivní – při řízení máte totiž hledět především před sebe.

Foto: Gentex Corporation

Technologie debutuje v modelu Aston Martin DBS Superleggera 2020 v Las Vegas

Hybridní kamerový systém také může umožnit homologaci vozidel s kamerovým výhledem dozadu v těch zemích, kde to dosud nebylo pro dané modely možné. Tuto novinku si mohou živě prohlédnout všichni návštěvníci veletrhu spotřební elektroniky CES v americkém Las Vegas, který začal 7. ledna a skončí už 10. ledna. Stačí jen najít stánek Aston Martin a model DBS Superleggera 2020.

Máte rádi tyto nové technologie, nebo preferujete klasická zpětná zrcátka? Napište nám svůj názor do komentářů a hlasujte v naší anketě.

HLASUJTE: Co si myslíte o hybridním kamerovém systému firem Aston Martin a Gentex?
Kombinace kamer a konvenčních zrcátek je skvělý nápad
41.1 %
Fandím pouze kamerovému výhledu
8.9 %
Jsem výhradním zastáncem klasických zpětných zrcátek
50 %
Celkem hlasovalo 56 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.