Článek
Ta dostala jméno Tatra 700 GT a především se chlubila na svou dobu prvotřídními dynamickými parametry. Ani to však nestačilo na nějaký výraznější úspěch, nakonec totiž vznikl jediný exemplář, kolem kterého se vznášejí také různé dohady, mýty a legendy - i proto je ostatně příběh Tatry 700 GT tak fascinující.
Na úvod je důležité upozornit, že Tatra 700 GT vlastně „sedmistovkou“ ani není. Vychází totiž ještě ze starší 613. Podle článku na webu Tatra700.cz vůz vznikl přestavbou jedné ze dvou speciálních Tater 613 GTH. Ty sice byly původně vyvíjeny pro okruhové závody, ale nakonec skončily jako zkušební „muly“ a objevily se také jako zaváděcí vozy na Hungaroringu, kde se jeden exemplář proslavil sražením pilota F1 při Velké ceně.
Přestavba ovšem byla důkladná. Vnější design byl upraven tak, aby GT co nejvíc připomínalo novou T 700. Interiér pak vychází z Tatry 613-4 Mi, liší se však několika detaily. Například místo palivoměru se nastěhoval budík s tlakem oleje, palivoměr se přesunul na středovou konzolu. Sedadla byla sportovní s výrazným bočním vedením.
Zajímavé však je, jak tvůrci přistoupili ke komfortním prvkům výbavy - jednoduše je odstranili. Kvůli snaze o co nejnižší hmotnost se nedostalo na klimatizaci, ostřikování světel či nezávislé topení. I díky tomu se ale podařilo pohotovostní hmotnost údajně udržet okolo 1,5 tuny. K parametrům se však ještě dostaneme…
Mezi další zvláštnosti verze GT patřil sportovní podvozek a především upravený motor, který si vzal do parády hlavní motorář Tatry Karel Bordovský. Šlo pochopitelně stále o vzduchem chlazený vidlicový osmiválec umístěný vzadu, jeho objem byl ovšem zvýšen na 4 479 kubických centimetrů.
Pohonná jednotka navíc dostala dvě zapalovací svíčky na válec a upravené chlazení, chlazení motorového oleje bylo řešeno náporově. Vůz měl pětistupňovou manuální převodovku a pohon zadních kol.
A teď pozor. Výkon údajně dosahoval 305 kW, tedy asi 415 koní, při 7 200 otáčkách za minutu, nejvyšší točivý moment činil 490 Nm při 5 500 otáčkách! To jsou na české auto z poloviny 90. let mimořádné parametry.
Není divu, že tatrovka jezdila rychle. Web Tatra700.cz připomíná článek z Automobil revue v čísle 11/1996, v němž se v materiálu o GT objevuje maximální rychlost 316 km/h, zrychlení z nuly na sto za 5 sekund a akcelerace z klidu na 200 km/h za 18 sekund. Nejde však údajně o oficiální - tedy měřené - údaje. V propagačních materiálech Tatry se objevuje jen hodnota zrychlení z klidu na stovku za 5 sekund.
Pět vteřin a výkon přesahující 400 koní obsahuje také televizní reportáž z roku 1996, která sportovní sedan představuje. Dostupná je na youtube.
Jde mimochodem o hodně zajímavý „snímek“. Od tehdejšího ředitele Tatry Příbor Jiřího Olšáka se například dozvíme, že vůz má speciálně upravený podvozek a motor určený pro soutěže a rychlostní závody. Olšák také v rozhovoru s reportérkou prozradil, že Tatra 700 GT vznikla v krátkém čase, že není vhodná pro sériovou produkci, že jde o vozidlo stavěné čistě jen na zakázku, ale že se současně objevili zákazníci, kteří by o ni mohli mít zájem. Proto vyjádřil přesvědčení, že Tatra pár kusů určitě prodá.
Interesantní je reakce na dotaz k ceně. „Cenu jsme zatím nestanovili, bude ale samozřejmě zajímavá. Hlavně pro nás,“ odpověděl Olšák. A dodal, že jediný existující exemplář už má majitele, pana Juříčka z Kopřivnice.
I ten se pak postavil před mikrofon. V rozhovoru si pochvaloval, jak je s vozem spokojen, vyzdvihuje jeho jízdní vlastnosti a že se sportovní tatrovka dá jednoznačně srovnat s auty značky Porsche. Jen je cenově výrazně zajímavější.
Obrovský přínos dobové reportáže pak spočívá v tom, že se nám díky ní dochoval záznam zvuku raritního českého sedanu. A ten stojí za to, tahle tatrovka zněla prostě úžasně!
Pojďme se ale ještě vrátit k informacím z webu Tatra700.cz, v nichž najdeme jiného prvního majitele. Tatra 700 GT údajně vznikla na zakázku pro pana Malotu z příborské Tatry, který ji ale brzy prodal jistému panu Dohnalovi. A pan Dohnal s unikátním vozem havaroval.
Po této nehodě byl sedan přestavěn na kupé, o úpravu se postaral pan Dvořáček z Brna. Musely být prodlouženy přední dveře, posunut B-sloupek a zavařeny zbytky zadních dveří.
Současně byl z auta odstraněn motor, který byl prodán a následně zabudován do speciálu Tatra Grafit. Kupé 700 GT se dočkalo motoru ze standardního sedanu 700, tedy s objemem 3,4 litru a výkonem 197 koní. Auto pak také měnilo majitele a dostalo opět jiný motor. Ale o tom třeba někdy jindy…